080019 UE B320 UE Historical methods: Doing reasearch with auto/biographical papers (2018W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Sa 01.09.2018 07:00 to Tu 25.09.2018 23:59
- Deregistration possible until Su 07.10.2018 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 05.10. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Friday 12.10. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Friday 19.10. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Friday 09.11. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Friday 16.11. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Friday 23.11. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Friday 30.11. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Friday 07.12. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Friday 14.12. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Friday 11.01. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Friday 18.01. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Friday 25.01. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung (2x entschuldigtes Fehlen ist erlaubt)Die Note setzt sich aus verschiedenen Teilleistungen zusammen:
*) Regelmäßige Teilnahme und mündliche Mitarbeit in den LV-Einheiten
*) Kurze schriftliche Zusammenfassungen von 4 ausgewählten wissenschaftlichen Texten
*) Mündliche Diskussion der wissenschaftlichen Texte in der LV
*) Kurze schriftliche Besprechungen von 3 Internetportalen, die Selbstzeugnisse online zur Verfügung stellen und von 1 Ausstellung
*) Erarbeitung von wissenschaftlichen Fragestellungen an verschiedene Quellen
*) Selbständige Recherche einer originalen Quelle in einer Sammlung oder einem Archiv (2-er-Gruppen)
*) kurze Hausarbeit (auf der Grundlage der bisherigen schriftlichen Beiträge)Notenzusammensetzung
Die Gesamtpunktzahl (entspricht Prozentpunkten, 100 Punkte = 100 %) setzt sich zusammen aus allen (unterschiedlich gewichteten) Teilleistungen. (Nähere Informationen dazu in der LV.)
*) Regelmäßige Teilnahme und mündliche Mitarbeit in den LV-Einheiten
*) Kurze schriftliche Zusammenfassungen von 4 ausgewählten wissenschaftlichen Texten
*) Mündliche Diskussion der wissenschaftlichen Texte in der LV
*) Kurze schriftliche Besprechungen von 3 Internetportalen, die Selbstzeugnisse online zur Verfügung stellen und von 1 Ausstellung
*) Erarbeitung von wissenschaftlichen Fragestellungen an verschiedene Quellen
*) Selbständige Recherche einer originalen Quelle in einer Sammlung oder einem Archiv (2-er-Gruppen)
*) kurze Hausarbeit (auf der Grundlage der bisherigen schriftlichen Beiträge)Notenzusammensetzung
Die Gesamtpunktzahl (entspricht Prozentpunkten, 100 Punkte = 100 %) setzt sich zusammen aus allen (unterschiedlich gewichteten) Teilleistungen. (Nähere Informationen dazu in der LV.)
Minimum requirements and assessment criteria
Für den erfolgreichen Abschluss der LV sind zumindest 50 von 100 Punkten zu erreichen.
Notenskala:
>= 87,5 sehr gut (1)
>= 75 gut (2)
>= 62,5 befriedigend (3)
>= 50 genügend (4)
< 50 nicht genügend (5)
Notenskala:
>= 87,5 sehr gut (1)
>= 75 gut (2)
>= 62,5 befriedigend (3)
>= 50 genügend (4)
< 50 nicht genügend (5)
Examination topics
Reading list
Introductory literature (provided on Moodle)Thomas Etzemüller: Biographien. Lesen erforschen erzählen. Historische Einführungen. Frankfurt am Main 2012: Kapitel 3 "Biografiegeneratoren", S. 48-79 und Kapitel 4 "Die Performanz der Quellen", S. 80-101.(Information of further research literature in the LV. The texts are available on Moodle or in the handset of the European Ethnology Library.
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:31
To this end, the diversity of the different formats of self-portrayal and self-documentation is defined. In concrete terms, (1) written forms such as diaries, letters or memoirs, (2) photographs and albums, (3) so-called 'home videos' and (4) oral history interviews will be dealt with. On the basis of concrete examples, the possibilities of their scientific evaluation are discussed. The aim is to find out which historical and cultural scientific questions could be posed to self-reports and where possible limits could also lie.
On the other hand, it must also be clarified where self-testimony sources (outside of private contexts) can be found? One possibility are editions of self-certificates, which are available as books or on the Internet. Another possibility are originals that are provided in archives or collections. Various such collection facilities (in Vienna) will be presented. Excursions are used to jointly determine which materials are currently available here and how research in the respective institution works.