Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
070283 SE Seminar - Historical sources and critique - Scholarly Communication (2025S)
Science Communication during Middle Ages and Early Modern Times
Continuous assessment of course work
Labels
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
ATTENTION:
WE START on the 11th of MARCH!
- N Tuesday 11.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 18.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 25.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 01.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 08.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 29.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 06.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 13.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 20.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 27.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 03.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 10.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 17.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 24.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Regular Attendance
Preparation of a specific topic to be chosen from the framework topic
Exposé (10 days before presentation)
Presentation in Class-Room, 20 Minutes
Thesis of 25 pages, min. (Times new Roman, SG 12; Footnotes 10), line spacing 1.5
Deadline: 22.7.2025
Preparation of a specific topic to be chosen from the framework topic
Exposé (10 days before presentation)
Presentation in Class-Room, 20 Minutes
Thesis of 25 pages, min. (Times new Roman, SG 12; Footnotes 10), line spacing 1.5
Deadline: 22.7.2025
Examination topics
see above; Regular Attendance etc.
Reading list
Einstiegsliteratur
Power of the Priests. Political Use of Religious Knowledge. Kubisch, Sabine • Klinkott, Hilmar [Hrsg.]. -(Berlin 2024).Intellektuelle: Karrieren und Krisen einer Figur vom Mittelalter bis zur Gegenwart
Kintzinger, Martin • Wagner, Wolfgang Eric [Hrsg.].(= Veröffentlichungen der Gesellschaft für Universitäts- und Wissenschaftsgeschichte / 17, Ergänzende (Basel 2023).
Frank Rexroth, Gelehrter Habitus und eremitische Lebensform. Eine Sozialgeschichte der Einsamkeit in der Ära Peter Abaelards, in: Historische Zeitschrift Bd. 313 (2021) S. 614-644Foreign influences: the circulation of knowledge in Antiquity. Castelnérac, Benoît • Gili, Luca • Monteils-Laeng, Laetitia [Hrsg.]. - (Turnhout 2024)Marcel Bubert, Kreative Scholastik? Fragen, Probleme und Perspektiven zur Erforschung von Kreativität in mittelalterlichen Expertenkulturen, in: Schaffen und Nachahmen: kreative Prozesse im Mittelalter. Raiser, Samuel J. [Bearb.]. Leppin, Volker [Hrsg.]. - (Berlin 2021) S. 433-451.Building Networks - Exchange of Knowledge, Ideas and Materials in Medieval and Post-Medieval Europe. Bouwmeester, H. M. P. • Patrick, Laura • Berryman, Duncan [Hrsg.]. - (Cham 2024).
Association in the course directory
SP: Mittelalter, Historisch-kulturwissenschaftliche Europaforschung, WissenschaftsgeschichteMA Lehramt: UF MA GSP 01 Fachwissenschaft , SE Vertiefung 1 (6 ECTS)
MA Geschichte (V 2019): SE aus PM4 Wahlbereich (8 ECTS)
MA Geschichte (V 2019): SE aus PM4 Wahlbereich (8 ECTS)
Last modified: Fr 10.01.2025 00:01
What role do textbooks play in knowledge communication?
Who creates Corpora?
The seminar will discuss communication of knowledge between universities and learned (secular and clerical) elites outside of them.