Universität Wien

050017 VU Seminar on Communication (2009W)

Continuous assessment of course work

Summary

1 Motschnig
2 Motschnig

Registration/Deregistration

Groups

Group 1

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 08.10. 14:00 - 15:30 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Thursday 22.10. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Friday 23.10. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Thursday 05.11. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Friday 06.11. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Thursday 12.11. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Friday 13.11. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Thursday 26.11. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Friday 27.11. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7

Aims, contents and method of the course

Kommunikationstheorien nach Schulz von Thun und Rogers
Aktives Zuhören
Reflexion und Feedback, präsent und online
Selbsterfahrung

Assessment and permitted materials

Mix aus:
Mitarbeit präsent und online,
Projektarbeit-Evaluierung
Selbstevaluierung

Minimum requirements and assessment criteria

Entwicklung der Teilnehmer in Richtung förderlicher zwischenmenschlicher Kommunikation und personzentrierten Haltungen.

Besser zuhören und sich ausdrücken

Durch Selbsterfahrung sich selbst und andere besser verstehen

Ansatzweises Verständnis der Prozesse in sich und in der Gruppe (durch Reflexion)

Höhere Flexibilität; Offenheit gegenüber Erfahrung

Lernen als persönliches Projekt erkennen, selbstbestimmtes Lernen erfahren

Grenzen der online-Kommunikation erkennen

Examination topics

Blended Learning, Teamarbeit, Einzelübungen, Übungen in Kleingruppen, Gruppengespräche, Feedback online und face-to-face, Präsentation, projektbasiertes Lernen.

Reading list

Motschnig/Nykl: Konstruktive Kommunikation, Klett-Cotta, 2009.

div. wissenschaftl. Artikel von C. Rogers und Schulz von Thun

Group 2

Lehrveranstaltung in englischer Sprache!

max. 25 participants
Language: English

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 08.10. 14:00 - 15:30 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Thursday 10.12. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Friday 11.12. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Thursday 17.12. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Friday 18.12. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Thursday 07.01. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Friday 08.01. 14:00 - 18:00 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Thursday 21.01. 16:00 - 17:30 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7

Aims, contents and method of the course

Communication Theories: Carl Rogers and Schulz von Thun
Active Listening
Reflection, Feedback, face-to-face and online
elf-experience

Assessment and permitted materials

Mix of:
active participation face-to-face and online
project work-evaluation
self-evaluation

Minimum requirements and assessment criteria

Development of participants in the direction of facilitative, interpersonal communication and person-centered attitudes

To listen and to express oneself more effectively

To get to know oneself and others better, primarily through self-experience

Achieving higher flexibility and openness to experience, through exposure to different persoectives

Recognizing learning as a personal project

Examination topics

Blended Learning, teamwork, exercises, exercises in teams, group discussion and dialogue, feedback online and face-to-face, presentation, project-based learning.

Reading list

div. scientific articles by - C. Rogers;
Motschnig/Nykl: Konstruktive Kommunikation, Klett-Cotta, 2009 and english sources referenced in the book (e.g. dialogue, D. Bohm)

Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:29