Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
070029 PS BA-Proseminar (2016W)
"Sensory History: Geräuschkulissen, Geruchslandschaften, Geschmacksrichtungen"
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 01.09.2016 00:00 to Tu 20.09.2016 12:00
- Deregistration possible until Mo 31.10.2016 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 06.10. 12:15 - 13:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 13.10. 12:15 - 13:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 20.10. 12:15 - 13:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 27.10. 12:15 - 13:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 03.11. 12:15 - 13:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 10.11. 12:15 - 13:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 17.11. 12:15 - 13:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 24.11. 12:15 - 13:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 01.12. 12:15 - 13:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 15.12. 12:15 - 13:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 12.01. 12:15 - 13:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 19.01. 12:15 - 13:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 26.01. 12:15 - 13:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Leistungsanforderungen:- Regelmäßige Anwesenheit und aktive Mitarbeit (20% der Gesamtnote)
- Lektüren zur Vorbereitung der Seminarstunden und schriftliche Hausübungen (Bibliographie, Exposé) (Teil der Abschlussarbeit)
- Präsentation (20% der Gesamtnote)
- Abschlussarbeit aus dem Rahmenthema (inkl. Abstract) (60% der Gesamtnote)
- Lektüren zur Vorbereitung der Seminarstunden und schriftliche Hausübungen (Bibliographie, Exposé) (Teil der Abschlussarbeit)
- Präsentation (20% der Gesamtnote)
- Abschlussarbeit aus dem Rahmenthema (inkl. Abstract) (60% der Gesamtnote)
Minimum requirements and assessment criteria
Regelmäßige Anwesenheit und aktive Mitarbeit (20% der Gesamtnote)Lektüren zur Vorbereitung der Seminarstunden und schriftliche Hausübungen (Bibliographie, Exposé) (Teil der Abschlussarbeit)
Präsentation (20% der Gesamtnote)
Abschlussarbeit aus dem Rahmenthema (inkl. Abstract) (60% der Gesamtnote)
Präsentation (20% der Gesamtnote)
Abschlussarbeit aus dem Rahmenthema (inkl. Abstract) (60% der Gesamtnote)
Examination topics
Reading list
* Boutin, Aimée. City of Noise: Sound and Nineteenth-Century Paris. Illinois: University of Illinois Press, 2015
* Bull, Michael, Paul Gilroy, David Howes, and Douglas Kahn. "Introducing Sensory Studies." The Senses and society 1, no. 1 (2006), p. 5-7
* Corbin, Alain. Pesthauch Und Blütenduft [1982]. Frankfurt am Main: Fischer, 1984
* Corbin, Alain. "Charting the Cultural History of the Senses." In Empire of the Senses. The Sensual Culture Reader, edited by David Howes, 128 - 39. Oxford, New York: Berg, 2005
* Diaconu, Madalina. Sinnesraum Stadt. Wien: LiT Verlag, 2012
* Henshaw, Victoria. Urban Smellscapes. London: Routledge, 2014
* Howes, David: "The Expanding Field of Sensory Studies." http://www.sensorystudies.org/sensorial-investigations/the-expanding-field-of-sensory-studies/
* Jenner, Mark S.R. "Follow Your Nose? Smell, Smelling, and Their Histories." American Historical Review, no. April 2011 (2011), p. 335 - 51
* Jütte, Robert. A History of the Senses: From Antiquity to Cyberspace. New York: Wiley, 2005.
* Mack, Adam. Sensing Chicago. Noisemakers, Strikebreakers, and Muckrakers. University of Illinois Press, 2015
* Payer, Peter: Der Klang von Wien. Zur akustischen Neuordnung des öffentlichen Raumes. ÖZG 15.2004.4
* Porteous, Douglas. "Smellscape [1985]." In The Smell Culture Reader, edited by Jim Drobnick, Oxford, New York: Berg, 2006, p. 89 - 106
* Smith, Mark M.: Producing Sense, Consuming Sense, Making Sense: Perils and Prospects for Sensory History. In: Journal of Social History, Vol. 40, No. 4 (Summer, 2007), pp. 841-858
* Bull, Michael, Paul Gilroy, David Howes, and Douglas Kahn. "Introducing Sensory Studies." The Senses and society 1, no. 1 (2006), p. 5-7
* Corbin, Alain. Pesthauch Und Blütenduft [1982]. Frankfurt am Main: Fischer, 1984
* Corbin, Alain. "Charting the Cultural History of the Senses." In Empire of the Senses. The Sensual Culture Reader, edited by David Howes, 128 - 39. Oxford, New York: Berg, 2005
* Diaconu, Madalina. Sinnesraum Stadt. Wien: LiT Verlag, 2012
* Henshaw, Victoria. Urban Smellscapes. London: Routledge, 2014
* Howes, David: "The Expanding Field of Sensory Studies." http://www.sensorystudies.org/sensorial-investigations/the-expanding-field-of-sensory-studies/
* Jenner, Mark S.R. "Follow Your Nose? Smell, Smelling, and Their Histories." American Historical Review, no. April 2011 (2011), p. 335 - 51
* Jütte, Robert. A History of the Senses: From Antiquity to Cyberspace. New York: Wiley, 2005.
* Mack, Adam. Sensing Chicago. Noisemakers, Strikebreakers, and Muckrakers. University of Illinois Press, 2015
* Payer, Peter: Der Klang von Wien. Zur akustischen Neuordnung des öffentlichen Raumes. ÖZG 15.2004.4
* Porteous, Douglas. "Smellscape [1985]." In The Smell Culture Reader, edited by Jim Drobnick, Oxford, New York: Berg, 2006, p. 89 - 106
* Smith, Mark M.: Producing Sense, Consuming Sense, Making Sense: Perils and Prospects for Sensory History. In: Journal of Social History, Vol. 40, No. 4 (Summer, 2007), pp. 841-858
Association in the course directory
BA Geschichte: BA Modul 1; Proseminar, Epoche(n): Zeitgeschichte (5 ECTS) | BA UF: Proseminar zu Osteuropäischer Geschichte (5 ECTS) | Diplom UF: PS zu Osteuropäischer Geschichte (5 ECTS) |
Last modified: Mo 07.09.2020 15:30
Ziel des Kurses ist es, wissenschaftliche Arbeitsweisen wie Literaturrecherche, Bibliographieren und Zitieren, Umgang mit historischen Quellen, Textkritik und wissenschaftliche Argumentation zu üben und anzuwenden sowie neue geschichtswissenschaftliche Ansätze kennenzulernen.