Universität Wien

080001 VO Museum 360°: Perspectives, Debates and Challenges (2025W)

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

Language: German

Examination dates

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Programm:
1. Johanna Schwanberg (1.10.)
Dom Museum Wien, Präsidentin von ICOM Österreich
Das Museum im Wandel: Zwischen kulturellem Erbe und gesellschaftspolitischem Handeln gemäß der ICOM-Definition

2. Jacqueline Strauss (15.10.)
Museum für Kommunikation Bern, Präsidentin ICOM Schweiz
Relevanz versus Quantität: Für wen machen wir Museum?

3. Richard Sandell (22.10.)
Research Centre for Museums and Galleries der University of Leicester
Museum work as human rights work

4. Joachim Baur (29.10.)
Institut für Kunst und Materielle Kultur Technische Universität Dortmund, Vorstand ICOM Deutschland
Das Museum als politischer Ort

5. Markus Roboch/Elke Lhotak (5.11.)
Naturhistorisches Museum Wien, Markus Roboch - Vorstand ICOM Österreich
Kultur, Kapital, Kontrolle: Der rechtliche und finanzielle Rahmen von Museen

6. Martin Hochleitner (12.11.)
Salzburgmuseum
Wer spricht im Museum? Museen und ihre Diskurse

7. Peter Aufreiter (19.11.)
Technisches Museum Wien, Peter Aufreiter - Vorstand ICOM Österreich
Vom Analogen zum Digitalen: Technikgeschichte sammeln und bewahren

8. Christoph Hölz (26.11.)
Archiv für Bau.Kunst.Geschichte der Universität Innsbruck
Museumsarchitektur im Wandel: Form, Funktion, Identität

9. Martina Griesser-Stermscheg (3.12.)
Universität für angewandte Kunst Wien
Restaurierung im Museum: Zwischen Forschung, Ethik und Erhaltungspraxis

10. Stefania Pitscheider Soraperra (10.12.)
Frauenmuseum Hittisau, Vorstand ICOM Österreich
Feministisch, intersektional, widerständig. Frauen- und Gendermuseen im Spannungsfeld geschlechtersensibler Praxis

11. Bernhard Fetz/Kerstin Putz (17.12.)
Literaturmuseum der österreichischen Nationalbibliothek
Literatur im Museum: Texte ausstellen, Geschichten erzählen

12. Lisa Noggler (7.01.)
Museum der Völker Schwaz, Vorstand ICOM Österreich
Dekolonialisierung und Museen am Land: Herausforderungen und Perspektiven

13. Bettina Leidl/Doris Rothauer (14.01.)
Museumsquartier Wien, Bettina Leidl - Vorstand ICOM Österreich
Museen als Vorreiter der sozialen und ökologischen Transformation

14. Danielle Spera/Hans-Peter Wipplinger (21.1.)
Leopold Museum, Vorstand ICOM Österreich
Visionäre und Beraubte. Enteignung jüdischer Sammlungen und der schwierige Kampf um Restitution

15. Monika Holzer-Kernbichler (28.01.)
Universalmuseum Joanneum Graz
Vermittlung im Museum zwischen Partizipation, Inklusion und Forschung

  • Wednesday 01.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Wednesday 15.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Wednesday 22.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Wednesday 29.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Wednesday 05.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Wednesday 12.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Wednesday 19.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Wednesday 26.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Wednesday 03.12. 16:45 - 18:15 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Wednesday 17.12. 16:45 - 18:15 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Wednesday 07.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Wednesday 14.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Wednesday 21.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Wednesday 28.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03

Information

Aims, contents and method of the course

Museums are at the heart of current social negotiation processes: they reflect identities, preserve cultural heritage, initiate discourse and convey knowledge. This lecture series brings together international experts from theory and practice who engage with contemporary museological questions from decolonisation, digitalisation and diversity to issues of relevance and participation, as well as ethical, legal, architectural and ecological concerns. Through interdisciplinary dialogue, the series offers a comprehensive platform for critical engagement with the museum's role as a sociopolitical actor in times of change.
The starting point is the current museum definition by the International Council of Museums (ICOM), which understands museums as inclusive, participatory institutions committed to the common good. Central areas of tension will also be addressed, such as collecting, conservation and research, as well as the contribution of museums to human rights, cultural participation and ecological sustainability.
A key aim of the series is to explore the diverse fields of museum work and research and to introduce the people who shape them. In doing so, the course provides concrete insights into professional opportunities in the museum sector and highlights individual interests and career paths.
The focus is not solely on museums as institutions rather, they serve as mirrors of broader societal questions and tensions: around memory, democracy, power, responsibility and transformation. It is precisely this relevance that makes the critical engagement with museums so timely and important.

Assessment and permitted materials

- Written exam (multiple choice)
- Allowed aids: dictionaries (for non-native speakers)

Minimum requirements and assessment criteria

Minimum requirements and assessment criteria:
- To receive a passing grade, at least 50% of the points must be achieved.

Grading scale:
- 87% to 100%: 1 (very good)
- 75% to 86.99%: 2 (good)
- 63% to 74.99%: 3 (satisfactory)
- 50% to 62.99%: 4 (sufficient)
- 0% to 49.99%: 5 (insufficient)

Examination topics

The examination material consists of the content covered in the lecture.

Reading list


Association in the course directory

Last modified: Tu 02.12.2025 19:45