070296 VO Theories of Teaching Methodology in History and Political Education (2025S)
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 03.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 21 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 8
- Monday 10.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 21 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 8
- Monday 17.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 21 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 8
- Monday 24.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 21 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 8
- Monday 31.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 21 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 8
- Monday 07.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 21 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 8
- Monday 28.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 21 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 8
- Monday 05.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 21 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 8
- Monday 12.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 21 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 8
- Monday 19.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 21 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 8
- Monday 26.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 21 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 8
- Monday 02.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 21 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 8
- N Monday 16.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 21 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 8
- Monday 23.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 21 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 8
- Monday 30.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 21 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 8
Information
Aims, contents and method of the course
The lecture deals with the theories of history teaching and civic education that are widely accepted. In addition to the "mainstream", however, theories that adopt new, alternative perspectives will also be presented and discussed. Special emphasis is also placed on implementation in classroom practice, where theoretically based methods are also introduced.
Assessment and permitted materials
Multiple choice exam at the end of the VU (60 minutes)
Minimum requirements and assessment criteria
50% of the maximum number of points in the written examination
Examination topics
The content of the lecture (slides will be made available on Moodle) as well as the obligatory literature (Moodle)
Reading list
Will be announced on Moodle and in lecture
U.a.:
Baumgärtner, Ulrich: Wegweiser Geschichtsdidaktik. Historisches Lernen in der Schule, Paderborn 2015.
Beutel, Wolfgang/Kenner, Steve/Lange, Dirk (Hg.): Monitor Demokratiebildung, Bd. 1. Demokratiebildung. Eine Orientierung, Frankfurt a. M. 2025.
Hellmuth, Thomas: Historisch-politische Sinnbildung. Geschichte - Geschichtsdidaktik - politische Bildung, Schwalbach/Ts. 2014.
Hellmuth, Thomas/Klepp, Cornelia: Politische Bildung. Geschichte - Modelle - Praxisbeispiele, Wien/Köln/Weimar 2010.
U.a.:
Baumgärtner, Ulrich: Wegweiser Geschichtsdidaktik. Historisches Lernen in der Schule, Paderborn 2015.
Beutel, Wolfgang/Kenner, Steve/Lange, Dirk (Hg.): Monitor Demokratiebildung, Bd. 1. Demokratiebildung. Eine Orientierung, Frankfurt a. M. 2025.
Hellmuth, Thomas: Historisch-politische Sinnbildung. Geschichte - Geschichtsdidaktik - politische Bildung, Schwalbach/Ts. 2014.
Hellmuth, Thomas/Klepp, Cornelia: Politische Bildung. Geschichte - Modelle - Praxisbeispiele, Wien/Köln/Weimar 2010.
Association in the course directory
Last modified: Mo 03.03.2025 09:46