070031 UE Reading Course Contemporary History (2022W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 12.09.2022 09:00 to Mo 26.09.2022 14:00
- Registration is open from We 28.09.2022 09:00 to Fr 30.09.2022 14:00
- Deregistration possible until Mo 31.10.2022 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 10.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
- Monday 17.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
- Monday 24.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
- Monday 31.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
- Monday 07.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
- Monday 14.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
- Monday 21.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
- Monday 28.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
- Monday 05.12. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
- Monday 12.12. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
- Monday 09.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
- Monday 16.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
- Monday 23.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
- Monday 30.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 1, Institut für Zeitgeschichte, 1090 Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 1
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Participation in seminar discussions, presentation of seminar readings, shorter written assignments.
Minimum requirements and assessment criteria
Preparation of weekly readings; active participation in seminar discussions; presentation of a text in seminar. Shorter written assignments during the semester. Attendance is compulsory, absence twice is allowed (after informing the seminar instructor via email).
Active participation in seminar discussions (40%), a text presentation in the seminar (30%), and the shorter written assignments (30%) will be evaluated.
Active participation in seminar discussions (40%), a text presentation in the seminar (30%), and the shorter written assignments (30%) will be evaluated.
Examination topics
Readings will be provided via moodle.
Reading list
Bösch, Frank/Vowinckel, Annette: Mediengeschichte, URL: http://docupedia.de/zg/Mediengeschichte_Version_2.0_Frank_B%C3%B6sch_Annette_Vowinckel; Bösch, Frank: Mediengeschichte. Vom asiatischen Buchdruck zum Computer, Frankfurt/M., New York 2019 (2., aktualisierte Ausgabe); Erll, Astrid/Nünning, Ansgar: Medien des kollektiven Gedächtnisses, Berlin/Boston 2004; Fahlenbrach, Kathrin: Medien, Geschichte und Wahrnehmung. Eine Einführung in die Mediengeschichte, Wiesbaden 2019; Gießmann, Sebastian/Schüttpelz, Erhart: Medien der Kooperation. Überlegungen zum Forschungsstand, in: Navigationen 15 (2015), 7-54.
Association in the course directory
AER: Zeitgeschichte.
Interdisziplinäres MA Zeitgeschichte und Medien (Version 2019): M2a Einführung in den Forschungsprozess und Methoden I, UE Schwerpunkteinführung Zeitgeschichte (5 ECTS).
Interdisziplinäres MA Zeitgeschichte und Medien (Version 2019): M2a Einführung in den Forschungsprozess und Methoden I, UE Schwerpunkteinführung Zeitgeschichte (5 ECTS).
Last modified: Th 22.09.2022 12:28
The course is designed to provide an understanding of the mediality of history and an overview of a wide range of written, visual, audiovisual, and digital media that will be examined in terms of their importance to the production, transmission, and understanding of history.Contents
The course deals with a variety of media in their function as mediating and shaping history. Through our readings, we explore important theories and examples of application in the field of media history and a historically informed media theory.Methods
Reading and discussion of texts in class.