040511 VK BW SOZ: Social Research (2010W)
Continuous assessment of course work
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Summary
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 08.09.2010 09:00 to We 22.09.2010 17:00
- Registration is open from Tu 28.09.2010 09:00 to We 29.09.2010 17:00
- Deregistration possible until Th 14.10.2010 23:59
Registration information is available for each group.
Groups
Group 1
Anwesenheit in der ersten Einheit erforderlich.
Die positive Absolvierung des EK Empirische Sozialforschung ist Voraussetzung für die Teilnahme.
Studierende, die eine Bakkalaureatsarbeit schreiben wollen, müssen zusätzlich den EK Grundzüge der Wirtschaftssoziologie positiv absolviert haben.
Die positive Absolvierung des EK Empirische Sozialforschung ist Voraussetzung für die Teilnahme.
Studierende, die eine Bakkalaureatsarbeit schreiben wollen, müssen zusätzlich den EK Grundzüge der Wirtschaftssoziologie positiv absolviert haben.
max. 50 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 08.10. 13:00 - 14:30 Hörsaal 7
- Friday 15.10. 13:00 - 14:30 Hörsaal 7
- Friday 22.10. 13:00 - 14:30 Hörsaal 7
- Friday 29.10. 13:00 - 14:30 Hörsaal 7
- Friday 05.11. 13:00 - 14:30 Hörsaal 7
- Friday 12.11. 13:00 - 14:30 Hörsaal 7
- Friday 19.11. 13:00 - 14:30 Hörsaal 7
- Friday 26.11. 13:00 - 14:30 Hörsaal 7
- Friday 03.12. 13:00 - 14:30 Hörsaal 7
- Friday 10.12. 13:00 - 14:30 Hörsaal 7
- Friday 17.12. 13:00 - 14:30 Hörsaal 7
- Friday 14.01. 13:00 - 14:30 Hörsaal 7
- Friday 14.01. 14:30 - 16:00 Hörsaal 8
- Friday 21.01. 13:00 - 14:30 Hörsaal 7
- Friday 28.01. 13:00 - 14:30 Hörsaal 7
Aims, contents and method of the course
Die Lehrveranstaltung vermittelt Inhalte über die Bildung von Forschungsfragen und Hypothesen. Diesbezüglich ist Inhalt auch die Operationalisierung als auch die Konzeption des Forschungsprozesses und des Forschungsablaufs. Ziel ist es auch unterschiedliche Methoden (insbesondere qualitative und quantitative) und deren Charakteristika kennen zu lernen. Methodische Schwerpunkte werden auch auf die experimentelle Sozialforschung gelegt.Leistungskontrolle: Laufende (aktive) Mitarbeit während der gesamten Lehrveranstaltung durch Beantwortung kleinerer Fragen und durch Teilnahme an Diskussionen; Aktive Beteiligung bei der Konzipierung des Forschungsablaufes im Zusammenhang der Erstellung eines gemeinsamen Forschungsprojektes; Präsentation (schriftlich und verbal) der eignen Gruppenergebnisse; kleine Klausur.
Minimum requirements and assessment criteria
Ziel der Lehrveranstaltung ist zu einem besseren Verständnis von Forschungsergebnissen zu gelangen mit welchen man im Berufsleben konfrontiert wird. Nach der Lehrveranstaltung sollen die Studierenden sowohl wissen wie Forschungsergebnisse entstanden sind und wie diese präsentiert werden.
Examination topics
Mitarbeit und Diskussion während der gesamten Lehrveranstaltung; Durchführung und gemeinsame Konzipierung eines kleinen Forschungsprojektes; Präsentation der eigenen Ergebnisse und Reflexion in einem kleinen Forschungsbericht.
Group 2
Anwesenheit in der ersten Einheit erforderlich.
Die positive Absolvierung des EK Empirische Sozialforschung ist Voraussetzung für die Teilnahme.
Studierende, die eine Bakkalaureatsarbeit schreiben wollen, müssen zusätzlich den EK Grundzüge der Wirtschaftssoziologie positiv absolviert haben.
Die positive Absolvierung des EK Empirische Sozialforschung ist Voraussetzung für die Teilnahme.
