Universität Wien

010015 SE Bible didactics Old Testament (2022W)

Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 10.10. 13:15 - 16:30 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG
  • Monday 31.10. 13:15 - 16:30 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG
  • Monday 07.11. 13:15 - 16:30 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG
  • Monday 05.12. 13:15 - 16:30 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG
  • Monday 12.12. 13:15 - 16:30 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG
  • Monday 09.01. 13:15 - 16:30 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG
  • Monday 16.01. 13:15 - 16:30 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG

Information

Aims, contents and method of the course

Course objectives:
• to become familiar with basic approaches to studying and teaching the Bible;
• to understand and interpret Biblical texts and themes in the interaction of their relevance for life and didactic demands;
• to develop and apply instruments for the critical evaluation of materials and concepts for teaching the Bible from a scientific and didactic perspective.

Course contents:
In the course, texts from the stories of the patriarchs and matriarchs in the Book of Genesis will be discussed from an exegetic and didactic perspective, with a special focus on the exegetic, didactic and practical aspects of teaching the Bible which must be considered in order to organize lessons with regard to the interaction of text-orientation, didactic demands and the needs of the pupils.

Methods:
Based on sample texts from the Book of Genesis and the hermeneutic approaches discussed in the course, teaching concepts for the encounter with Biblical texts in the context of religious education will be developed and presented.

• presentation and analysis of exegetic approaches and didactic models;
• independent preparation of special topics in teams;
• short presentations;
• e-learning;
• learning diary;
• seminar paper.

Assessment and permitted materials

Active participation in the course will be graded as well as exercises (assignments, learning diary, …), the oral presentation of scientific interpretations and didactic models and the seminar paper (12-15 pages).

Minimum requirements and assessment criteria

Attendance is mandatory. A maximum absence time of three units (à 1.5h) can be excused if compensated for by additional exercises. Each part of the performance is graded independently.

• seminar paper 50%
• oral presentation 25%
• assignments 25%

For a passing grade, 61% of the total must be achieved.

Examination topics

Reading list

Required reading:
BOEHME, Katja, Abrahams Gastfreundschaft als Metapher für interreligiöses Lernen in der Schule, in: BEHR, Harry Harun – KROCHMALNIK, Daniel – SCHRÖDER, Bernd (Hg.), Der andere Abraham. Theologische und didaktische Reflektionen eines Klassikers, Berlin 2011 (Religionspädagogische Gespräche zwischen Juden, Christen und Muslimen, Bd. 2), 217–243.
FISCHER, Irmtraud, Gottesstreiterinnen. Biblische Erzählungen über die Anfänge Israels, Stuttgart 4 2013.
KOMOREK, Michael – FISCHER, Astrid – MOSCHNER, Barbara, Fachdidaktische Strukturierung als Grundlage für Unterrichtsdesigns, in: KOMOREK, Michael – PREDIGER, Susanne (Hgg.), Der lange Weg zum Unterrichtsdesign. Zur Begründung und Umsetzung fachdidaktischer Forschungs- und Entwicklungsprogramme (Fachdidaktische Forschungen 5), Münster u. a. 2013, 43–62.
PORZELT, Burkhard, Grundlinien biblischer Didaktik, Bad Heilbrunn 2012 (UTB 3656).
WILLI-PLEIN, Ina: Das Buch Genesis. Kapitel 12–50, Stuttgart 2011 (Neuer Stuttgarter Kommentar Altes Testament, 1/2).
ZIMMERMANN, Mirjam – ZIMMERMANN, Ruben (Hgg.), Handbuch Bibeldidaktik, Tübingen 2013 (UTB 3996).

Further reading:
BECKER, Uwe, Exegese des Alten Testaments. Ein Methoden- und Arbeitsbuch, 4., überarbeitete Auflage, Tübingen: Mohr Siebeck, 2015
DIECKMANN, Detlef – KOLLMANN, Bernd, Das Buch zur Bibel. Die Geschichten – die Menschen – die Hintergründe, Gütersloh 2010.
FISCHER, Georg, Wege in die Bibel. Leitfaden zur Auslegung, Stuttgart 4 2011.
FISCHER, Irmtraud, Gender-faire Exegese. Gesammelte Beiträge zur Reflexion des Genderbias und seiner Auswirkungen in der Übersetzung und Auslegung von biblischen Texten, Münster 2004 (Exegese in unserer Zeit, 14).
FISCHER, Irmtraud u. a. (Hg.), Tora, Stuttgart 2010 (Die Bibel und die Frauen. Eine exegetisch-kulturgeschichtliche Enzyklopädie, 1.1).
GENNERICH, Carsten – ZIMMERMANN, Mirjam, Bibelwissen und Bibelverständnis bei Jugendlichen. Grundlegende Befunde – theoriegeleitete Analysen – bibeldidaktische Konsequenzen, Stuttgart 2020.
KAMPLING, Rainer (Hg.): Sara lacht ... Eine Erzmutter und ihre Geschichte. Zur Interpretation und Rezeption der Sara-Erzählung, Paderborn 2004.
KATTMANN, Ulrich – DUIT, Reinders – GROPENGIESSER, Harald – KOMOREK, Michael, Das Modell der Didaktischen Rekonstruktion – Ein Rahmen für naturwissenschaftliche Forschung und Entwicklung, in: Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften 3 / 3 (1997) 3–18.
KOLLMANN, Bernd, Neutestamentliche Schlüsseltexte für den Religionsunterricht, Stuttgart 2019.
LANDGRAF, Michael, Bibel kreativ erkunden. Lernwege für die Praxis, Stuttgart 2010 (Praxishandbuch Bibel).
REINFRIED, Sibylle – MATHIS, Christian – KATTMANN, Ulrich, Das Modell der Didaktischen Rekonstruktion. Eine innovative Methode zur fachdidaktischen Erforschung und Entwicklung von Unterricht, in: Beiträge zur Lehrerbildung 27 (2009) 404–414.
ROOSE, Hanna – BÜTTNER, Gerhard – SCHLAG, Thomas (Hg.), „Es ist schwer einzuschätzen, wo man steht“. Jugend und Bibel, Stuttgart 2017 (Jahrbuch für Kinder- und Jugendtheologie 2).
SCHAMBECK, Mirjam, Biblische Facetten. 20 Schlüsseltexte für Schule und Gemeinde, Ostfildern 2017.
SIGG, Stephan, Die Bibel für Schüler lebendig machen. Motivierende Ideen und Methoden zur Bibelarbeit, Mülheim an der Ruhr 2016.

Association in the course directory

199 518 MA UF RK 03, 066 796 MRP 08krp (17W)

Last modified: Sa 01.03.2025 00:07