080053 UE Übung: Russische Gegenwartskunst - Kunst der Gegenwart in Russland (nst.K.) (2011S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 07.02.2011 09:00 to Mo 14.02.2011 12:00
- Deregistration possible until Mo 14.03.2011 12:00
Details
max. 28 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 04.03. 13:00 - 18:00 Seminarraum 1 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-07
- Saturday 05.03. 10:00 - 18:00 Seminarraum 1 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-07
- Friday 27.05. 13:00 - 18:00 Seminarraum 1 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-07
- Saturday 28.05. 10:00 - 18:00 Seminarraum 1 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-07
- Sunday 29.05. 10:00 - 14:00 Seminarraum 1 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-07
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Presentation within the lecture as well as a critical composition on a specific subject
Minimum requirements and assessment criteria
The aim of this lecture is to give an overview of the development in art since the perestroika in Russia. Questions as what does characterise Russian art, which are the specification and what is intended by the artists will be treated.
Examination topics
After an introduction in the subject discussions will take part, short essays and analysis will be written and discussed in plenum.
Reading list
V. Literatur
1. Allgemeiner Überblick
Kat. Iskusstwo 2000. Neue Kunst aus Moskau, St. Petersburg und Kiew, Kunstverein Rosenheim 2001
Kat. Metaphern des Entrücktseins, Karlsruhe, St. Petersburg 1996
Kat. Moskau - Berlin/Berlin - Moskau, hrsg. v. Pawel Choroschilow, Jürgen Harten, Joachim Satorius, Peter-Klaus Schuster, Berlin 2003
Kat. Nekrorealismus in Hellerau, Berlin/Hellerau/St. Petersburg 1994
Kat. Neues Moskau. Kunst aus Moskau und St. Petersburg, Berlin 1999
Kat. Aspects, Positions: 50 Years of Art in Central Europe, MUMOK Wien 1999
Kat. Contemporary Art and Eastern Europe, London (Afterall Books) 2006
Kat. Dieses obskure Objekt der Kunst. Russische Gegenwartskunst 1975-2007, hrsg. v. Boris Manner, Wien 2008
Kat. Russian Necro-realism. Shock Therapy for a New Culture, Dorothy Uber Bryan Gallery, Fine Arts Center, Bowling Green State University, Ohio 1993
Kat. Sowjetische Kunst um 1990. Binationale Düsseldorf, Jerusalem, Moskau, Köln 1991
Nikitsch, Georgij, Matthias Winzen (Hg.): Na Kurort. Russische Kunst heute, Baden-Baden 2004
Kat. Konzeptuelle Fotografie aus St. Petersburg, ifa-Galerie Berlin 1995
Boris Groys, Anne von der Heiden, Peter Weibel (Hg.): Zurück aus der Zukunft. Osteuropäische Kulturen im Zeitalter des Postkommunismus, Frankfurt 2005
Kat. Progressive nostalgia. Contemporary art from the former USSR / arte contemporanea dall ex URSS / curated by Viktor Misiano, 20072. Kunstzentren
Blue Noses, State Tretyakov Gallery; Marat Guelman Art Foundation Moskau, Galerie Volker Diehl Berlin 2006
It's a better World. Russischer Aktionismus und sein Kontext, Secession Wien 1997
Kat. Metaphern des Entrücktseins, Karlsruhe, St. Petersburg 1996
Kat. Nekrorealismus in Hellerau, Berlin/Hellerau/St. Petersburg 1994
Kat. Neues Moskau. Kunst aus Moskau und St. Petersburg, Berlin 1999
Kat. Selbstidentifikation. Positionen St. Petersburger Kunst von 1970 bis heute, hrsg. v. Kathrin Becker u. Barbara Straka, Kiel, Berlin, Oslo, Sopot und St. Petersburg 1995
Mazin, Viktor: (Kabinet nekrorealisma. Jufit in St. Petersburg) 1998
Dawai. Russian Art Now. Aus dem Laboratorium der freien Künste in Rußland, Ostfildern-Ruit 20013. Individuelle Positionen
Alexeji Kallima, Galerie M & J Guleman, Moskau/ Galerie Volker Diehl Berlin 2008
Kat. Victory over the Future. Russian Pavilion 53rd International Art exhibition La Biennale die Venezia 2009
Olga Chernysheva, Galerie Volker Diehl Berlin 2009
Sergeji Bugaev Africa. Krimania, Wien und Ostfildern-Ruit 1995
Timur Novikov. Avant-Garde, Moscow 1993. Neoacademism about 1990, Institute of Contemporary Art Moscow 1993
Timur Novikov. Der belebte Raum. Interferenzen I, Wien 1991
Timur Novikov: (Novyj russkij kalssicizm), St. Petersburg 1998
Tupitsyn, Margarita im Gespräch mit Timur Novikov und Afrika, in. Flash Art, March/April 1990, S. 122-1254. Theoretische Positionen