Studierende, die eine Bakkalaureatsarbeit schreiben wollen, müssen zusätzlich den EK Grundzüge der Wirtschaftssoziologie positiv absolviert haben.
max. 50 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 06.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 4
- Wednesday 13.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 4
- Wednesday 20.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 4
- Wednesday 27.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 4
- Wednesday 03.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 4
- Wednesday 10.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 4
- Wednesday 17.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 4
- Wednesday 24.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 4
- Wednesday 01.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 4
- Wednesday 15.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 4
- Wednesday 12.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 4
- Wednesday 19.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 4
- Wednesday 26.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 4
Aims, contents and method of the course
The VK conveys practical knowledge of how to conduct an empirical study in the social sciences. Generating research questions and hypotheses as well as the planning and implementation of a study are at the core of this module. Following from this, operationalizing and conceptualizing crucial elements of the research process will be addressed. The methodological emphasis will be on various empirical research methods, survey and sampling methods, data collection methods and data analysis. Since it is also the aim of this module to teach how to disseminate research, attention will be paid to fruitful ways of editing and presenting results.
Assessment and permitted materials
presence, active engagement, partaking in discussions;
2 group presentations;
2 group essays: a shorter essay (approx. 2,000 words) about conceptualization, research design and methods which will be applied in the research project (basis of the first presentation). This work must be linked to the available literature and should be written in a scientific manner. A longer written piece of group work (7,000-8,000 words), which makes references to the study’s objectives and design, presentation of methods and a discussion of the results in a more scientific way.
2 group presentations;
2 group essays: a shorter essay (approx. 2,000 words) about conceptualization, research design and methods which will be applied in the research project (basis of the first presentation). This work must be linked to the available literature and should be written in a scientific manner. A longer written piece of group work (7,000-8,000 words), which makes references to the study’s objectives and design, presentation of methods and a discussion of the results in a more scientific way.
Minimum requirements and assessment criteria
Students will gain a better understanding of research design and implementation through the practical application of social research skills. Strength and weaknesses of alternative social research methods will help obtain skills in a) linking economic sociology research questions to empirical analysis, b) achieving a problem-oriented approach to empirical research as valued on the labour market and c) critically assessing, evaluating and presenting research designs and results.
Examination topics
Small groups (up to 5 students) are supposed to develop their own research project, which should address some economic sociological issue. Knowledge of empirical research methods (obtained in the EK, from textbooks or otherwise) is put into practice. Continuous active engagement, presenting and discussing own and others’ work is seminal to a critical and interactive understanding of social research methods. We briefly repeat and deepen our understanding of necessary research skills in lecture-like teaching units.
Reading list
Es gibt eine Vielzahl von Lehrbüchern zur empirischen Sozialforschung, welche sich vor allem im Aufbau und Darstellung, weniger aber im Inhalt unterscheiden. Hier werden unter anderem sehr empfohlen:
Atteslander, P. (2008) Methoden der empirische Sozialforschung. Berlin: Schmidt.
Bryman, A. (2008) Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press.
Diekmann, A. (2002) Empirische Sozialforschung. Grundlagen, Methoden, Anwendungen. Reinbek: Rowohlt.
Matthews, B. und Ross, L. (2010) Research Methods. A Practical Guide fort he Social Sciences. Harlow: Longman
Schnell, R., Hill, P. H. und Esser, E. (2005) Methoden der empirischen Sozialforschung. München und Wien: Oldenbourg.
Weitere Literatur wird in der Lehrveranstaltung bekanntgegeben.
Atteslander, P. (2008) Methoden der empirische Sozialforschung. Berlin: Schmidt.
Bryman, A. (2008) Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press.
Diekmann, A. (2002) Empirische Sozialforschung. Grundlagen, Methoden, Anwendungen. Reinbek: Rowohlt.
Matthews, B. und Ross, L. (2010) Research Methods. A Practical Guide fort he Social Sciences. Harlow: Longman
Schnell, R., Hill, P. H. und Esser, E. (2005) Methoden der empirischen Sozialforschung. München und Wien: Oldenbourg.
Weitere Literatur wird in der Lehrveranstaltung bekanntgegeben.
Group 3
Anwesenheit in der ersten Einheit erforderlich.
Die positive Absolvierung des EK Empirische Sozialforschung ist Voraussetzung für die Teilnahme.
Studierende, die eine Bakkalaureatsarbeit schreiben wollen, müssen zusätzlich den EK Grundzüge der Wirtschaftssoziologie positiv absolviert haben.
Die positive Absolvierung des EK Empirische Sozialforschung ist Voraussetzung für die Teilnahme.
