010023 SE Bible didactics New Testament (2023W)
Continuous assessment of course work
Labels
KPH Krems
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 04.09.2023 10:00 to Fr 29.09.2023 10:00
- Deregistration possible until Su 15.10.2023 23:59
Details
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Termine ALT:
Uhrzeit 15:00-18:15 Hörsaal 1 (ETF)
Uhrzeit 11:30-14:45, Raum: SR 2 KTF, EG
- Monday 09.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Schenkenstraße 8-10 5.OG
- Monday 09.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal 2 Schenkenstraße 8-10 5.OG
- Monday 16.10. 11:30 - 14:45 Seminarraum 2 (Kath) Schenkenstraße EG
- Monday 23.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Schenkenstraße 8-10 5.OG
- Monday 23.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal 2 Schenkenstraße 8-10 5.OG
- Monday 13.11. 11:30 - 14:45 Digital
- Monday 20.11. 11:30 - 14:45 Seminarraum 2 (Kath) Schenkenstraße EG
- Monday 27.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Schenkenstraße 8-10 5.OG
- Monday 27.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 2 Schenkenstraße 8-10 5.OG
- Monday 04.12. 11:30 - 14:45 Seminarraum 2 (Kath) Schenkenstraße EG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Active participation in the course will be graded as well as exercises (assignments, learning diary, …), the oral presentation of scientific interpretations and didactic models and the seminar paper (12-15 pages).
Minimum requirements and assessment criteria
Attendance is mandatory. A maximum absence time of three units (à 1.5h) can be excused if compensated for by additional exercises. Each part of the performance is graded independently.• seminar paper 50%
• oral presentation 25%
• assignments 25%The grading breaks down as follows:
100-95% = 1
94-81% = 2
80-71% = 3
70-61% = 4
<61% = 5
A "Not Sufficient" is given to those who achieve less than 61%, are not sufficient overall in one of the two areas of oral presentation or seminar paper and/or miss more than 3 units (90 minutes each) without being excused.
• oral presentation 25%
• assignments 25%The grading breaks down as follows:
100-95% = 1
94-81% = 2
80-71% = 3
70-61% = 4
<61% = 5
A "Not Sufficient" is given to those who achieve less than 61%, are not sufficient overall in one of the two areas of oral presentation or seminar paper and/or miss more than 3 units (90 minutes each) without being excused.
Examination topics
Alle in der Lehrveranstaltung durchgenommenen Inhalte, insbesondere auch die fachlichen und fachdidaktischen Inhalte, Konzepte und Methoden, sowie Überlegungen der eigenen und der im Seminar präsentierten Methodenschritte. Unterstützendes Lernmaterial befindet sich auf Moodle.
Reading list
Literature List:
DANNEMANN, Irene, Aus dem Rahmen fallen. Frauen im Markusevangelium: eine feministische Re-Vision, Berlin 1996.
DIECKMANN, Detlef – KOLLMANN, Bernd, Das Buch zur Bibel. Die Geschichten – die Menschen – die Hintergründe, Gütersloh 2010.
DSCHULNIGG, Peter, Das Markusevangelium (ThKNT Bd. 2), Stuttgart 2007.
EBNER, Martin und HEININGER, Bernhard u. a., Exegese des Neuen Testaments. Ein Arbeitsbuch für Lehre und Praxis (UTB Theologie 2677), Leiden / Boston / Singapore / Paderborn 42018.
ECKEY, Wilfried, Das Markusevangelium. Orientierung am Weg Jesus; ein Kommentar, Neukirchen-Vluyn 2008.
FANDER, Monika, Die Stellung der Frau im Markusevangelium. Unter besonderer Berücksichtigung kultur- und religionsgeschichtlicher Hintergründe (Münsteraner theologische Abhandlungen 8), Altenberge 31992.
FISCHER, Georg, Wege in die Bibel. Leitfaden zur Auslegung, Stuttgart 4 2011.
FISCHER, Irmtraud, Gender-faire Exegese. Gesammelte Beiträge zur Reflexion des Genderbias und seiner Auswirkungen in der Übersetzung und Auslegung von biblischen Texten, Münster 2004 (Exegese in unserer Zeit, 14).
GENNERICH, Carsten – ZIMMERMANN, Mirjam, Bibelwissen und Bibelverständnis bei Jugendlichen. Grundlegende Befunde – theoriegeleitete Analysen – bibeldidaktische Konsequenzen, Stuttgart 2020.
KOLLMANN, Bernd, Neutestamentliche Schlüsseltexte für den Religionsunterricht, Stuttgart 2019.
LANDGRAF, Michael, Bibel kreativ erkunden. Lernwege für die Praxis, Stuttgart 2010 (Praxishandbuch Bibel).
ROOSE, Hanna – BÜTTNER, Gerhard – SCHLAG, Thomas (Hg.), „Es ist schwer einzuschätzen, wo man steht“. Jugend und Bibel, Stuttgart 2017 (Jahrbuch für Kinder- und Jugendtheologie 2).
SCHAMBECK, Mirjam, Biblische Facetten. 20 Schlüsseltexte für Schule und Gemeinde, Ostfildern 2017.
SCHOTTROFF, Luise (Hg.), Kompendium feministische Bibelauslegung, Gütersloh 21999.
