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070336 PS Proseminar: Democracy and Adolescents Lifeworlds (2019W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 7 - Geschichte
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Friday 15.11. 09:45 - 13:00 Seminarraum 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Friday 29.11. 09:45 - 13:00 Seminarraum 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Friday 13.12. 09:45 - 13:00 Seminarraum 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Friday 10.01. 09:45 - 13:00 Seminarraum 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Friday 24.01. 09:45 - 13:00 Seminarraum 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Information

Aims, contents and method of the course

The seminar focusses on the concepts of young citizens of politics and democracy. Thematic aspects: political participation of young people and the perception of society and media; freedom, democracy and social responsibility in the eyes of young citizens; their knowledge concerning participation in state institutions and in civil society; their opinions toward social, cultural and gender diversity; their active (political) participation via social media and in associations other than the political parties.
Starting from actual discourses in civc/citizenship education and including more recent studies on the political knowledge and skills of young people the seminar aims at discussing and elaborating didactic strategies for competence building towords active citizenship in school. The various dimensions of active participation in the community, in state institutions, in civil society and in international a/o European institutions and NGOs will be in the focus of interest. Results of the students' investigations are expected to be implemented in a concrete lesson plan for secondary school teaching; expected are plans with respect to form of social and political learning with respect to extra-school activities.

Assessment and permitted materials

presentation of thesis
contribution to peer discussion

Minimum requirements and assessment criteria

presentation of thesis
contribution to peer discussion

Examination topics

elaboration of an accorded topic within the thematic focus of the seminar

Reading list

Autorengruppe Fachdidaktik (Hg.) (22017) Was ist gute Politische Bildung? Leitfaden für den sozial-wissenschaftlichen Unterricht, Frankfurt/M.: Wochenschau Vlg.
Besand, A., Sander, W. (Hg.) (2010) Handbuch Medien in der politischen Bildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Beutel, W., Fauser, P. (Hg.) (22011) Demokratiepädagogik. Lernen für die Zivilgesellschaft, Schwal-bach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Deichmann, Carl (2014) Handbuch fächerübergreifender Unterricht in der politischen Bildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Juchler, I. (Hrsg.) (2010) Kompetenzen in der politischen Bildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Kenner, St., Lange, D. (Eds.) (2018) Citizenship Education. Konzepte, Anregungen und Ideen zur Demokratiebildung, Frankfurt/M.: Wochenschau
Lange, D. (2009). Historisch-politische Didaktik. SchwalbachTs.: Wochenschau.
Lange, D., Fischer, S. (Hg.) (2011) Politik und Wirtschaft im Bürgerbewusstsein. Untersuchungen zu den fachlichen Konzepten von Schülerinnen und Schülern in der Politischen Bildung, Schwalbach: Wochenschau
Sander, Wolfgang (Hrsg.) (42014). Handbuch politische Bildung. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg..
Weißeno, Georg etal. (2010) Konzepte der Politik: Ein Kompetenzmodell. Bonn bpb
Weißeno, G., Hufer, K.P. u.a. (hg.) (2007) Wörterbuch Politische Bildung, Frankfurt/M.: Wochenschau
Widmaier, B. and Nonnenmacher, F. (Eds.) (2011). Active Citizenship Education. Internationale An-stöße für die politische Bildung, Schwalbach/Ts.:Wochenschau.

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BEd: Sozialkunde und Politische Bildung (10 ECTS)
Dipl. LA: Politische Bildung 2 (4 ECTS)

Last modified: Fr 13.09.2019 14:27