Universität Wien FIND

Due to the COVID-19 pandemic, changes to courses and exams may be necessary at short notice (e.g. cancellation of on-site teaching and conversion to online exams). Register for courses/exams via u:space, find out about the current status on u:find and on the moodle learning platform.

Further information about on-site teaching and access tests can be found at https://studieren.univie.ac.at/en/info.

Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

010017 SE Bible Didactics (2018S)

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 1 - Katholische Theologie
Continuous assessment of course work
KPH

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Monday 05.03. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG
Monday 19.03. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG
Monday 09.04. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG
Monday 28.05. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG
Monday 04.06. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG
Monday 11.06. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG
Monday 18.06. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG

Information

Aims, contents and method of the course

Am Beispiel der Wunder und Wundererzählungen im NT werden
- die Rolle der Bibeldidaktik (bibeldidaktische Grundpositionen) im Spannungsfeld vielstimmiger Textwelten und vielgestaltiger Lebenswelt überdacht,
- die Relevanz ihres Aufbaus, ihrer Erzählstrukturen, zentraler Aspekte und einzelner Perikopen reflektiert und
- auf der Basis der Analyse vorliegender Modelle eigene didaktische Entwürfe zur Begegnung mit neutestamentlichen Wundererzählungen im Kontext von Religionsunterricht konzipiert.

Assessment and permitted materials

The course work will be assessed continuously. Regular attendance and active participation in class are as well relevant for grading as exercises (blended learning), an oral presentation of scientific suggestions of interpretation and scientific models and a written seminar paper (in teams).

Minimum requirements and assessment criteria

50 percent seminar paper, 30 percent presentation, 10 percent blended learning and 10 percent active participation in class. 60 percent have to be reached in order to pass the seminar.

Examination topics

Reading list

Franz W. Niehl, Die Bibel verstehen. Zugänge und Auslegungswege, München 2006.
Mirjam Schambeck, Bibeltheologische Didaktik. Biblisches Lernen im Religionsunterricht, Göttingen 2009.
Zimmermann Mirjam / Zimmermann Ruben, Handbuch Bibeldidaktik, Tübingen 2013.
Friedrich Fiederlein, Die Wunder Jesu und die Wundererzählungen der Urkirche, München 1988.

Association in the course directory

196 055 MA UF RK 03, 066 796 (17W) MRP 08krp, MRP 08orp, auslaufende Studienpläne: 066 796 (15W) MRP 8a, Pflichtfach für 020

Last modified: We 21.04.2021 13:53