Universität Wien FIND

Due to the COVID-19 pandemic, changes to courses and exams may be necessary at short notice. Inform yourself about the current status on u:find and check your e-mails regularly. Registration is mandatory for courses and exams. Wearing a FFP2 face mask and a valid evidence of being tested, vaccinated or have recovered from an infection are mandatory on site.

Please read the information on studieren.univie.ac.at/en/info.

020046 UE Ethical Learning (2016W)

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 2 - Evangelische Theologie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Monday 24.10. 13:00 - 14:00 Hörsaal 1 Schenkenstraße 8-10 5.OG (Kickoff Class)
Friday 02.12. 09:00 - 19:45 Seminarraum 2 (Kath) Schenkenstraße EG
Saturday 03.12. 09:00 - 12:30 Seminarraum 2 (Kath) Schenkenstraße EG

Information

Aims, contents and method of the course

Kennenlernen von Theorie und Praxis bibeldidaktischer Entwürfe (Horst Klaus Berg, Ingo Baldermann, Michael Fricke, Ulrich Kropac u.a.)

Assessment and permitted materials

Prüfungsimmanent: Anwesenheit, Diskussionsbeteiligung, Kurzreferat, schriftliche Ausarbeitung des Kurzreferats

Minimum requirements and assessment criteria

Reflekionskompetenz bzgl. Theorie und Praxis bibeldidaktischer Entwürfe

Examination topics

Textlektüre, Referat, Diskussion, Gruppenarbeit

Reading list

Adam, Gottfried (Hg. u.a.), Bibeldidaktik. Ein Lese- und Studienbuch, Berlin 3. Aufl. 2009, 129-133

Adam, Gottfried / Lachmann, Rainer / Reents, Christine (Hg.): Elementare Bibeltexte. Exegetisch-systematisch-didaktisch (TLL 2), Göttingen 2001.

Baldermann, Ingo, Wer hört mein Weinen? Kinder entdecken sich selbst in den Psalmen, Neukirchen-Vluyn 5. Aufl. 1995.

Baldermann, Ingo, Einführung in die biblische Didaktik, Darmstadt 1996.

Berg, Horst Klaus, Grundriss der Bibeldidaktik. Konzepte, Modelle, Methoden, München / Stuttgart 1993.

Berg, Horst Klaus, Altes Testament unterrichten. 29 Unterrichtsvorschläge, München / Stuttgart 1999.

Fricke, Michael, Was sind (zu) schwierige Bibeltexte?, in: Zimmermann, Mirjam / Zimmermann, Ruben (Hg.), Handbuch Bibeldidaktik, Tübingen 2013, 671-674.

Jahrbuch für Kindertheologie Bd. 2: "Im Himmelreich ist keiner sauer". Kinder als Exegeten, hg. v. Bucher, Anton / Büttner, Gerhard / Freudenberger-Lötz, Petra / Schreiner, Martin, Calw 2003.

Kropac, Ulrich, Biblisches Lernen, in: Hilger, Geog / Leimgruber, Stephan / Ziebertz, Hans-Georg, Religionsdidaktik. Ein Leitfaden für Studium, Ausbildung und Beruf, München vollständig überarb. Neuausgabe 2010, 416-433.

Niehl, Franz W., Bibel verstehen. Zugänge und Auslegungswege. Impulse für die Praxis der Bibelarbeit, München 2006.

Porzelt, Burkard, Grundlinien biblischer Didaktik, Bad Heilbrunn 2012.

Schambeck, Mirjam, Bibeltheologische Didaktik. Biblisches Lernen im Religionsunterricht, Göttingen 2009.

Schweitzer, Friedrich, Elementarisierung im Religionsunterricht. Erfahrungen, Perspektiven, Beispiele. 3. Auflage, Neukirchen-Vluyn 2011.

Theis, Joachim, Biblische Texte verstehen lernen. Eine bibeldidaktische Studie mit einer empirischen Untersuchung zum Gleichnis vom barmherzigen Samariter, Praktische Theologie heute 64, Stuttgart 2005.

Zimmermann, Mirjam / Zimmermann, Ruben (Hg.), Handbuch Bibeldidaktik, Tübingen 2013.

Association in the course directory

[B]RP-FD-Eth
[B]RP-FD-Eth (Studienplan 2011)
[BRP]RP-FD
[BALA]RP-FD

Last modified: Mo 07.09.2020 15:27