Universität Wien

020042 UE Learning Objective: Emotions (2012S)

(Sek I und II: Bibel und Gefühle, Sucht, Suizid, sexuelle Gewalt, Esstörungen)

2.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 2 - Evangelische Theologie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 05.03. 16:00 - 18:00 Hörsaal 2 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 19.03. 16:00 - 18:00 Hörsaal 2 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 26.03. 16:00 - 18:00 Hörsaal 2 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 16.04. 16:00 - 18:00 Hörsaal 2 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 23.04. 16:00 - 18:00 Hörsaal 2 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 30.04. 16:00 - 18:00 Hörsaal 2 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 07.05. 16:00 - 18:00 Hörsaal 2 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 14.05. 16:00 - 18:00 Hörsaal 2 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 21.05. 16:00 - 18:00 Hörsaal 2 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 04.06. 16:00 - 18:00 Hörsaal 2 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 11.06. 16:00 - 18:00 Hörsaal 2 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 18.06. 16:00 - 18:00 Hörsaal 2 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 25.06. 16:00 - 18:00 Hörsaal 2 Schenkenstraße 8-10 5.OG

Information

Aims, contents and method of the course

Terminology: psychosocial competences? life skills? learning objectives?
Verbalizing (2.d) and perceiving emotions (3.b.2); being a cutter; emotions and gender
Addiction (5.b): legal vs. illegal substances; non-substance-related addictions
(e.g. shopping addiciton)
Suicide (6.b): terminology, short history of suicide, presuicidal syndrome
Sexual violence (8.b): ways of prevention; victims as offenders
Eating disorders (5.a): anorexia, bulimia, adipositas
Emotions in the bible: psalms (Ingo Baldermann)
Movie: Der Himmel über Berlin (Wim Wenders 1987)
(The numbers refer the parts of the curriculums)

Assessment and permitted materials

Permanent assessment criteria:
Oral participation
Reading (short) texts (from one meeting to the next one)
Short presentations by students (possibly)

Minimum requirements and assessment criteria

Students will understand how important the topic emotions for religious eduction is; they will develop ideas for teaching this, considering both didactics and methods and will thus, both prophylactically and in the treatment of a crisis, be able to act in a helpful and responsible way.

Examination topics

Reading texts
Lecture
Discussion
Short presentations by students (possibly)
Film analysis

Reading list


* Hamed Abdel-Samad: Mein Abschied vom Himmel. Aus dem Leben eines Muslims in Deutschland.- Köln: Fackelträger, 2009.

* Ingo Baldermann: Wer hört mein Weinen? Kinder entdecken sich selbst in den Psalmen. 9.Aufl.- Neukirchen-Vluyn: Neukirchener, 2006 [11986].

* Christine Bischof: Essstörungen - Ein Hilferuf der Seele. In: Schulfach Religion Jg.27 (2008) Nr.3-4, S. 13-21

* Renate Brosch/Günter Juhnke: Zum Thema Sucht. Jugendliche (Hrsg. vom Bundesministerium für Gesundheit und Konsumentenschutz).- Wien, o.J.

* Harmjan Dam/Matthias Spenn (hrsg.): Evangelische Schulseelsorge. Hintergründe, Erfahrungen, Konzeptionen (Schnittstelle Schule. Impulse evangelischer Bildungspraxis Band 2).- Münster: Comenius-Institut, 2007

* Gerhild Herrgesell / Roland Kadan / Helene Miklas et.al.: Lehrerhand-buch zum Lehrplan für den evangelischen Religionsunterricht an Hauptschulen und an der Unterstufe der allgemein bildenden höheren Schulen. Unterrichtsentwürfe und -vorschläge (Sekundarstufe I).- Wien: Evangelischer Presseverband, 2002 (Band 1); 2002 (Band 2); 2003 (Band 3); 2004 (Band 4).

* Institut für Suchtprävention: Skriptum für TeilnehmerInnen. Helfen statt Strafen. Step by step. Frühintervention in der Schule. 4.Aufl.- Wien, 2011

* Roland Kadan: Suizid. - In: Schulfach Religion Jg.27 (2008) Nr.3-4, S. 99-136.

* Ilka Kirchhoff u.a.: RELi+wir Werkbuch. Inhalte, Methoden, Ideen. Mit 48 Kopiervorlagen.- Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2007

* Lisa Lercher / Barbara Derler / Ulrike Höbel: Missbrauch verhindern. Handbuch zur präventivem Handeln in der Schule. 2. Aufl. (Reihe DOKUMENTATION Bd.11).- Wien: Milena-Verlag, 1997.

* Gudrun Likar (hrsg.): Mut im Bauch. 12 Geschichten über Zivilcourage.- Wien: Ueberreuter, 2000.

* Friedhelm Munzel (hrsg.): Geschichtenbuch Religion. Zum Vorlesen in der Sekundarstufe I. Lahr/München: Kaufmann/Kösel, 1987

* Robert Schelander: Diskussionen und Entwicklungen in der Schulseelsorge.
- In: Schulfach Religion Jg.27 (2008) Nr.3-4, S. 99-136.

* Meir Shalev: Der Sündenfall-ein Glücksfall? Alte Geschichten aus der Bibel neu erzählt. Aus dem Hebräischen von Ruth Melcer.- Zürich: Diogenes, 1997 (© 1985)

* Beate Wimmer-Puchinger (hrsg.) : Ich liebe mich Ich hasse mich. Essstörungen - Wir sprechen darüber (Stadt Wien: Wiener Programm für Frauengesundheit).- Wien: 2006 (DVD)

Websites:
* www.feelok.at (u.a. zu: Alkohol, Cannabis, Liebe & Sexualität, Suizidalität; Zielgruppe:
12-17 Jahre)

* www.essstörungshotline.at

* www.suizidforschung.at/statistik_suizide_oesterreich.pdf

Association in the course directory

[FTW]EthDidaktik,
[LAW]EthDidaktik,
[BW]RP-FD

Last modified: Mo 07.09.2020 15:27