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040151 KU Economic Sociology - Basics (MA) (2021S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 4 - Wirtschaftswissenschaften
Continuous assessment of course work
REMOTE

Summary

1 Resch , Moodle
2 Ausserladscheider , Moodle
3 Kalleitner , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 50 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Anwesenheit in der ersten Einheit erforderlich. Maximale Anzahl Fehleinheiten im gesamten Semester: 2.

Monday 01.03. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 08.03. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 15.03. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 22.03. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 12.04. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 19.04. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 26.04. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 03.05. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 10.05. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 17.05. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 31.05. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 07.06. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 14.06. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 21.06. 09:45 - 11:15 Digital
Monday 28.06. 09:45 - 11:15 Digital

Aims, contents and method of the course

Ausgehend vom Konzept der Einbettung wirtschaftlichen Handelns in gesellschaftliche Strukturen und von der klassischen Unterscheidung zwischen den drei Integrationsformen der Wirtschaft – Reziprozität, Marktaustausch und Umverteilung – werden verschiedene soziologische Perspektiven auf wirtschaftliche Zusammenhänge anhand von Originaltexten vorgestellt und diskutiert. Jede Integrationsform wird im Hinblick auf ihre Bedeutung für die Verknüpfung der makroökonomischen und der mikroökonomischen Perspektive untersucht. Der Fokus liegt dabei auf der Weise, in der die drei Integrationsformen zur Ausgestaltung moderner Ökonomien beitragen und in der sie unternehmerische Entscheidungen beeinflussen.
Alle Teilnehmenden haben die Pflichttexte vor der Lehrveranstaltungseinheit zu lesen. Die Studierenden präsentieren anhand der Texte sowie eigener Recherchen zu den Themen der Einheiten und diskutieren die in der Einheit aufgeworfenen Fragen.
Abschließend ist, basierend auf den gewählten Themen, eine Forschungsexposé zu verfassen.
HINWEIS:
Die Lehrveranstaltung (LV) ist prüfungsimmanent und wird u.a. als synchrone online Einheit zum angegebenen Termin abgehalten. Der Zutritt zum virtuellen Hörsaal erfolgt über Moodle. Eine geeignete Hardware (inkl. Kamera, Mikrophon und Lautsprecher/Kopfhörer) sowie Internetanbindung sind dementsprechend Voraussetzung zur Teilnahme.

Assessment and permitted materials

Die Lehrveranstaltung ist prüfungsimmanent. Zur Pflichtlektüre sind von jeder/m Studierenden vor jeder Einheit (2-3) kurze Fragen zu beantworten sowie eine eigene weitere Forschungsfrage zu formulieren. In Kleingruppen wird eine Präsentation zu einem gewählten Forschungsthema gehalten (die Forschungsthemen orientieren sich dabei an den vorgegebenen Themen im Kurs). Von den Teilnehmer*innen wird verlangt, dass sie sich aktiv an den Diskussionen im Anschluss an die Präsentationen beteiligen. Abschließend ist von jeder/m Studierenden ein Forschungsexposé zu verfassen, dessen Forschungsfrage sich an das jeweilige Referatsthema orientiert (~2000 Wörter). Zuvor erfolgt die Abgabe eines Abstracts zum Exposé, welches bei Bedarf kurz mit der Lehrveranstaltungsleitung besprochen werden kann. Eine detaillierte Anleitung wie Abstract und Exposé auszusehen haben, wird im Kurs bereitgestellt.
Alle schriftlichen Beiträge werden über Moodle abgegeben, wobei die Plagiatsprüfungssoftware Turnitin zum Einsatz kommt.
Damit verbundene Abgabetermine (Fristen beachten!) werden auf Moodle bekanntgegeben.

Minimum requirements and assessment criteria

Mindestanforderung für die positive Beurteilung sind die Anwesenheit in der Lehrveranstaltung (max. 2 Einheiten dürfen versäumt werden), die pünktliche Abgabe der Antworten auf die Fragen zur Lektüre, die Abhaltung einer Präsentation und die Abfassung des Forschungsexposé gemäß den Vorgaben der Lehrveranstaltungsleitung.

Beurteilungsmaßstab:
• Beantwortungen der Fragen zur Literatur (25%)
• Mitarbeit (10%)
• Präsentation (20%)
• Abstract (5%)
• Forschungsexposé (40%)

Examination topics

Siehe Literatur

Group 2

max. 50 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Dieser Kurs startet am 16.04.2021 und wird von Frau Dr. Valentina Ausserladscheider abgehalten.
Nähere Informationen und Informationsmaterial zum Kurs werden in den ersten beiden Aprilwochen auf Moodle bereitgestellt.

