070076 VK Advanced Course on History Didactics (2019S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 01.02.2019 09:00 to Mo 18.02.2019 12:00
- Registration is open from Fr 22.02.2019 09:00 to Th 28.02.2019 12:00
- Deregistration possible until Su 31.03.2019 23:59
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
The dates given do not correspond to the actual dates: Instruction, lesson observation and evaluation in schools are included in the UK, therefore the proportion of attendance at the university is also reduced. The exact dates will be announced later. In addition, an excursion to the Haus der Geschichte Österreich is planned.
- Tuesday 05.03. 16:15 - 19:00 Seminarraum 1 Berggasse 7 EG
- Tuesday 19.03. 16:15 - 19:00 Seminarraum 1 Berggasse 7 EG
- Tuesday 26.03. 16:15 - 19:00 Seminarraum 1 Berggasse 7 EG
- Tuesday 02.04. 16:15 - 19:00 Seminarraum 1 Berggasse 7 EG
- Tuesday 09.04. 16:15 - 19:00 Seminarraum 1 Berggasse 7 EG
- Tuesday 30.04. 16:15 - 19:00 Seminarraum 1 Berggasse 7 EG
- Tuesday 07.05. 16:15 - 19:00 Seminarraum 1 Berggasse 7 EG
- Tuesday 14.05. 16:15 - 19:00 Seminarraum 1 Berggasse 7 EG
- Tuesday 21.05. 16:15 - 19:00 Seminarraum 1 Berggasse 7 EG
- Tuesday 28.05. 16:15 - 19:00 Seminarraum 1 Berggasse 7 EG
- Tuesday 04.06. 16:15 - 19:00 Seminarraum 1 Berggasse 7 EG
- Tuesday 18.06. 16:15 - 19:00 Seminarraum 1 Berggasse 7 EG
- Tuesday 25.06. 16:15 - 19:00 Seminarraum 1 Berggasse 7 EG
Information
Aims, contents and method of the course
Historical-political education is not about reviving the traditional history of politics or seeing history only as the basis for political education: Rather, it is about historical and political culture, which suggest a connection between history teaching and political education: For example, relations of power and domination, social structures, hegemonic cultural practices, or the different notions of concepts such as "freedom" or "justice" are historically founded. And in the present, history is often used in the sense of "historical politics," i.e., politics should be legitimized with history. History is not to be equated with the past, but is to be regarded as a construct that has a political function, for example when a national identity is to be created. Historical-political education must therefore enable learners to become aware of their involvement in socialisation and educational process.
Assessment and permitted materials
Hospitations ( 4 hours - 2 hours each in different schools)
Teaching appearance (team teaching in pairs, one teaching unit)
excerpt
Thesis (theoretical-methodically founded hourly draft and reflection)
Teaching appearance (team teaching in pairs, one teaching unit)
excerpt
Thesis (theoretical-methodically founded hourly draft and reflection)
Minimum requirements and assessment criteria
Anwesenheitspflicht, aktive Teilnahme, Exzerpt, Hospitationen, Planung und Durchführung eines Lehrauftrittes, Kursarbeit
Examination topics
siehe Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Reading list
Literatur:
Ammerer, Heinrich: Optionen der politischen Bildung im Unterrichtsfach „Geschichte und Sozialkunde/Politische Bildung“, in: Ders./Krammer, Reinhard/Tanzer, Urlike (Hg.): Politisches Lernen. Der Beitrag der Unterrichtsfächer zur politischen Bildung, Innsbruck 2010, S. 196-201.
Hellmuth, Thomas: „Revolution“ - Vom Modewort zum analytischen Begriff. Geschichte und politische Bildung in der Oberstufe, in: Ders. (Hg.): Das „selbstreflexive Ich“. Beiträge zur Theorie und Praxis politischer Bildung, Innsbruck/Wien/Bozen 2009, S. 173-192.
Hellmuth, Thomas: Historisch-politische Sinnbildung. Geschichte – Geschichtsdidaktik – Politische Bidlung, Schwalbach/Ts. 2014.
Hellmuth, Thomas: Eine „liaison dangereuse“? Der Unterricht in Geschichte und Politischer Bildung als historisch-politische Sinnbildung, in: Ders. (Hg.): Politische Bildung im Fächerverbund, Schwalbach/Ts. 2017, S. 23-53.
Kühberger, Christoph: Kompetenzorientiertes historisches und politisches Lernen. Methoden und didaktische Annäherungen für Geschichte, Sozialkunde und Politische Bildung, Innsbruck/Wien/Bozen 2009.
Lange, Dirk: Historisch-politische Didaktik. Zur Begründung historisch-politischen Lernens, Schwalbach/Ts. 2004.
Lange, Dirk: Historisches Lernen als Dimension politischer Bildung, in: Sander, Wolfgang (Hg.): Handbuch Politische Bildung, 4., völlig überarb. Auflage, Schwalbach/Ts. 2014, S. 321-328.
Pandel, Hans-Jürgen: Geschichtskultur als Aufgabe des Geschichtsunterrichts, in: Oswalt, Vadim/Ders. (Hg.): Geschichtskultur. Die Anwesenheit von Vergangenheit in der Gegenwart, Schwalbach/Ts. 2009, S. 19-31.
Ammerer, Heinrich: Optionen der politischen Bildung im Unterrichtsfach „Geschichte und Sozialkunde/Politische Bildung“, in: Ders./Krammer, Reinhard/Tanzer, Urlike (Hg.): Politisches Lernen. Der Beitrag der Unterrichtsfächer zur politischen Bildung, Innsbruck 2010, S. 196-201.
Hellmuth, Thomas: „Revolution“ - Vom Modewort zum analytischen Begriff. Geschichte und politische Bildung in der Oberstufe, in: Ders. (Hg.): Das „selbstreflexive Ich“. Beiträge zur Theorie und Praxis politischer Bildung, Innsbruck/Wien/Bozen 2009, S. 173-192.
Hellmuth, Thomas: Historisch-politische Sinnbildung. Geschichte – Geschichtsdidaktik – Politische Bidlung, Schwalbach/Ts. 2014.
Hellmuth, Thomas: Eine „liaison dangereuse“? Der Unterricht in Geschichte und Politischer Bildung als historisch-politische Sinnbildung, in: Ders. (Hg.): Politische Bildung im Fächerverbund, Schwalbach/Ts. 2017, S. 23-53.
Kühberger, Christoph: Kompetenzorientiertes historisches und politisches Lernen. Methoden und didaktische Annäherungen für Geschichte, Sozialkunde und Politische Bildung, Innsbruck/Wien/Bozen 2009.
Lange, Dirk: Historisch-politische Didaktik. Zur Begründung historisch-politischen Lernens, Schwalbach/Ts. 2004.
Lange, Dirk: Historisches Lernen als Dimension politischer Bildung, in: Sander, Wolfgang (Hg.): Handbuch Politische Bildung, 4., völlig überarb. Auflage, Schwalbach/Ts. 2014, S. 321-328.
Pandel, Hans-Jürgen: Geschichtskultur als Aufgabe des Geschichtsunterrichts, in: Oswalt, Vadim/Ders. (Hg.): Geschichtskultur. Die Anwesenheit von Vergangenheit in der Gegenwart, Schwalbach/Ts. 2009, S. 19-31.
Association in the course directory
Diplom UF: Projektkurs Fachdidaktik, 9 ECTS
BA UF: Vertiefungskurs Fachdidaktik, 8 ECTS
BA UF: Vertiefungskurs Fachdidaktik, 8 ECTS
Last modified: Mo 07.09.2020 15:30