050030 VU Human-Computer-Interaction and Psychology (2016S)
Continuous assessment of course work
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Summary
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 01.02.2016 09:00 to Mo 22.02.2016 23:59
- Deregistration possible until Su 20.03.2016 23:59
Registration information is available for each group.
Groups
Group 1
max. 50 participants
Language: German, English
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Wednesday
02.03.
09:45 - 13:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Wednesday
09.03.
09:45 - 13:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Wednesday
16.03.
09:45 - 13:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Wednesday
06.04.
09:45 - 13:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Wednesday
13.04.
09:45 - 13:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Wednesday
20.04.
09:45 - 13:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Wednesday
27.04.
09:45 - 13:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Wednesday
04.05.
09:45 - 13:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Wednesday
11.05.
09:45 - 13:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Wednesday
18.05.
09:45 - 13:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Wednesday
25.05.
09:45 - 13:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Wednesday
01.06.
09:45 - 13:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Wednesday
08.06.
09:45 - 13:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Wednesday
15.06.
09:45 - 13:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Wednesday
22.06.
09:45 - 13:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Wednesday
29.06.
09:45 - 13:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Aims, contents and method of the course
Human-Computer Interaction, Human-centered design, usability engineering, universal access, basics of cognitive and humanistic psychology, motivation, and communication psychology.Please turn to Group 3 for further information regarding goals, methods, and evaluation
Group 2
max. 50 participants
Language: German, English
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Monday
07.03.
13:15 - 16:30
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Monday
14.03.
13:15 - 16:30
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Monday
04.04.
13:15 - 16:30
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Monday
11.04.
13:15 - 16:30
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Monday
18.04.
13:15 - 16:30
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Monday
25.04.
13:15 - 16:30
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Monday
02.05.
13:15 - 16:30
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Monday
09.05.
13:15 - 16:30
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Monday
23.05.
13:15 - 16:30
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Monday
30.05.
13:15 - 16:30
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Monday
06.06.
13:15 - 16:30
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Monday
13.06.
13:15 - 16:30
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Monday
20.06.
13:15 - 16:30
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Monday
27.06.
13:15 - 16:30
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Aims, contents and method of the course
Human-Computer Interaction, Human-centered design, usability engineering, universal access, basics of cognitive and humanistic psychology, motivation, and communication psychology.Please turn to Group 3 for further information regarding goals, methods, and evaluation
Group 3
max. 50 participants
Language: German, English
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Friday
04.03.
16:45 - 20:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Friday
18.03.
16:45 - 20:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Friday
08.04.
16:45 - 20:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Friday
15.04.
16:45 - 20:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Friday
22.04.
16:45 - 20:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Friday
29.04.
16:45 - 20:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Friday
06.05.
16:45 - 20:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Friday
13.05.
16:45 - 20:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Friday
20.05.
16:45 - 20:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Friday
27.05.
16:45 - 20:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Friday
03.06.
16:45 - 20:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Friday
10.06.
16:45 - 20:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Friday
17.06.
16:45 - 20:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Friday
24.06.
16:45 - 20:00
Hörsaal 2, Währinger Straße 29 2.OG
Aims, contents and method of the course
Human-Computer Interaction, Human-centered design, usability engineering, universal access, basics of cognitive psychology, motivation, and communication psychology.
Group 4
max. 50 participants
Language: German, English
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Tuesday
08.03.
15:00 - 18:15
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Tuesday
15.03.
15:00 - 18:15
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Tuesday
05.04.
15:00 - 18:15
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Tuesday
12.04.
15:00 - 18:15
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Tuesday
19.04.
15:00 - 18:15
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Tuesday
26.04.
15:00 - 18:15
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Tuesday
03.05.
15:00 - 18:15
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Tuesday
10.05.
15:00 - 18:15
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Tuesday
24.05.
15:00 - 18:15
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Tuesday
31.05.
15:00 - 18:15
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Tuesday
07.06.
15:00 - 18:15
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Tuesday
14.06.
15:00 - 18:15
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Tuesday
21.06.
