070065 UE Didactics Application II - Fascism, National Socialism, Right-wing Extremism (2023W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 11.09.2023 09:00 to Mo 25.09.2023 14:00
- Registration is open from We 27.09.2023 09:00 to Fr 29.09.2023 14:00
- Deregistration possible until Tu 31.10.2023 23:59
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 01.02. 15:00 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 06.02. 11:45 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Wednesday 07.02. 11:45 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 13.02. 13:30 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Wednesday 14.02. 13:30 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 20.02. 13:30 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Wednesday 21.02. 13:30 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
- Presentations (lesson plan incl. materials, subject-specific contextualization as well as subject-specific didactic commentary)
- Final paper (revision of the presented lesson plans and materials, historical analysis, didactic commentary)
- Work assignments during the course
- Final paper (revision of the presented lesson plans and materials, historical analysis, didactic commentary)
- Work assignments during the course
Minimum requirements and assessment criteria
Presentation: 35%
Final paper: 45%
Work assignments incl. participation: 20%In order to complete the course successfully, students need to hand in all required assignments in such a manner that they can be graded positively. Regular attendance is mandatory.
Final paper: 45%
Work assignments incl. participation: 20%In order to complete the course successfully, students need to hand in all required assignments in such a manner that they can be graded positively. Regular attendance is mandatory.
Examination topics
Assignments given in the course, required reading, and topics covered in the course.
Reading list
Required reading will be announced during the course.Further Reading:
Adorno, Theodor W. (1971) : Erziehung nach Auschwitz. In: Theodor W. Adorno, Erziehung zur Mündigkeit. Vorträge und Gespräche mit Hellmuth Becker 1959-1969, herausgegeben von Gerd Kadelbach, Frankfurt/M.: Suhrkamp, S. 88-104 .
Bauerkämper, Arnd (2006): Der Faschismus in Europa 1918-1945, Stuttgart: Reclam Sachbuch.
Heitmeyer, Wilhelm/Freiheit, Manuela/Sitzer, Peter (2020): Rechte Bedrohungsallianzen. Signaturen der Bedrohung II, Berlin: Suhrkamp.
Hufer, Klaus-Peter (2018): Neue Rechte, altes Denken. Ideologie, Kernbegriffe und Vordenker, Weinheim: Beltz Verlag.
FIPU (Hrsg.) (2014): Rechtsextremismus (Bd. 1). Entwicklungen und Analysen, Wien: Mandelbaum Verlag.
FIPU (Hrsg.) (2016): Rechtsextremismus (Bd. 2). Prävention und politische Bildung, Wien: Mandelbaum.
Pfahl-Traughber, Armin (2019): Der Extremismus der Neuen Rechten. Eine Analyse zu Diskursthemen und Positionen (= essentials), Wiesbaden: Springer Verlag.
Rathenow, Hanns-Fred/Wenzel, Birgit/Weber, Norbert H. (Hrsg.) (2013): Handbuch Nationalsozialismus und Holocaust. Historisch-politisches Lernen in Schule, außerschulischer Bildung und Lehrerbildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag.
Talós, Emmerich (2017): Das austrofaschistische Österreich 1933-1938, Wien: LIT Verlag.
Wildt, Michael (2008): Geschichte des Nationalsozialismus, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Wodak, Ruth (2016): Politik mit der Angst. Zur Wirkung rechtspopulistischer Diskurse, Wien/Hamburg: Konturen.
Adorno, Theodor W. (1971) : Erziehung nach Auschwitz. In: Theodor W. Adorno, Erziehung zur Mündigkeit. Vorträge und Gespräche mit Hellmuth Becker 1959-1969, herausgegeben von Gerd Kadelbach, Frankfurt/M.: Suhrkamp, S. 88-104 .
Bauerkämper, Arnd (2006): Der Faschismus in Europa 1918-1945, Stuttgart: Reclam Sachbuch.
Heitmeyer, Wilhelm/Freiheit, Manuela/Sitzer, Peter (2020): Rechte Bedrohungsallianzen. Signaturen der Bedrohung II, Berlin: Suhrkamp.
Hufer, Klaus-Peter (2018): Neue Rechte, altes Denken. Ideologie, Kernbegriffe und Vordenker, Weinheim: Beltz Verlag.
FIPU (Hrsg.) (2014): Rechtsextremismus (Bd. 1). Entwicklungen und Analysen, Wien: Mandelbaum Verlag.
FIPU (Hrsg.) (2016): Rechtsextremismus (Bd. 2). Prävention und politische Bildung, Wien: Mandelbaum.
Pfahl-Traughber, Armin (2019): Der Extremismus der Neuen Rechten. Eine Analyse zu Diskursthemen und Positionen (= essentials), Wiesbaden: Springer Verlag.
Rathenow, Hanns-Fred/Wenzel, Birgit/Weber, Norbert H. (Hrsg.) (2013): Handbuch Nationalsozialismus und Holocaust. Historisch-politisches Lernen in Schule, außerschulischer Bildung und Lehrerbildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag.
Talós, Emmerich (2017): Das austrofaschistische Österreich 1933-1938, Wien: LIT Verlag.
Wildt, Michael (2008): Geschichte des Nationalsozialismus, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Wodak, Ruth (2016): Politik mit der Angst. Zur Wirkung rechtspopulistischer Diskurse, Wien/Hamburg: Konturen.
Association in the course directory
Last modified: Tu 30.01.2024 10:05
We will clarify terms, discuss and compare different definitions and approaches to the subject matter, and analyse ideological elements and historical developments of fascism, National Socialism and right-wing extremism. Students will discuss characteristics and current forms of the extreme right and work on case studies. On a didactic level, students will develop possibilities of dealing with selected aspects in the classroom. In addition to didactic principles and the promotion of historical-political competencies, a special focus will be placed on Holocaust education. Extracurricular places of learning will be discussed and challenging teaching situations that can arise in the course of dealing with fascism, National Socialism and right-wing extremism will be reflected upon. Based on these considerations, the students will create and present their own lesson plans and materials, revise them on the basis of feedback and submit them as a final paper.