Boris Groys, Anne von der Heiden, Peter Weibel (Hg.): Zurück aus der Zukunft. Osteuropäische Kulturen im Zeitalter des Postkommunismus, Frankfurt 2005
Osmolovskij, Andreij: Der Wille zur Utopie (zus. mit Aleksander Brener), in: Präprintium. Moskauer Bücher aus dem Samizdat, 1998
Ryklin, Michail: Deconstruction and Destruction. Conversations with Philosophers, Moskau 2002 (dt. 2005)
Tribüne Trigon 1990. Eine Topographie der Moderne, Wiesbaden (Böhlau) 1992
1. Allgemeiner Überblick
Kat. Iskusstwo 2000. Neue Kunst aus Moskau, St. Petersburg und Kiew, Kunstverein Rosenheim 2001
Kat. Metaphern des Entrücktseins, Karlsruhe, St. Petersburg 1996
Kat. Moskau - Berlin/Berlin - Moskau, hrsg. v. Pawel Choroschilow, Jürgen Harten, Joachim Satorius, Peter-Klaus Schuster, Berlin 2003
Kat. Nekrorealismus in Hellerau, Berlin/Hellerau/St. Petersburg 1994
Kat. Neues Moskau. Kunst aus Moskau und St. Petersburg, Berlin 1999
Kat. Aspects, Positions: 50 Years of Art in Central Europe, MUMOK Wien 1999
Kat. Contemporary Art and Eastern Europe, London (Afterall Books) 2006
Kat. Dieses obskure Objekt der Kunst. Russische Gegenwartskunst 1975-2007, hrsg. v. Boris Manner, Wien 2008
Kat. Russian Necro-realism. Shock Therapy for a New Culture, Dorothy Uber Bryan Gallery, Fine Arts Center, Bowling Green State University, Ohio 1993
Kat. Sowjetische Kunst um 1990. Binationale Düsseldorf, Jerusalem, Moskau, Köln 1991
Nikitsch, Georgij, Matthias Winzen (Hg.): Na Kurort. Russische Kunst heute, Baden-Baden 2004
Kat. Konzeptuelle Fotografie aus St. Petersburg, ifa-Galerie Berlin 1995
Boris Groys, Anne von der Heiden, Peter Weibel (Hg.): Zurück aus der Zukunft. Osteuropäische Kulturen im Zeitalter des Postkommunismus, Frankfurt 2005
Kat. Progressive nostalgia. Contemporary art from the former USSR / arte contemporanea dall ex URSS / curated by Viktor Misiano, 20072. Kunstzentren
Blue Noses, State Tretyakov Gallery; Marat Guelman Art Foundation Moskau, Galerie Volker Diehl Berlin 2006
It's a better World. Russischer Aktionismus und sein Kontext, Secession Wien 1997
Kat. Metaphern des Entrücktseins, Karlsruhe, St. Petersburg 1996
Kat. Nekrorealismus in Hellerau, Berlin/Hellerau/St. Petersburg 1994
Kat. Neues Moskau. Kunst aus Moskau und St. Petersburg, Berlin 1999
Kat. Selbstidentifikation. Positionen St. Petersburger Kunst von 1970 bis heute, hrsg. v. Kathrin Becker u. Barbara Straka, Kiel, Berlin, Oslo, Sopot und St. Petersburg 1995
Mazin, Viktor: (Kabinet nekrorealisma. Jufit in St. Petersburg) 1998
Dawai. Russian Art Now. Aus dem Laboratorium der freien Künste in Rußland, Ostfildern-Ruit 20013. Individuelle Positionen
Alexeji Kallima, Galerie M & J Guleman, Moskau/ Galerie Volker Diehl Berlin 2008
Kat. Victory over the Future. Russian Pavilion 53rd International Art exhibition La Biennale die Venezia 2009
Olga Chernysheva, Galerie Volker Diehl Berlin 2009
Sergeji Bugaev Africa. Krimania, Wien und Ostfildern-Ruit 1995
Timur Novikov. Avant-Garde, Moscow 1993. Neoacademism about 1990, Institute of Contemporary Art Moscow 1993
Timur Novikov. Der belebte Raum. Interferenzen I, Wien 1991
Timur Novikov: (Novyj russkij kalssicizm), St. Petersburg 1998
Tupitsyn, Margarita im Gespräch mit Timur Novikov und Afrika, in. Flash Art, March/April 1990, S. 122-1254. Theoretische Positionen
Boris Groys, Anne von der Heiden, Peter Weibel (Hg.): Zurück aus der Zukunft. Osteuropäische Kulturen im Zeitalter des Postkommunismus, Frankfurt 2005
Osmolovskij, Andreij: Der Wille zur Utopie (zus. mit Aleksander Brener), in: Präprintium. Moskauer Bücher aus dem Samizdat, 1998
Ryklin, Michail: Deconstruction and Destruction. Conversations with Philosophers, Moskau 2002 (dt. 2005)
Tribüne Trigon 1990. Eine Topographie der Moderne, Wiesbaden (Böhlau) 1992
Association in the course directory
F 250
Last modified: Mo 07.09.2020 15:31
A special focus will be the position of women in the new art such as Olga Tobreluts, Tanya Antoshina, Olga Chernysheva and others. Although the upcoming "new sex" with homoerotism, which becomes a subject in the work of Mamyshev-Monroe and others wil be part of the contemporary art scenery.