Universität Wien

080054 VO Painting in Early Renaissance Florence (2020S)

Diese Vorlesung kann noch nicht registriert werden! Die Registrierung ist voraussichtlich erst ab Semesterbeginn möglich.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

Language: German

Examination dates

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Due to the closure of the University of Vienna as a result of the Corona Pandemic, the course will take place in the form of home learning. The content is provided as presentation, text or audio commentary in Moodle.

Tuesday 03.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
Tuesday 10.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
Tuesday 17.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
Tuesday 24.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
Tuesday 31.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
Tuesday 21.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
Tuesday 28.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
Tuesday 05.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
Tuesday 12.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
Tuesday 19.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
Tuesday 26.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
Tuesday 09.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
Tuesday 16.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
Tuesday 23.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03

Information

Aims, contents and method of the course

In the course of the lecture, major works of 15th century Florentine painting from Masaccio to Leonardo da Vinci will be presented. Both, individual works of panel painting as well as overall depicting of chapels will be analyzed in detail. After a description of the paintings or fresco cycles, the iconographic characteristics of the works will be shown. In order to give a most comprehensive interpretation of the paintings and fresco cycles, the intentions of the patrons will be explained and the locations where the paintings were placed will be presented. In some cases, connections between painting and sculpture will be pointed out. The aim of the lecture is to give the broadest possible impression of the variety of early Renaissance painting in Florence.

Assessment and permitted materials

- digitale schriftliche Prüfung mit offenen Fragen (online)
- erlaubte Hilfsmittel: Wörterbücher (für Nichtmuttersprachler/innen)

Minimum requirements and assessment criteria

- für eine positive Note müssen mindestens 50% der Punkte erreicht werden.
- Notenschlüssel:
87% bis 100%: 1
75% bis 86,99%: 2
63% bis 74,99%: 3
50% bis 62,99%: 4
0% bis 49,99: 5

Examination topics

Reading list

Giorgio Vasari, Lebensbeschreibungen der berühmtesten Maler, Bildhauer und Architekten, nach der 2. Ausgabe (Florenz 1568) neu übersetzt, hrsg. v. Alessandro Nova, Berlin 2004-2015
Wundram, Manfred, Frührenaissance (Kunst der Welt), Baden-Baden 1970
Toman, Rolf (Hrsg.), Die Kunst der italienischen Renaissance: Architektur, Skulptur, Malerei, Zeichnung, Köln 1994
Manfred Wundram, Renaissance (Kunst-Epochen, Band 6), Stuttgart 2004
König, Eberhart (Hrsg.), Die großen Maler der italienischen Renaissance, Band 1: Der Triumph der Zeichnung, Königswinter 2007
Gene Brucker, Florenz in der Renaissance. Stadt, Gesellschaft, Kultur, Reinbek 1990
Jakob Burckhardt, Die Kultur der Renaissance in Italien, Basel 1860
Peter Burke, Die Renaissance in Italien. Sozialgeschichte einer Kultur zwischen Tradition und Erfindung, München 1988
Volker Reinhardt, Die Macht der Schönheit. Kulturgeschichte Italiens, München 2019
Raymond de Roover, The Rise and Decline of the Medici Bank, Cambridge (Massachusetts) 1963

Association in the course directory

Last modified: Fr 12.05.2023 00:14