050017 VU Seminar on Communication (2009W)
Continuous assessment of course work
Labels
Summary
Registration/Deregistration
Groups
Group 1
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 08.10. 14:00 - 15:30 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 22.10. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Friday 23.10. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 05.11. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Friday 06.11. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 12.11. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Friday 13.11. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 26.11. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Friday 27.11. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Mix aus:
Mitarbeit präsent und online,
Projektarbeit-Evaluierung
Selbstevaluierung
Mitarbeit präsent und online,
Projektarbeit-Evaluierung
Selbstevaluierung
Minimum requirements and assessment criteria
Entwicklung der Teilnehmer in Richtung förderlicher zwischenmenschlicher Kommunikation und personzentrierten Haltungen.Besser zuhören und sich ausdrückenDurch Selbsterfahrung sich selbst und andere besser verstehenAnsatzweises Verständnis der Prozesse in sich und in der Gruppe (durch Reflexion)Höhere Flexibilität; Offenheit gegenüber ErfahrungLernen als persönliches Projekt erkennen, selbstbestimmtes Lernen erfahrenGrenzen der online-Kommunikation erkennen
Examination topics
Blended Learning, Teamarbeit, Einzelübungen, Übungen in Kleingruppen, Gruppengespräche, Feedback online und face-to-face, Präsentation, projektbasiertes Lernen.
Reading list
Motschnig/Nykl: Konstruktive Kommunikation, Klett-Cotta, 2009.div. wissenschaftl. Artikel von C. Rogers und Schulz von Thun
Group 2
Lehrveranstaltung in englischer Sprache!
max. 25 participants
Language: English
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 08.10. 14:00 - 15:30 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 10.12. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Friday 11.12. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 17.12. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Friday 18.12. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 07.01. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Friday 08.01. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Thursday 21.01. 16:00 - 17:30 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Aims, contents and method of the course
Communication Theories: Carl Rogers and Schulz von Thun
Active Listening
Reflection, Feedback, face-to-face and online
elf-experience
Active Listening
Reflection, Feedback, face-to-face and online
elf-experience
Assessment and permitted materials
Mix of:
active participation face-to-face and online
project work-evaluation
self-evaluation
active participation face-to-face and online
project work-evaluation
self-evaluation
Minimum requirements and assessment criteria
Development of participants in the direction of facilitative, interpersonal communication and person-centered attitudesTo listen and to express oneself more effectivelyTo get to know oneself and others better, primarily through self-experienceAchieving higher flexibility and openness to experience, through exposure to different persoectivesRecognizing learning as a personal project
Examination topics
Blended Learning, teamwork, exercises, exercises in teams, group discussion and dialogue, feedback online and face-to-face, presentation, project-based learning.
Reading list
div. scientific articles by - C. Rogers;
Motschnig/Nykl: Konstruktive Kommunikation, Klett-Cotta, 2009 and english sources referenced in the book (e.g. dialogue, D. Bohm)
Motschnig/Nykl: Konstruktive Kommunikation, Klett-Cotta, 2009 and english sources referenced in the book (e.g. dialogue, D. Bohm)
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:29
Aktives Zuhören
Reflexion und Feedback, präsent und online
Selbsterfahrung