Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

070082 SE BA-Seminar - Between Musicians and Free Composers (2020W)

The Cultural and Social History of Classical Music in Vienna (ca. 1780-1830)

10.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 7 - Geschichte
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 15 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Update 3.11.: Bis auf Widerruf Umstellung auf digitale Lehre gemäß Universitätskonzept zur Verhinderung der Ausbreitung der Covid-19-Pandemie. Alle Infos erhalten Sie von der LV-Leitung via Moodle / eMail / ufind

  • Monday 12.10. 14:45 - 18:00 Hybride Lehre
    Hörsaal des Instituts für Osteuropäische Geschichte UniCampus Hof 3 2R-EG-07
  • Monday 09.11. 14:45 - 18:00 Digital
  • Monday 23.11. 14:45 - 18:00 Digital
  • Monday 07.12. 14:45 - 18:00 Hybride Lehre
    Hörsaal des Instituts für Osteuropäische Geschichte UniCampus Hof 3 2R-EG-07
  • Monday 11.01. 14:45 - 18:00 Hybride Lehre
    Hörsaal des Instituts für Osteuropäische Geschichte UniCampus Hof 3 2R-EG-07
  • Monday 25.01. 14:45 - 18:00 Hybride Lehre
    Hörsaal des Instituts für Osteuropäische Geschichte UniCampus Hof 3 2R-EG-07

Information

Aims, contents and method of the course

The Cultural and Social History of Classical Music in Vienna (ca. 1780–1830)
The BA-seminar deals with what is known in German musical historiography as “Wiener Klassik” (Viennese Classical Music) and its key period between ca. 1780 and 1830. We will deal with the works of Haydn, Mozart and Beethoven, and, depending on the students proposals, lesser known and popular composers and their works.
The late 18th century was also an age of very dynamic social changes. Vienna grew rapidly to be one of the most populous European metropoles and centers of culture. The rising bourgeoisie and educated public were seeking after cultural and musical enlightenment and entertainment. The most gifted and famous composers of the time used these preconditions to emancipate themselves from the royal court and the aristocracy, which had so far dominated their lives and careers. The seminar will also cover the tumultuous period of the Napoleonic Wars, when musical life continued to blossom against all odds, and the early Biedermeier period, when romanticism changed the philosophy and practice of music.
Students may choose from a wide array of topics, the lives of composers, single works and productions, and their public reception. You may also focus on social and cultural preconditions, the growth of metropolitan Vienna, new places where music was performed, or specific social groups and actors, who supported the production and performance of music, or simply sought after entertainment.
Please develop before the start of the semester ideas on topics you would like to write about, and bring brief research proposals already to the first session of the seminar. It would be good if you can read music.
See for all ECTS-requirements etc. the German version

Assessment and permitted materials

Leistungsanforderungen:
Regelmäßige Teilnahme
Kritische Lektüre der für jede Sitzung vorab bereitgestellten Literatur
Exposé der BA-Arbeit (ca. 2–3 Seiten mit Arbeitstitel, Forschungsfragen und -Thesen, Stand der Forschung, Auswahlbibliographie)
Referat (ca. 10 Minuten, möglichst mit Einsatz musikalischer Quellen)
Forschungsbasierte BA-Arbeit (ca. 60.000 Zeichen bzw. 30–35 Seiten)

Minimum requirements and assessment criteria

Regelmäßige Teilnahme
Kritische Lektüre der für jede Sitzung vorab bereitgestellten Literatur
Exposé der BA-Arbeit (ca. 2–3 Seiten mit Arbeitstitel, Forschungsfragen und -Thesen, Stand der Forschung, Auswahlbibliographie)
Referat (ca. 10 Minuten, möglichst mit Einsatz musikalischer Quellen)
Forschungsbasierte BA-Arbeit (ca. 60.000 Zeichen bzw. 30–35 Seiten)

Examination topics

BA-Arbeit

Reading list

Literatur: wird auf Moodle bereitgestellt
Folgende Texte sind bis zum 12.10. bzw. vor der 1. Sitzung zu lesen:
1) zur Wiener Klassik
Martin Eybl, „Wiener Klassik‟, in: Oesterreichisches Musiklexikon, online unter 3.4.2020 (https://www.musiklexikon.ac.at/ml/musik_W/Wiener_Klassik.xml).
2) Sozial- und Kulturgeschichte des späten 18. Jahrhunderts
Karl Vocelka, Geschichte Österreichs. Kultur – Gesellschaft – Politik, München 2002, S. 179–187.
Karl Vocelka, Glanz und Untergang der höfischen Welt. Repräsentation, Reform und Reaktion im habsburgischen Vielvölkerstaat, Wien 2001, S. 185–194.
3) Die Musikmetropole Wien
Ingrid Mittenzwei. Zwischen Vergangenheit und Zukunft. Der Wirtschaftsbürger am Ende des 18. Jahrhunderts, in: Genie und Alltag. Bürgerliche Stadtkultur zur Mozartzeit, Hg. von Gunda Barth-Scalmani, Brigitte Mazohl-Wallnig and Ernst Wangermann, Salzburg & Wien 1994, S. 203–220.
John Rice, „Mozart’s Vienna“, in: Ders., Music in the Eighteenth Century, New York 2013, S. 200–221.

4) Neuere Ansätze aus der Musikwissenschaft
Melanie Unseld, „Mozart-Anekdotik“ [zur „Fußtritt-Andekdote“], in: Dies., Biographie und Musikgeschichte. Wandlungen biographischer Konzepte in Musikkultur und Musikhistoriographie, Köln u.a. 2014, S. 130–136.
Mark Evan Bonds, „The Court of Public Opinion. Haydn. Mozart, Beethoven“, in: Beethoven und andere Hofmusiker seiner Generation, hg. von Birgit Lodes, Elisabeth Reisinger und John D. Wilson, Bonn 2018, S. 7–24.
Birgit Lodes, „Jenseits der Einsamkeit: Beethoven am Hof und im Salon“; in: Birgit Lodes, Melanie Unseld und Susana Zapke: Wer war Ludwig van? Drei Denkanstöße, Wien 2020, S. 13–33.
David Wyn Jones, „Court, Aristocrats and Connoisseurs“ in: Ders., Music in Vienna 1700, 1800, 1900, Woodbridge 2016, S. 72–96.

bitte stellen Sie sich darauf ein, die Texte in Gruppen wie hier dargestellt am 12.10. im Seminar zu präsentieren und diskutieren

Association in the course directory

BA Geschichte (2019): 10 ECTS
BA Geschichte (2012): 9 ECTS
BEd UF Geschichte: 8 ECTS
Diplom UF Geschichte: 2. Abschnitt, Seminar 1 oder 2

Last modified: Fr 12.05.2023 00:13