Universität Wien

070061 KU Text and Discourse Analysis (2011W)

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 7 - Geschichte
Continuous assessment of course work

Massacre in Jerusalem (1099): The First Crusade.
Based on the contemporary sources, the course will explore whether the bloodbath that took place on July 15th and 16th 1099 was motivated by religious ideology or by circumstances and conjuncture. The sources are in Latin; English translations are available; many critical texts in German also. We begin with a modern debate, between Goldhagen and Browning on the Jewish Final Solution.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Tuesday 04.10. 14:15 - 15:45 (ehem. Hörsaal 45 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8)
Tuesday 11.10. 14:15 - 15:45 (ehem. Hörsaal 45 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8)
Tuesday 18.10. 14:15 - 15:45 (ehem. Hörsaal 45 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8)
Tuesday 25.10. 14:15 - 15:45 (ehem. Hörsaal 45 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8)
Tuesday 08.11. 14:15 - 15:45 (ehem. Hörsaal 45 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8)
Tuesday 15.11. 14:15 - 15:45 (ehem. Hörsaal 45 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8)
Tuesday 22.11. 14:15 - 15:45 (ehem. Hörsaal 45 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8)
Tuesday 29.11. 14:15 - 15:45 (ehem. Hörsaal 45 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8)
Tuesday 06.12. 14:15 - 15:45 (ehem. Hörsaal 45 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8)
Tuesday 13.12. 14:15 - 15:45 (ehem. Hörsaal 45 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8)
Tuesday 10.01. 14:15 - 15:45 (ehem. Hörsaal 45 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8)
Tuesday 17.01. 14:15 - 15:45 (ehem. Hörsaal 45 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8)
Tuesday 24.01. 14:15 - 15:45 (ehem. Hörsaal 45 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8)
Tuesday 31.01. 14:15 - 15:45 (ehem. Hörsaal 45 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8)

Information

Aims, contents and method of the course

Massacre in Jerusalem (1099): The First Crusade.
Based on the contemporary sources, the course will explore whether the bloodbath that took place on July 15th and 16th 1099 was motivated by religious ideology or by circumstances and conjuncture. We shall use Latin sources with English translations (there are often German translations too). Knowledge of Latin useful but not absolutely necessary if English or German is available to read the sources.

Assessment and permitted materials

Two written assignments (the second including a draft) instead of a final exam; vigorous engagement in the discussion every week.

Minimum requirements and assessment criteria

Examination topics

Reading list

Quellen (durch Moodle):
1) Christopher R. Browning, Ganz normale Männer. Das Reserve-Polizeibataillon 101 und die "Endlösung" in Polen. Mit einem Nachwort (1998) (Hamburg, 1999, 2011)
2) Mittelalterliche Quellen
Raymond d´Aguilers, Liber (hg. Hill; Englische Übersetzung Hill); Gesta Francorum et aliorum (hg. & E. Übersetzung Hill); Albertus Aquensis (hg. & E. Übersetzung Edgington); Fulcherius Carnotensis (E. Übersetzung Ryan; Hagenmeyer Hg.).
Deutsche Übersetzungen dank:
http://www.manfredhiebl.de/Erster-Kreuzzug/erster-kreuzzug.htm

Literatur:
John France, Victory in the East: a military history of the First Crusade (Cambridge, 1994); Kaspar Elm, "Die Eroberung Jerusalems im Jahre 1099" in Dieter Bauer (Hg), Jerusalem im Hoch- und Spätmittelalter (Frankfurt/Main, 2001), 31-53.

Literatur (automatisch hochgeladen für "LA Geschichte: Text und Diskursanalyse"??):
Diskursanalyse:
Jäger, Siegfried. Kritische Diskursanalyse. Eine Einführung. Münster 2004.
Leeuwen, Theo. Discourse and practice: new tools for critical analysis, New York 2008.
Bild-Text-Analyse:
Kress, Gunther und Theo Leeuwen. Reading images. The grammar of visual design. 2. Aufl., London 2006.
Stöckl, Hartmut. Die Sprache im Bild - das Bild in der Sprache. Zur Verknüpfung von Sprache und Bild im massenmedialen Text ; Konzepte, Theorien, Analysemethoden. Berlin 2004.
Konzeptuelle Metaphern und Blending:
Kövecses, Zoltán. Metaphor: a practical introduction. New York: Oxford University Press, 2002.
Lakoff, George, and Mark Johnson. Metaphors we live by. Chicago, Ill. u.a.: Univ. of Chicago Press, 2003 [1980].
Fauconnier, Gilles und Mark Turner: The way we think. Conceptual blending and the mind's hidden complexities (New York 2002).

Association in the course directory

BA Geschichte NEU: Modul Quellen und Methoden 3 (3 ECTS); BA Geschichte: Modul Quellen und Methoden 2 (3 ECTS); LA Geschichte: Text und Diskursanalyse ( 4 ECTS); Diplomstudium: M1

Last modified: Mo 07.09.2020 15:30