15:00 - 18:15
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Tuesday
28.06.
15:00 - 18:15
Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Aims, contents and method of the course
Human-Computer Interaction, Human-centered design, usability engineering, universal access, basics of cognitive psychology, motivation, and communication psychology.Please turn to Group 3 for further information regarding goals, methods, and evaluation
Information
Assessment and permitted materials
active participationsolving tasksproject work and presentationfinal oral exam
Minimum requirements and assessment criteria
Subject specific goals: Students can:design user-friendly and universally accessible human-computer interfacesintegrate basic features of cognitive- and communication psychology into the context of HCIapply user interface - and usability guidelinesapply the Human-Centered Design-Process in the development of a simple, interactive Website/applicationevaluate user interfaces regarding their usabiltyGeneric goals:students gain insight into another field and thereby extend their scientific thinkingstudents develop more openness toward the perspectives of other sciencesstudents experience teamwork and are able to reflect upon it
Examination topics
interactive lecturepractical exercises and tasksteam projectpresentations by studentsblended learning
Reading list
Verpflichtendes Textbuch:* Markus Dahm, Grundlagen der Mensch-Computer-Interaktion Addison-Wesley Verlag, 2006.
Währendessen Dahm's Buch alle wesentlichen Aspekte der Mensch-Computer-Interaktion behandelt sind folgende Werke oft weiterführender und teilweise auch tiefgründiger:
* Jonathan Lazar, Jinjuan Heidi Feng, Harry Hochheiser, Research Methods In Human-Computer Interaction, John Wiley & Sons Ltd 2010. Book's Home Page
* Alan Dix, Janet Finlay, Gregory Abowd, Russell Beale, Human-Computer Interaction, 3rd edition, Prentice Hall 2004. Book's Home Page
* Yvonne Rogers, Helen Sharp, Jenny Preece, Interaction Design: beyond human-computer interaction, 3rd edition, John Wiley & Sons Ltd, 2011. Book's Home PageZusätzlich möchten wir auch diese Werke empfehlen, da sie die Aspekte der Psychologie und Kommunikation besser beleuchten:* Colin Ware, Research Methods In Human-Computer Interaction, Morgan Kaufmann, 2008. Book's Home Page
* Michael Trimmel, Allgemeine Psychologie: Motivation, Emotion, Kognition, Facultas: Wien 2003.
* Henry Gleitman, Daniel Reisberg, James Gross, Psychology, 8th edition, W. W. Norton and Company, 2010. Book's Home Page
* Renate Motschnig, Ladislav Nykl, Konstruktive Kommunikation, Klett-Cotta, 2009. Book's Home Page
Währendessen Dahm's Buch alle wesentlichen Aspekte der Mensch-Computer-Interaktion behandelt sind folgende Werke oft weiterführender und teilweise auch tiefgründiger:
* Jonathan Lazar, Jinjuan Heidi Feng, Harry Hochheiser, Research Methods In Human-Computer Interaction, John Wiley & Sons Ltd 2010. Book's Home Page
* Alan Dix, Janet Finlay, Gregory Abowd, Russell Beale, Human-Computer Interaction, 3rd edition, Prentice Hall 2004. Book's Home Page
* Yvonne Rogers, Helen Sharp, Jenny Preece, Interaction Design: beyond human-computer interaction, 3rd edition, John Wiley & Sons Ltd, 2011. Book's Home PageZusätzlich möchten wir auch diese Werke empfehlen, da sie die Aspekte der Psychologie und Kommunikation besser beleuchten:* Colin Ware, Research Methods In Human-Computer Interaction, Morgan Kaufmann, 2008. Book's Home Page
* Michael Trimmel, Allgemeine Psychologie: Motivation, Emotion, Kognition, Facultas: Wien 2003.
* Henry Gleitman, Daniel Reisberg, James Gross, Psychology, 8th edition, W. W. Norton and Company, 2010. Book's Home Page
* Renate Motschnig, Ladislav Nykl, Konstruktive Kommunikation, Klett-Cotta, 2009. Book's Home Page
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Last modified: We 23.09.2020 00:18