060021 SE Jewish Literature Explored Digitally (2021S)
Continuous assessment of course work
Labels
REMOTE
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 01.02.2021 08:00 to Fr 26.02.2021 08:00
- Deregistration possible until We 31.03.2021 23:59
Details
max. 10 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Tuesday
02.03.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
09.03.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
16.03.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
23.03.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
13.04.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
20.04.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
27.04.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
04.05.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
11.05.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
18.05.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
01.06.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
08.06.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
15.06.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
22.06.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
29.06.
11:30 - 13:00
Digital
Information
Aims, contents and method of the course
Wir befassen uns in diesem Seminar mit zwei historiographischen Texten des jüdischen Mittelalters: dem Sefer Josippon und der Chronik des Achima‘ats ben Paltiel. Wir lesen sie aber nicht nur „traditionell“, sondern lernen bei ihrer Lektüre ein Tool der Digital Humanities kennen, um diese Literatur digital zu erforschen. Wir lesen unsere Textauswahl (Exzerpte) in Originalsprache und in Übersetzung.
Assessment and permitted materials
-Laufende Mitarbeit in der Stunde (30 Punkte Maximum);
-Wahl eines Themas, das über das gesamte Semester bearbeitet wird in Form eines Referats (30 Punkte Maximum); und einer Seminararbeit (40 Punkte Maximum).
-Abgabe bis Anfang September 2021.
-Wahl eines Themas, das über das gesamte Semester bearbeitet wird in Form eines Referats (30 Punkte Maximum); und einer Seminararbeit (40 Punkte Maximum).
-Abgabe bis Anfang September 2021.
Minimum requirements and assessment criteria
-Regelmäßige Teilnahme (nicht mehr als 2 Absenzen);
-Eine genügende Gesamtbeurteilung;
-Eine genügende Beurteilung der Seminararbeit.
Beurteilungsmaßstab:
81-100 Punkte = 1
61-80 Punkte = 2
41-60 Punkte = 3
21-40 Punkte = 4
0-20 Punkte = 5
-Eine genügende Gesamtbeurteilung;
-Eine genügende Beurteilung der Seminararbeit.
Beurteilungsmaßstab:
81-100 Punkte = 1
61-80 Punkte = 2
41-60 Punkte = 3
21-40 Punkte = 4
0-20 Punkte = 5
Examination topics
Siehe Leistungskontrolle.
Reading list
Bonfil, Robert. History and Folklore in a Medieval Jewish Chronicle: The Family Chronicle of Aḥimaʿaz Ben Paltiel. Leiden: Brill, 2009.
Börner-Klein, Dagmar, and Beat Zuber, eds. Josippon: Jüdische Geschichte Vom Anfang Der Welt Bis Zum Ende Des Ersten Aufstands Gegen Rom. Wiesbaden: Marix, 2010.
Dönitz, Saskia. “Historiography among Byzantine Jews: The Case of Sefer Yosippon.” In Jews in Byzantium : Dialectics of Minority and Majority Cultures, edited by Robert Bonfil, Oded Irshai, Guy G. Stroumsa, and Rina Talgam, 951–968. Leiden: Brill, 2012.
———. “Sefer Yosippon (Josippon).” In A Companion to Josephus, edited by Honora Howell Chapman and Zuleika Rodgers, 382. Malden, MA: Blackwell, 2016.
———. Überlieferung Und Rezeption Des Sefer Yosippon. Texts and Studies in Medieval and Early Modern Judaism 29. Tübingen: Mohr Siebeck, 2013.
Marienberg-Milikowsky, Itay. “Beyond Digitization? Digital Humanities and the Case of Hebrew Literature.” Digital Scholarship in the Humanities, 2019. https://doi.org/10.1093/llc/fqz010.
———. “Digital Jewish Studies: Challenges and Opportunities.” In Studies in Contemporary Judaism: Textual Transition in Jewish Culture, edited by Avriel Bar-Levav and Uzi Rebhun, 15–25. Oxford University Press, 2019.
———. “It Functions, and That’s (Almost) All: Tagging the Talmud.” In The Talmud Blog. https://thetalmud.blog/2017/07/05/it-functions-and-thats-almost-all-another-look-at-tagging-the-talmud/
Börner-Klein, Dagmar, and Beat Zuber, eds. Josippon: Jüdische Geschichte Vom Anfang Der Welt Bis Zum Ende Des Ersten Aufstands Gegen Rom. Wiesbaden: Marix, 2010.
Dönitz, Saskia. “Historiography among Byzantine Jews: The Case of Sefer Yosippon.” In Jews in Byzantium : Dialectics of Minority and Majority Cultures, edited by Robert Bonfil, Oded Irshai, Guy G. Stroumsa, and Rina Talgam, 951–968. Leiden: Brill, 2012.
———. “Sefer Yosippon (Josippon).” In A Companion to Josephus, edited by Honora Howell Chapman and Zuleika Rodgers, 382. Malden, MA: Blackwell, 2016.
———. Überlieferung Und Rezeption Des Sefer Yosippon. Texts and Studies in Medieval and Early Modern Judaism 29. Tübingen: Mohr Siebeck, 2013.
Marienberg-Milikowsky, Itay. “Beyond Digitization? Digital Humanities and the Case of Hebrew Literature.” Digital Scholarship in the Humanities, 2019. https://doi.org/10.1093/llc/fqz010.
———. “Digital Jewish Studies: Challenges and Opportunities.” In Studies in Contemporary Judaism: Textual Transition in Jewish Culture, edited by Avriel Bar-Levav and Uzi Rebhun, 15–25. Oxford University Press, 2019.
———. “It Functions, and That’s (Almost) All: Tagging the Talmud.” In The Talmud Blog. https://thetalmud.blog/2017/07/05/it-functions-and-thats-almost-all-another-look-at-tagging-the-talmud/
Association in the course directory
Last modified: Th 23.03.2023 00:15