Universität Wien

050030 VU Human-Computer-Interaction and Psychology (2015S)

Continuous assessment of course work

Summary

1 Möller , CEWebs
2 Möller , CEWebs
3 Möller , CEWebs
4 Möller , CEWebs

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 50 participants
Language: German
LMS: CEWebs

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 04.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 11.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 18.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 25.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 15.04. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 22.04. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 29.04. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 06.05. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 13.05. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 20.05. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 27.05. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 03.06. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 10.06. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 17.06. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 24.06. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

Human-Computer Interaction, Human-centered design, usability engineering, universal access, basics of cognitive and humanistic psychology, motivation, and communication psychology.

Please turn to Group 3 for further information regarding goals, methods, and evaluation

Group 2

max. 50 participants
Language: German
LMS: CEWebs

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 02.03. 13:15 - 16:30 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Monday 09.03. 13:15 - 16:30 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Monday 16.03. 13:15 - 16:30 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Monday 23.03. 13:15 - 16:30 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Monday 13.04. 13:15 - 16:30 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Monday 20.04. 13:15 - 16:30 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Monday 27.04. 13:15 - 16:30 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Monday 04.05. 13:15 - 16:30 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Monday 11.05. 13:15 - 16:30 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Monday 18.05. 13:15 - 16:30 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Monday 01.06. 13:15 - 16:30 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Monday 08.06. 13:15 - 16:30 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Monday 15.06. 13:15 - 16:30 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Monday 22.06. 13:15 - 16:30 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Monday 29.06. 13:15 - 16:30 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG

Aims, contents and method of the course

Human-Computer Interaction, Human-centered design, usability engineering, universal access, basics of cognitive and humanistic psychology, motivation, and communication psychology.

Please turn to Group 3 for further information regarding goals, methods, and evaluation

Group 3

max. 50 participants
Language: German
LMS: CEWebs

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 06.03. 16:45 - 19:45 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 13.03. 16:45 - 19:45 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 20.03. 16:45 - 19:45 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 27.03. 16:45 - 19:45 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 17.04. 16:45 - 19:45 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 24.04. 16:45 - 19:45 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 08.05. 16:45 - 19:45 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 15.05. 16:45 - 19:45 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 22.05. 16:45 - 19:45 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 29.05. 16:45 - 19:45 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 05.06. 16:45 - 19:45 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 12.06. 16:45 - 19:45 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 19.06. 16:45 - 19:45 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 26.06. 16:45 - 19:45 Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

Human-Computer Interaction, Human-centered design, usability engineering, universal access, basics of cognitive psychology, motivation, and communication psychology.

Group 4

max. 50 participants
Language: German
LMS: CEWebs

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 03.03. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Tuesday 10.03. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Tuesday 17.03. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Tuesday 24.03. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Tuesday 14.04. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Tuesday 21.04. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Tuesday 28.04. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Tuesday 05.05. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Tuesday 12.05. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Tuesday 19.05. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Tuesday 02.06. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Tuesday 09.06. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Tuesday 16.06. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Tuesday 23.06. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
  • Tuesday 30.06. 15:00 - 18:15 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG

Aims, contents and method of the course

Human-Computer Interaction, Human-centered design, usability engineering, universal access, basics of cognitive psychology, motivation, and communication psychology.

Please turn to Group 3 for further information regarding goals, methods, and evaluation

Information

Assessment and permitted materials

active participation

solving tasks

project work and presentation

final oral exam

Minimum requirements and assessment criteria

Subject specific goals: Students can:

design user-friendly and universally accessible human-computer interfaces

integrate basic features of cognitive- and communication psychology into the context of HCI

apply user interface - and usability guidelines

apply the Human-Centered Design-Process in the development of a simple, interactive Website/application

evaluate user interfaces regarding their usabilty

Generic goals:

students gain insight into another field and thereby extend their scientific thinking

students develop more openness toward the perspectives of other sciences

students experience teamwork and are able to reflect upon it

Examination topics

interactive lecture

practical exercises and tasks

team project

presentations by students

blended learning

Reading list

Verpflichtendes Textbuch:

* Markus Dahm, Grundlagen der Mensch-Computer-Interaktion Addison-Wesley Verlag, 2006.
Währendessen Dahm's Buch alle wesentlichen Aspekte der Mensch-Computer-Interaktion behandelt sind folgende Werke oft weiterführender und teilweise auch tiefgründiger:
* Jonathan Lazar, Jinjuan Heidi Feng, Harry Hochheiser, Research Methods In Human-Computer Interaction, John Wiley & Sons Ltd 2010. Book's Home Page
* Alan Dix, Janet Finlay, Gregory Abowd, Russell Beale, Human-Computer Interaction, 3rd edition, Prentice Hall 2004. Book's Home Page
* Yvonne Rogers, Helen Sharp, Jenny Preece, Interaction Design: beyond human-computer interaction, 3rd edition, John Wiley & Sons Ltd, 2011. Book's Home Page

Zusätzlich möchten wir auch diese Werke empfehlen, da sie die Aspekte der Psychologie und Kommunikation besser beleuchten:

* Colin Ware, Research Methods In Human-Computer Interaction, Morgan Kaufmann, 2008. Book's Home Page
* Michael Trimmel, Allgemeine Psychologie: Motivation, Emotion, Kognition, Facultas: Wien 2003.
* Henry Gleitman, Daniel Reisberg, James Gross, Psychology, 8th edition, W. W. Norton and Company, 2010. Book's Home Page
* Renate Motschnig, Ladislav Nykl, Konstruktive Kommunikation, Klett-Cotta, 2009. Book's Home Page


Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:29