080049 UE Course: Agency - Studies in the Animation and Impact of Images (2023W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 18.09.2023 10:00 to Mo 25.09.2023 10:00
- Deregistration possible until Su 08.10.2023 10:00
Details
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 04.10. 09:00 - 10:30 Seminarraum 1 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-07
- Wednesday 11.10. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Wednesday 18.10. 10:45 - 12:15 Digital
- Wednesday 25.10. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Wednesday 08.11. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Wednesday 15.11. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Wednesday 22.11. 10:45 - 12:15 Digital
- Wednesday 29.11. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Wednesday 06.12. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Wednesday 13.12. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Wednesday 10.01. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Wednesday 17.01. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Wednesday 24.01. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Wednesday 31.01. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Information
Aims, contents and method of the course
In this reading seminar the current research discussion on the (apparent?) liveliness and/ or impact of artistic artefacts, which is mainly conducted under the term "agency", will be explored by analysing central texts and significant works of art. The interdisciplinary debate will be approached from an interdisciplinary perspective: Starting from positions in art history and "Bildwissenschaften", anthropology, sociology and neuroscience will also be questioned on the problem of "animated" (art) objects, up to and including a group of practice-theoretical texts that are particularly relevant to research in material culture. The reading seminar provides an introduction to a currently central research debate around texts by David Freedberg, Alfred Gell, Bruno Latour, Andreas Reckwitz and others, each of which will be read together, deepened by presentations based on significant case studies and critically evaluated in the discussion. A short audio contribution, revied by peer feedback, will summarise the results of presentation and critical evaluation.A willingness to do a certain amount of reading is required.
Assessment and permitted materials
Übungen sind prüfungsimmanente Lehrveranstaltungen, in denen die aktive Mitarbeit in Form von folgenden mündlichen und schriftlichen Beiträgen bewertet wird:
- Diskussionsbeteiligung
- Referat mit Handout
- peer feedback
- Audiobeitrag mit den Ergebnissen aus Referat und Diskussion
Mit der Anmeldung zu dieser LV stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen in moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.
- Diskussionsbeteiligung
- Referat mit Handout
- peer feedback
- Audiobeitrag mit den Ergebnissen aus Referat und Diskussion
Mit der Anmeldung zu dieser LV stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen in moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.
Minimum requirements and assessment criteria
Mindestanforderung:
- Anwesenheitspflicht. Bei Absenz wegen Krankheit oder familiärer Ausnahmesituation ist ein schriftlicher Nachweis vorzulegen.
- Für einen positiven Abschluss der Lehrveranstaltung müssen alle Teilleistungen erbracht werden.Beurteilungsmaßstab:
- Referat / Handout 50 %
- aktive Beteiligung an Diskussionen 30%
- Recherche 15%
- Audiobeitrag 15%Notenschlüssel:
1 (sehr gut) 100-90 Punkte; 2 (gut) 89-81 Punkte; 3 (befriedigend) 80-71 Punkte; 4 (genügend) 70-61 Punkte; 5 (nicht genügend) 60-0 Punkte
- Anwesenheitspflicht. Bei Absenz wegen Krankheit oder familiärer Ausnahmesituation ist ein schriftlicher Nachweis vorzulegen.
- Für einen positiven Abschluss der Lehrveranstaltung müssen alle Teilleistungen erbracht werden.Beurteilungsmaßstab:
- Referat / Handout 50 %
- aktive Beteiligung an Diskussionen 30%
- Recherche 15%
- Audiobeitrag 15%Notenschlüssel:
1 (sehr gut) 100-90 Punkte; 2 (gut) 89-81 Punkte; 3 (befriedigend) 80-71 Punkte; 4 (genügend) 70-61 Punkte; 5 (nicht genügend) 60-0 Punkte
Examination topics
Prüfungsstoff ist der Inhalt der Lehrveranstaltung.
Reading list
Karen Barad: Agentieller Realismus. Über die Bedeutung materiell-diskursiver Praktiken. Berlin 2012; Pierre Bourdieu: Entwurf einer Theorie der Praxis. Auf der ethnologischen Grundlage der kabylischen Gesellschaft. Frankfurt a. M. 1979; Horst Bredekamp: Theorie des Bildakts. Berlin 2013; Michel De Certeau: Kunst des Handelns. Berlin 1988; Michel Foucault: Technologien des Selbst. Frankfurt a. M. 1993; David Freedberg: The Power of Images. Chicago 1989; Alfred Gell: Art and Agency. An anthropolical theory. Oxford 2007; James Jerome Gibson: The Theory of Affordances. The Ecological Approach to Visual Perception. Boston 1979; Bruno Latour: Eine neue Soziologie für eine neue Gesellschaft. Frankfurt a. M. 2010; Bruno Latour: Der Berliner Schlüssel. Berlin 2014; Andreas Reckwitz: The Status of the "Material" in Theories of Culture. From "Social Structure" to "Artefacts". In: Journal for the Theory of Social Behaviour 32, 2002, 2, S. 195-217; Andreas Reckwitz: Grundelemente einer Theorie sozialer Praktiken. Eine sozialtheoretische Perspektive. In: Zeitschrift für Soziologie 32, 2003, 4, S. 282-301; Michel Serres: Der Parasit. Frankfurt a. M. 1987; Kendall L. Walton: Mimesis as make-believe. On the foundations of the representational arts. Cambridge (Mass.) 1990; Kendall L. Walton: Marvelous Images. On Values and the Arts. Oxford 2008; Caroline van Eck, Joris van Gastel, Elsje van Kessel: The Secret Lives of Art Works. Exploring the Boundaries between Art and Life. Leiden 2014; Valeska von Rosen: Die Enargeia des Gemäldes. Zu einem vergessenen Inhalt des Ut-pictura-poesis und seiner Relevanz für das cinquecenteske Bildkonzept. In: Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft, 27.2000, 171-208
Association in the course directory
Last modified: Th 28.09.2023 08:27