Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
020029 UE Rhetorical Communication II (2025W)
Continuous assessment of course work
Labels
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
16.10.2025: Introduction "Speech Communication"
Part 1: Leadership and discussion
Part 2: Speech and audience
- N Thursday 16.10. 16:45 - 19:15 Hörsaal 1 Schenkenstraße 8-10 5.OG (Kickoff Class)
- Friday 28.11. 15:00 - 20:00 Hörsaal 3 Schenkenstraße 8-10 6.OG
- Saturday 29.11. 09:45 - 18:15 Hörsaal 3 Schenkenstraße 8-10 6.OG
- Friday 16.01. 15:05 - 20:00 Hörsaal 3 Schenkenstraße 8-10 6.OG
- Saturday 17.01. 09:45 - 18:15 Hörsaal 3 Schenkenstraße 8-10 6.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Immanenter Prüfungscharakter, Beteiligung am Gesprächs- und Feedbackprozess, Anwesenheit während der gesamten Lehrveranstaltung
Minimum requirements and assessment criteria
Presence during the entire course, participation in the interview process
Oral contribution and presentation: 60%
written contributions: 40%
Oral contribution and presentation: 60%
written contributions: 40%
Examination topics
Will be presented during the lecture and is part of the practical program
Reading list
H.Geissner: "communication education" series speaking and comprehension, vol.17, St. Ingbert, 2000.
H.Geissner: "Feedback", series of speaking and understanding, vol. 15, St.Ingbert, 2000
Bartsch/Hoppmann/Rex/ver Geest: "Training book rhetoric", Paderborn, 2005
I.Klein: "Group leadership without fear Theme Centred Interaction (TCI) to the lead of group and team", Donauwörth, 12.Aufl. 2011
F.B.Simon/C.Rech-Simon: "circular questions", Heidelberg, 10.Aufl. 2013
H.Geissner: "Feedback", series of speaking and understanding, vol. 15, St.Ingbert, 2000
Bartsch/Hoppmann/Rex/ver Geest: "Training book rhetoric", Paderborn, 2005
I.Klein: "Group leadership without fear Theme Centred Interaction (TCI) to the lead of group and team", Donauwörth, 12.Aufl. 2011
F.B.Simon/C.Rech-Simon: "circular questions", Heidelberg, 10.Aufl. 2013
Association in the course directory
Last modified: Mo 30.06.2025 10:05
Voraussetzung für aktive Teilnahme an Prozessen rhetorischer Kommunikation ist die Kenntnis kommunikationspädagogischer Grundlagen im Hinblick auf Gesprächsführung und freie Redegestaltung.
Der Schwerpunkt liegt auf der Vermittlung dialogorientierter Kommunikationsstruktur, die Sprechende und Hörende gleichermaßen im Blick hat.
In der Lehrveranstaltung werden kommunikationstheoretische Modelle vorgestellt, praktisch erprobt und mittels Videoanalyse individuell weiter entwickelt.
Der Schwerpunkt liegt auf der Vermittlung von kommunikativem Knowhow, das das Leiten von klärenden Gesprächen und das Lösen von Konflikten ermöglicht. Ein weiteres Ziel ist die Vermittlung von Methoden der argumentativen Kurzrede als Vorbereitung für Predigt und Unterrichtsplanung.