Universität Wien

070025 UE Readings in the History of Historiography (2022W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 7 - Geschichte
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Tuesday 04.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
Tuesday 11.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
Tuesday 18.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
Tuesday 25.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
Tuesday 08.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
Tuesday 15.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
Tuesday 22.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
Tuesday 29.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
Tuesday 06.12. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
Tuesday 13.12. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
Tuesday 10.01. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
Tuesday 17.01. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
Tuesday 24.01. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
Tuesday 31.01. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1

Information

Aims, contents and method of the course

The course offers a rough overview of the history of historiography since antiquity, with a focus on the increasing critique of the "Great Men Theory" and the development of approaches of a "history from below" from the 19th century onwards. Starting from the questions "For what purpose does who write whose history?", our epistemological interest is situated in the relationship between historiography and power relations. We will examine how new approaches to historiography have attempted to question existing power relations or hegemonic discourses. Topics will include debates between historicism and historical materialism, the influence of the Annales School, social, everyday and micro-history, post-colonial studies, and women's and gender history.
Along guiding questions, the participants analyse texts in German and/or English on a weekly basis and then discuss them in the course.

Assessment and permitted materials

Requirements:
- Weekly assignments, due one day prior to the teaching session.
- active participation in class discussion
- At least one co-moderation or thematic presentation.

Minimum requirements and assessment criteria

Timely submission of all requested written assignments; regular active participation in the discussion; at least one oral presentation with PowerPoint.

Examination topics

Dies ist eine prüfungsimmanente Lehrveranstaltung.

Reading list

Julius Cäsar, Kommentar zum Gallischen Krieg [Commentarii de bello gallico], Buch 1, Boston: De Gruyter 2018 [geschrieben um 52-51 v. Chr.]
Otto Bischof von Freising, Chronik oder Die Geschichte der zwei Staaten, [1143-1146], übers. von Adolf Schmidt, hg. von Walther Lammers, 3. Aufl., Darmstadt 1974, S. 11-17, 61-69 (Z. 39), 299-301 (Z. 30), 583-587, 643 (Z.1)- 653 (Z. 19).
Christine de Pizan, The Book of Deeds and Good Character of King Charles V, The Wise, S. 30-37 (frz. Original 1404).
Ibn Khaldun, The Muqaddimah, An Introduction to History, 1377, engl.: Franz Rosenthal, London: Routledge 1958.
Imanuel Kant, Beantwortung der Frage: Was ist Aufklärung?, Berlinische Monatsschrift, Dez. 1784.
Friedrich Schiller, Was heißt und zu welchem Ende studiert man Universalgeschichte?, Antrittsvorlesung in Jena am 26. Mai 1789.
Leopold von Ranke, Vorrede zu den „Geschichten der romanischen und germanischen Völker von 1494 bis 1535“ (Orig. 1824), in: Wolfgang Hardtwig (Hg.): Über das Studium der Geschichte, München 1990, S. 42-46.
Karl Marx/Friedrich Engels: Manifest der Kommunistischen Partei, 1. Auflage: London, Office der Bildungsgesellschaft für Arbeiter 1848.
Karl Marx, Vorwort zur Kritik der politischen Ökonomie, 1859
Friedrich Engels, Der Ursprung der Familie, des Privateigenthums und des Staats, Hottingen-Zürich: 1884
Lucie Varga: Zeitenwende. Mentalitätshistorische Studien 1936-1939, hg. übers. u. eingel. v. Peter Schöttler, Stuttgart 1990, 115-137
Carlo Ginzburg, Der Käse und die Würmer: Die Welt eines Müllers um 1600, Frankfurt/Main : Syndicat 1979 [it. Erstausgabe 1976]
Natalie Zemon Davis, The Return of Martin Guerre, Harvard 1983
Michel Foucault, Überwachen und Strafen. Die Geburt des Gefängnisses [Surveiller et punir. La naissance de la prison], Frankfurt/Main: Suhrkamp 1976 [fr. Erstausgabe 1975].
Joan W. Scott: „Gender: eine nützliche Kategorie der historischen Analyse“. In: Nancy Kaiser (Hg.): Selbst Bewusst. Frauen in den USA, Leipzig: Reclam 1994, S. 27-75.
Francis Fukuyama, Identity : Contemporary Identity Politics and the Struggle for Recognition. London: Profile Books, 2018.
Frantz Fanon, Die Verdammten dieser Erde, Paris: Maspero 1961
Edward W. Said, Orientalism. Twenty-fifth anniversary edition. New York: Vintage Books, 2003
Dipesh Chakrabarty: Europa provinzialisieren. Postkolonialität und die Kritik der Geschichte, in: Sebastian Conrad/Shalini Randeria (Hg.): Jenseits des Eurozentrismus. Postkoloniale Perspektiven in den Geschichts- und Kulturwissenschaften, Frankfurt a.M./New York 2002, S. 283-312
Bernt Engelmann, Einleitung aus: Wir Untertanen. Ein Deutsches Anti-Geschichtsbuch, Frankfurt/Main: Fischer 1977 [Erstausgabe: Wien: Bertelsmann 1974]
Howard Zinn, A people´s history of the United States, NYC : Harper Collins 2005 [Erstausgabe 1980]
David Graeber and David Wengrow. The Dawn of Everything : A New History of Humanity. London: Allen Lane, 2021

Association in the course directory

BA Geschichte (Version 2012): PM Quellen und Methoden 2, KU Lektüre historiographischer Texte und Historiographiegeschichte (4 ECTS).
BA Geschichte (Version 2019): M1 Quellen und Methoden, UE Lektüre historiographischer Texte und Historiographiegeschichte (4 ECTS).
BEd UF GSP: UF GSP 05 Quellen und Methoden 1, KU Lektüre historiographischer Texte und Historiographiegeschichte (4 ECTS).

Last modified: Fr 23.09.2022 15:48