Friday 16.04. 15:00 - 16:30 Digital
Friday 23.04. 15:00 - 16:30 Digital
Friday 30.04. 15:00 - 16:30 Digital
Friday 07.05. 15:00 - 16:30 Digital
Friday 14.05. 15:00 - 16:30 Digital
Friday 21.05. 15:00 - 17:00 Digital
Friday 28.05. 15:00 - 16:30 Digital
Friday 04.06. 15:00 - 17:00 Digital
Friday 11.06. 15:00 - 16:30 Digital
Friday 18.06. 15:00 - 16:30 Digital
Friday 25.06. 15:00 - 17:00 Digital

Aims, contents and method of the course

Ausgehend vom Konzept der Einbettung wirtschaftlichen Handelns in gesellschaftliche Strukturen und von der klassischen Unterscheidung zwischen den drei Integrationsformen der Wirtschaft – Reziprozität, Marktaustausch und Umverteilung – werden verschiedene soziologische Perspektiven auf wirtschaftliche Zusammenhänge an Hand von Originaltexten vorgestellt und diskutiert. Jede Integrationsform wird im Hinblick auf ihre Bedeutung für die Verknüpfung der makroökonomischen und der mikroökonomischen Perspektive untersucht. Der Fokus liegt dabei auf der Weise, in der die drei Integrationsformen zur Ausgestaltung moderner Ökonomien beitragen und in der sie unternehmerische Entscheidungen beeinflussen.
Alle Teilnehmenden haben die Pflichttexte vor der Lehrveranstaltungseinheit zu lesen. Die Studierenden referieren an Hand der Texte sowie eigener Recherchen zu den Themen der Einheiten und diskutieren die in der Einheit aufgeworfenen Fragen.

Assessment and permitted materials

Die Lehrveranstaltung ist prüfungsimmanent. Die TeilnehmerInnen beteiligen sich aktiv an den Diskussionen in den Lehrveranstaltungseinheiten. In Kleingruppen wird ein Referat gehalten und eine Hausarbeit zum Thema des Referats verfasst. Zur Pflichtlektüre ist vor jeder Einheit ein kurzes schriftliches Statement zu formulieren. Zu diesen Inhalten ist in drei bis vier Einheiten eine Quizfrage zu beantworten. Die schriftlichen Beiträge werden über Moodle abgegeben, wobei die Plagiatsprüfungssoftware Turnitin zum Einsatz kommt.
Alle Abgabetermine werden auf Moodle bekanntgegeben.

Minimum requirements and assessment criteria

Mindestanforderung für die positive Beurteilung sind die Anwesenheit in der Lehrveranstaltung (max. 2 Einheiten dürfen versäumt werden), die aktive Teilnahme in den Lehrveranstaltungseinheiten, die pünktliche Abgabe der Statements, die Abhaltung des Referats und die Abfassung der Hausarbeit gemäß den Vorgaben der Lehrveranstaltungsleitung.

Beurteilungsmaßstab:
Fragen zur Literatur (20%)
Mitarbeit (20%)
Referat (20%)
Hausarbeit ca. 2000 Wörter (40%)

Examination topics

Siehe Literatur

Group 3

max. 50 participants
Language: English
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

The lectures will be held in english. The attendance of the first lesson will be mandatory. Maximum number of absences in the semester: 2.

Tuesday 02.03. 15:00 - 16:30 Digital
Tuesday 09.03. 15:00 - 16:30 Digital
Tuesday 16.03. 15:00 - 16:30 Digital
Tuesday 23.03. 15:00 - 16:30 Digital
Tuesday 13.04. 15:00 - 16:30 Digital
Tuesday 20.04. 15:00 - 16:30 Digital
Tuesday 27.04. 15:00 - 16:30 Digital
Tuesday 04.05. 15:00 - 16:30 Digital
Tuesday 11.05. 15:00 - 16:30 Digital
Tuesday 18.05. 15:00 - 16:30 Digital
Tuesday 01.06. 15:00 - 16:30 Digital
Tuesday 08.06. 15:00 - 16:30 Digital
Tuesday 15.06. 15:00 - 16:30 Digital
Tuesday 22.06. 15:00 - 16:30 Digital
Tuesday 29.06. 15:00 - 16:30 Digital

Aims, contents and method of the course

Starting from the classic concept of embeddedness coined by Schumpeter and popularized by Granovetter, we will try to understand the economy and the quest for scare goods focusing on three forms of (market) integration: reciprocity, exchange, and redistribution. Understanding economy as embedded in social and cultural institutions and customs will help us to focus on the interrelationship between structure and agency central to sociological analyses. To do that we will read, on the one hand, several theoretical “classics” to get a basic understanding how economic relationships can be understood from a sociological viewpoint and, on the other hand, state of the art empirical analyses to see whether these theoretical models can help us understand actual empirical phenomena.
All students have to read the compulsory readings ahead of lessons and answer several questions on these texts. Students will present the texts and their own ideas on a follow up research question and a suitable research design in class. At the end of the semester students have to hand in a research proposal on the topic of the presentation.
The course is “prüfungsimmanent”. This semester this means that we will have synchronous online lessons on the dates specified above. To enter these “virtual lectures” you will find a link in moodle. Sufficient hardware to participate actively in the course is mandatory (camera, microphone, headphones).

