Universität Wien
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040279 VO Principle of Economic Sociology (MA) (2025W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 4 - Wirtschaftswissenschaften

Registration/Deregistration

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Details

Language: German

Lecturers

    Classes (iCal) - next class is marked with N

    • Tuesday 14.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
    • Tuesday 21.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
    • Tuesday 28.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
    • Tuesday 04.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
    • Tuesday 18.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
    • Tuesday 25.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
    • Tuesday 02.12. 09:45 - 11:15 Hörsaal 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
    • Tuesday 09.12. 09:45 - 11:15 Hörsaal 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
    • Tuesday 16.12. 09:45 - 11:15 Hörsaal 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
    • Tuesday 13.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
    • Tuesday 20.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
    • Tuesday 27.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
    • Tuesday 24.02. 09:45 - 11:15 Hörsaal 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß

    Information

    Aims, contents and method of the course

    The aim of the course is to prepare students to the Deepening Module Economic Sociology by elaborating on the basic terms and theories used in the discipline. Starting from a discussion of the basic assumptions of a sociological approach, which is contrasted with economics, the course introduces the most relevant perspectives of economic sociology. These are the conceptualization of the economy as a network or a subsystem of society as well as institutions, conventions and economic models shaping exchange processes. This is followed by the conditions of functioning exchange processes: reciprocity, trust, and reputation. On this fundament, the course covers three different markets – goods, labor, and money – as well as enterprises which are the core actors in capitalist markets. Separate units focus on technical development and innovation and on gender relations. The final unit stages the capitalist market economy and its diffusion in other societal areas.

    Assessment and permitted materials

    Multiple choice exam at the end of the semester. All materials except for a dictionary mother tongue/German are forbidden.

    Minimum requirements and assessment criteria

    The exam consists of 30 multiple choice questions. To pass, students must attain at least 16 points.
    Grading scale: < 16=5, 16-18=4, 19-21=3, 22-25=2, 26-30=1.

    Examination topics

    See Reading List

    Reading list

    Exam literature
    Maurer, Andrea (Hg.) (2017). Handbuch der Wirtschaftssoziologie, 2. Aufl., Wiesbaden: Springer VS.
    (Online-Ausgabe über u:search)

    Chapters
    Abraham, Martin, und Veronika Grimm, 2017: Reputation in Wirtschaftsbeziehungen. S. 257-274
    Aspers, Patrick, und Jens Beckert, 2017: Märkte. S. 215-240
    Baecker, Dirk, 2017: Wirtschaft als funktionales Teilsystems. S. 163-180
    Berger, Johannes, 2017: Die kapitalistische Wirtschaftsordnung im Spiegel der Kritik: Ein Überblick. S. 523-550
    Diekmann, Andreas, und Wojtek Przepiorka, 2017: Reputation auf Märkten. S. 241-256
    Funder, Maria, 2017: Geschlechterverhältnisse und Wirtschaft. S. 443-469
    Hiß, Stefanie, und Sebastian Nagel, 2017: Unternehmen als gesellschaftliche Akteure. S. 331-348
    Kellermann, Paul, 2017: Geld. S. 349-384
    Knoll, Lisa, 2017: Ökonomie der Konventionen. S. 151-162
    Köhler, Christoph, Stefan Schröder und Simon Weingärtner, 2017: Arbeitsmärkte. S. 275-306
    Lütz, Susanne, 2017: Finanzmärkte. S. 385-414
    Maeße, Jens, und Jan Sparsam, 2017: Die Performativität der Wirtschaftswissenschaft. S. 181-196
    Maurer, Andrea, 2017a: 30 Jahre neue Wirtschaftssoziologie. S. 3-10.
    Maurer, Andrea, 2017b: Perspektiven der Wirtschaftssoziologie. S. 11-16.
    Maurer, Andrea, 2017c: Wahlverwandtschaften: neue Institutionentheorien und neue Wirtschaftssoziologie. S. 127-150
    Mikl-Horke, Gertraude, 2017: Klassische Positionen der Ökonomie und Soziologie und ihre Bedeutung für die Wirtschaftssoziologie. S. 33-60.
    Minssen, Heiner, 2017: Unternehmen. S. 307-330
    Münnich, Sascha, 2017: Netzwerke, Felder und die wirtschaftssoziologische „Neoklassik“: Zentrale Vertreter und Perspektiven der New Economic Sociology. S. 107-126.
    Rammert, Werner, 2017: Technik und Innovation. S. 415-442
    Schimanck, Uwe, und Ute Volkmann, 2017: Ökonomisierung der Gesellschaft. S. 593-610
    Schmid, Michael, 2017: Individuelle Entscheidungsrationalität und soziale Einbettung: Zum Verhältnis von Ökonomie und Wirtschaftssoziologie. S. 79-103.

    Additional literature
    Kraemer, Klaus, und Florian Brugger (Hg.), 2021: Schlüsselwerke der Wirtschaftssoziologie, 2. Aufl. Wiesbaden: Springer VS (Online-Ausgabe über u:search).
    Hedtke, Reinhold (2019). Wirtschaftssoziologie, 2. Aufl., UVK-Verlag (utb4128) (Online-Ausgabe über u:search).

    Association in the course directory

    Last modified: Fr 27.06.2025 00:01