SCHWEITZER, Friedrich, / Haen, Sara / Krimmer, Evelyn, Elementarisierung 2.0. Religionsunterricht vorbereiten nach dem Elementarisierungsmodell, Göttingen 2019.
SCHWEITZER, Friedrich, Elementarisierung und Kompetenz. Wie Schülerinnen und Schüler von „gutem Religionsunterricht“ profitieren, Göttingen 42018.
SIGG, Stephan, Die Bibel für Schüler lebendig machen. Motivierende Ideen und Methoden zur Bibelarbeit, Mülheim an der Ruhr 2016.
VAN IERSEL, Bas, Markus. Kommentar, Düsseldorf 1993.
ZIMMERMANN, Mirjam – ZIMMERMANN, Ruben (Hgg.), Handbuch Bibeldidaktik, Tübingen 2013 (UTB 3996)
DANNEMANN, Irene, Aus dem Rahmen fallen. Frauen im Markusevangelium: eine feministische Re-Vision, Berlin 1996.
DIECKMANN, Detlef – KOLLMANN, Bernd, Das Buch zur Bibel. Die Geschichten – die Menschen – die Hintergründe, Gütersloh 2010.
DSCHULNIGG, Peter, Das Markusevangelium (ThKNT Bd. 2), Stuttgart 2007.
EBNER, Martin und HEININGER, Bernhard u. a., Exegese des Neuen Testaments. Ein Arbeitsbuch für Lehre und Praxis (UTB Theologie 2677), Leiden / Boston / Singapore / Paderborn 42018.
ECKEY, Wilfried, Das Markusevangelium. Orientierung am Weg Jesus; ein Kommentar, Neukirchen-Vluyn 2008.
FANDER, Monika, Die Stellung der Frau im Markusevangelium. Unter besonderer Berücksichtigung kultur- und religionsgeschichtlicher Hintergründe (Münsteraner theologische Abhandlungen 8), Altenberge 31992.
FISCHER, Georg, Wege in die Bibel. Leitfaden zur Auslegung, Stuttgart 4 2011.
FISCHER, Irmtraud, Gender-faire Exegese. Gesammelte Beiträge zur Reflexion des Genderbias und seiner Auswirkungen in der Übersetzung und Auslegung von biblischen Texten, Münster 2004 (Exegese in unserer Zeit, 14).
GENNERICH, Carsten – ZIMMERMANN, Mirjam, Bibelwissen und Bibelverständnis bei Jugendlichen. Grundlegende Befunde – theoriegeleitete Analysen – bibeldidaktische Konsequenzen, Stuttgart 2020.
KOLLMANN, Bernd, Neutestamentliche Schlüsseltexte für den Religionsunterricht, Stuttgart 2019.
LANDGRAF, Michael, Bibel kreativ erkunden. Lernwege für die Praxis, Stuttgart 2010 (Praxishandbuch Bibel).
ROOSE, Hanna – BÜTTNER, Gerhard – SCHLAG, Thomas (Hg.), „Es ist schwer einzuschätzen, wo man steht“. Jugend und Bibel, Stuttgart 2017 (Jahrbuch für Kinder- und Jugendtheologie 2).
SCHAMBECK, Mirjam, Biblische Facetten. 20 Schlüsseltexte für Schule und Gemeinde, Ostfildern 2017.
SCHOTTROFF, Luise (Hg.), Kompendium feministische Bibelauslegung, Gütersloh 21999.
SCHWEITZER, Friedrich, / Haen, Sara / Krimmer, Evelyn, Elementarisierung 2.0. Religionsunterricht vorbereiten nach dem Elementarisierungsmodell, Göttingen 2019.
SCHWEITZER, Friedrich, Elementarisierung und Kompetenz. Wie Schülerinnen und Schüler von „gutem Religionsunterricht“ profitieren, Göttingen 42018.
SIGG, Stephan, Die Bibel für Schüler lebendig machen. Motivierende Ideen und Methoden zur Bibelarbeit, Mülheim an der Ruhr 2016.
VAN IERSEL, Bas, Markus. Kommentar, Düsseldorf 1993.
ZIMMERMANN, Mirjam – ZIMMERMANN, Ruben (Hgg.), Handbuch Bibeldidaktik, Tübingen 2013 (UTB 3996)
Association in the course directory
199 518 MA UF RK 03, 066 796 MRP 08krp (17W)
Last modified: Mo 25.11.2024 13:09
• to become familiar with basic approaches to studying and teaching the Bible;
• to understand and interpret Biblical texts and themes in the interaction of their relevance for life and didactic demands;
• to develop and apply instruments for the critical evaluation of materials and concepts for teaching the Bible from a scientific and didactic perspective.Course contents:
In the course, texts from the stories of the patriarchs and matriarchs in the Book of Genesis will be discussed from an exegetic and didactic perspective, with a special focus on the exegetic, didactic and practical aspects of teaching the Bible which must be considered in order to organize lessons with regard to the interaction of text-orientation, didactic demands and the needs of the pupils.Methods:
On the basis of sample texts from the Gospel of Mark, selected hermeneutical approaches and biblical didactic principles, exemplary elementary models are developed, presented and reflected upon with a view to an appropriate examination of Bible texts in religious education contexts.• presentation and analysis of exegetic approaches, didactic models and teaching materials;
• independent processing of tasks in individual and team work;
• short presentations;
• e-learning;
• writing a seminar paper, including learning diary to document the individual development or reflection of relevant competences;