Assessment and permitted materials

Ahead of every lesson students will have to answer (2-3) short questions on the mandatory questions and provide a short research question that relates to the topic/theory/method discussed in the text. Together in small groups students will give one short presentation discussing an empirical research question and a fitting research design explaining how they would conduct the research. Students are expected to actively participate in the course by participating in the discussions after following these presentations. At the end of the semester students (individually) will write a research proposal, which will develop the research question discussed in the presentations (~2000 words). Ahead of this research proposal students will have to hand in an abstract which, on demand, can be discussed with the instructor. Students will receive guidance on how to write scientific abstracts and research proposals in the course. The specific deadlines will be provided on moodle.
All written contributions are tested for plagiarism with the software Turnitin provided in moodle.

Minimum requirements and assessment criteria

The minimum requirement for receiving a positive grade includes the attendance of the course (max. 2 absences), the duly upload of the answers to the questions on the compulsory readings, the presentation of the research question and the delivery of a complete research proposal, in line with the specifications provided in the lectures.
Grade criteria:
• Answers to the questions on the compulsory readings (25%)
• Active participation during the lessons (10%)
• Presentation of the research proposal (20%)
• Abstract (5%)
• Research proposal (40%)

Examination topics

Refer to the literature

Information

Reading list

Adloff F and Mau S. (2006) Giving Social Ties, Reciprocity in Modern Society. European Journal of Sociology 47: 93-123.
Alesina A and Giuliano P. (2011) Preferences for Redistribution. In: Benhabib J, Bisin A and Jackson MO (eds) Handbook of Social Economics. Amsterdam: Elsevier, 93-131.
Arts W and Gelissen J. (2002) Three Worlds of Welfare Capitalism or More? A State-of-the-Art Report. Journal of European Social Policy 12: 137-158.
Beckert J and Wehninger F. (2013) In the Shadow: Illegal Markets and Economic Sociology. Socio-Economic Review 11: 5-30.
Beckert J. (2011) Where Do Prices Come From? Sociological Approaches to Price Formation. Socio-Economic Review 9: 757-786.
Brewster Stearns L and Mizruchi MS. (2005) Banking and Financial Markets. In: Smelser N and Swedberg R (eds) The Handbook of Economic Sociology. Princeton: Princeton University Press, 284-306.
Carruthers BG. (2005) The Sociology of Money and Credit. In: Smelser N and Swedberg R (eds) The Handbook of Economic Sociology. Princeton: Princeton University Press, 355-378.
Falk A and Szech N. (2013) Morals and Markets. Science 340: 707-711.
Fehr E and Gintis H. (2007) Human Motivation and Social Cooperation: Experimental and Analytical Foundations. Annual Review of Sociology 33: 43-64.
Fligstein N and Dauter L. (2007) The Sociology of Markets. Annual Review of Sociology 33: 105-128.
Gallie D. (2007) Production Regimes and the Quality of Employment in Europe. Annual Review of Sociology 33: 85-104.
Gouldner A. (1960) The Norm of Reciprocity: A Preliminary Statement. American Sociological Review 25: 161-178.
Granovetter M. (1985) Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness. The American Journal of Sociology 91: 481-510.
Guala F. (2012) Reciprocity: Weak or Strong? What Punishment Experiments Do (and do not) Demonstrate. Behavioral and Brain Sciences 35: 1-59.
Huber E and Stephens JD. (2005) Welfare States and the Economy. In: Smelser NJ and Swedberg R (eds) The Handbook of Economic Sociology. New York: Russell Sage, 552-574.
Krippner GR and Alvarez AS. (2007) Embeddedness and the Intellectual Projects of Economic Sociology. Annual Review of Sociology 33: 219-240.
Liebig S and Sauer C. (2015) Sociology of Justice. In: Sabbagh C and Schmitt M (eds) Handbook of Social Justice Theory and Research. Berlin: Springer, 37-59.
Mauss M. (1968 [1925]) Die Gabe. Die Form und Funktion des Austauschs in archaischen Gesellschaften, Frankfurt/M.: Suhrkamp.
Molm LD, Collett JL and Schaefer DR. (2007) Building Solidarity through Generalized Exchange: A Theory of Reciprocity. American Journal of Sociology 113: 205-242.
Portes A and Sensenbrenner J. (1993) Embeddedness and Immigration: Notes on the Social Determinants of Economic Action. American Journal of Sociology 98: 1320-1350.
Portes A. (1998) Social Capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology. Annual Review of Sociology 24: 1-24.
Smelser NJ and Swedberg R. (2005) Introducing Economic Sociology. In: Smelser NJ and Swedberg R (eds) Handbook of Economic Sociology (2nd ed.). Princeton: Princeton University Press, 3-25.
Smith-Doerr L and Powell WW. (2005) Networks and Economic Life. In: Smelser NJ and Swedberg R (eds) Handbook of Economic Sociology (2nd ed.). Princeton: Princeton University Press, 379-402.
Streeck W. (2005) The Sociology of Labor Markets and Trade Unions. In: Smelser N and Swedberg R (eds) The Handbook of Economic Sociology. Princeton: Princeton University Press, 254-283.
Swedberg R. (2005) Markets in Society. In: Smelser NJ and Swedberg R (eds) The Handbook of Economic Sociology. New York: Russell Sage, 233-253.

Association in the course directory

Last modified: Th 06.05.2021 10:07