Studierende, die eine Bakkalaureatsarbeit schreiben wollen, müssen zusätzlich den EK Grundzüge der Wirtschaftssoziologie positiv absolviert haben.
max. 50 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 06.10. 16:00 - 17:30 Hörsaal 4
- Wednesday 13.10. 16:00 - 17:30 Hörsaal 4
- Wednesday 20.10. 16:00 - 17:30 Hörsaal 4
- Wednesday 27.10. 16:00 - 17:30 Hörsaal 4
- Wednesday 03.11. 16:00 - 17:30 Hörsaal 4
- Wednesday 10.11. 16:00 - 17:30 Hörsaal 4
- Wednesday 17.11. 16:00 - 17:30 Hörsaal 4
- Wednesday 24.11. 16:00 - 17:30 Hörsaal 4
- Wednesday 01.12. 16:00 - 17:30 Hörsaal 4
- Wednesday 15.12. 16:00 - 17:30 Hörsaal 4
- Wednesday 12.01. 16:00 - 17:30 Hörsaal 4
- Wednesday 19.01. 16:00 - 17:30 Hörsaal 4
- Wednesday 26.01. 16:00 - 17:30 Hörsaal 4
Aims, contents and method of the course
The VK conveys practical knowledge of how to conduct an empirical study in the social sciences. Generating research questions and hypotheses as well as the planning and implementation of a study are at the core of this module. Following from this, operationalizing and conceptualizing crucial elements of the research process will be addressed. The methodological emphasis will be on various empirical research methods, survey and sampling methods, data collection methods and data analysis. Since it is also the aim of this module to teach how to disseminate research, attention will be paid to fruitful ways of editing and presenting results.
Assessment and permitted materials
presence, active engagement, partaking in discussions
2 group presentations;
2 group essays: a shorter essay (approx. 2,000 words) about conceptualization, research design and methods which will be applied in the research project (basis of the first presentation). This work must be linked to the available literature and should be written in a scientific manner. A longer written piece of group work (7,000-8,000 words), which makes references to the study’s objectives and design, presentation of methods and a discussion of the results in a more scientific way.
2 group presentations;
2 group essays: a shorter essay (approx. 2,000 words) about conceptualization, research design and methods which will be applied in the research project (basis of the first presentation). This work must be linked to the available literature and should be written in a scientific manner. A longer written piece of group work (7,000-8,000 words), which makes references to the study’s objectives and design, presentation of methods and a discussion of the results in a more scientific way.
Minimum requirements and assessment criteria
Students will gain a better understanding of research design and implementation through the practical application of social research skills. Strength and weaknesses of alternative social research methods will help obtain skills in a) linking economic sociology research questions to empirical analysis, b) achieving a problem-oriented approach to empirical research as valued on the labour market and c) critically assessing, evaluating and presenting research designs and results.
Examination topics
Small groups (up to 5 students) are supposed to develop their own research project, which should address some economic sociological issue. Knowledge of empirical research methods (obtained in the EK, from textbooks or otherwise) is put into practice. Continuous active engagement, presenting and discussing own and others’ work is seminal to a critical and interactive understanding of social research methods. We briefly repeat and deepen our understanding of necessary research skills in lecture-like teaching units.
Reading list
Es gibt eine Vielzahl von Lehrbüchern zur empirischen Sozialforschung, welche sich vor allem im Aufbau und Darstellung, weniger aber im Inhalt unterscheiden. Hier werden unter anderem sehr empfohlen:
Atteslander, P. (2008) Methoden der empirische Sozialforschung. Berlin: Schmidt.
Bryman, A. (2008) Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press.
Diekmann, A. (2002) Empirische Sozialforschung. Grundlagen, Methoden, Anwendungen. Reinbek: Rowohlt.
Matthews, B. und Ross, L. (2010) Research Methods. A Practical Guide fort he Social Sciences. Harlow: Longman
Schnell, R., Hill, P. H. und Esser, E. (2005) Methoden der empirischen Sozialforschung. München und Wien: Oldenbourg.
Weitere Literatur wird in der Lehrveranstaltung bekanntgegeben.
Atteslander, P. (2008) Methoden der empirische Sozialforschung. Berlin: Schmidt.
Bryman, A. (2008) Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press.
Diekmann, A. (2002) Empirische Sozialforschung. Grundlagen, Methoden, Anwendungen. Reinbek: Rowohlt.
Matthews, B. und Ross, L. (2010) Research Methods. A Practical Guide fort he Social Sciences. Harlow: Longman
Schnell, R., Hill, P. H. und Esser, E. (2005) Methoden der empirischen Sozialforschung. München und Wien: Oldenbourg.
Weitere Literatur wird in der Lehrveranstaltung bekanntgegeben.
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Last modified: Mo 07.09.2020 15:29