Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
080055 PS Case Study II/III (Summer Course): Mesopotamia (2025S)
A Centre for Art and Culture in the Early Islamic Period
Continuous assessment of course work
Labels
Die als Zusatzangebot geplanten Sommerkurse finden von Juli bis September statt. Es handelt sich um Lehrveranstaltungen, die, wie auch die Semesterkurse, bestimmten Pflichtmodulen zugeordnet sind.BITTE AUF AUFRECHTE STUDIENZULASSUNG ACHTEN: Die Sommerkurse zählen zum Sommersemester (2025S). Sie müssen zum Beurteilungstermin des Sommerkurses eine aufrechte Studienzulassung haben. Wenn Sie davor die letzte Prüfung Ihres BA Studiums absolviert haben sollten, dann können Sie nicht am Sommerkurs teilnehmen. Es ist nicht möglich, die Beurteilung im folgenden Wintersemester vorzunehmen.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 02.06.2025 10:00 to Mo 09.06.2025 10:00
- Deregistration possible until Th 24.07.2025 10:00
Details
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- N Friday 18.07. 09:00 - 12:15 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
- Friday 25.07. 09:00 - 12:15 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
- Friday 01.08. 09:00 - 12:15 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
- Friday 08.08. 09:00 - 12:15 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
- Tuesday 02.09. 09:00 - 13:30 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
- Friday 05.09. 09:00 - 13:30 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
Information
Aims, contents and method of the course
Following the rise of the Abbasids in the mid-eighth century CE, the political centre of power shifted eastward from the Levant to Mesopotamia. Under the patronage of the caliphs and elites, Mesopotamia flourished as a centre of science, literature, religion, and the arts, particularly during the early Abbasid period, often referred to in scholarly literature as the “Golden Age” or “Classical Age”. In this course, we will explore the rich and diverse material culture of Mesopotamia from the beginning of the Abbasid dynasty in the mid-eighth century to the Mongol invasion of Baghdad in the mid-thirteenth century. We will investigate various aspects of art and architecture, from urban design and palaces to architectural decorations – such as wall paintings, stucco, glass tiles – as well as portable objects, like ceramics, metal works, and textiles. Rather than treating these artifacts and structures in isolation, we will study them in their geographical, historical, socio-cultural, and transregional contexts. We will examine, for instance, how the Euphrates and Tigris shaped the morphology of the Abbasid capital cities, Baghdad and Samarra, influencing their urban structures as well as the layout and design of their palaces. Or how the art and architecture of this period reflected the emulation of the legendary pre-Islamic rulers, such as the King-prophet Solomon, and their efforts to convey imperial grandeur. We will also discuss the dynamic exchanges of ideas and goods with other regions, such as the importation of Chinese ceramics to Mesopotamia, and how these interactions fostered mutual artistic inspirations.
Assessment and permitted materials
- Aktive Beteiligung an Diskussionen;
- Referat und Präsentation: 1. Referat (ca. 10 Min. + 5-10 Min. Gedankenaustausch); 2. Referat (20 Min. + 10-15 Min. Gedankenaustausch)
- Abschlussarbeit (15.000-20.000 Zeichen Fließtext)
- Mit der Anmeldung zu dieser LV stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen in moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.
- Referat und Präsentation: 1. Referat (ca. 10 Min. + 5-10 Min. Gedankenaustausch); 2. Referat (20 Min. + 10-15 Min. Gedankenaustausch)
- Abschlussarbeit (15.000-20.000 Zeichen Fließtext)
- Mit der Anmeldung zu dieser LV stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen in moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.
Minimum requirements and assessment criteria
Mindestanforderung:
- Anwesenheitspflicht. Bei Absenz wegen Krankheit oder familiärer Ausnahmesituation ist ein schriftlicher Nachweis vorzulegen.
- Für einen positiven Abschluss der Lehrveranstaltung müssen alle Teilleistungen erbracht werden.
- Seminararbeit: Zur Sicherung der guten wissenschaftlichen Praxis kann der/die Lehrveranstaltungsleiter/in Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch nach Abgabe der Arbeit einladen, welches positiv zu absolvieren ist.Beurteilungsmaßstab:
- aktive Beteiligung an Diskussionen 15%
- Referat und Präsentation 30 %
- Vertiefung in Form einer schriftlichen Hausarbeit 55%Notenschlüssel:
1 (sehr gut) 100-90 Punkte; 2 (gut) 89-81 Punkte; 3 (befriedigend) 80-71 Punkte; 4 (genügend) 70-61 Punkte; 5 (nicht genügend) 60-0 Punkte
- Anwesenheitspflicht. Bei Absenz wegen Krankheit oder familiärer Ausnahmesituation ist ein schriftlicher Nachweis vorzulegen.
- Für einen positiven Abschluss der Lehrveranstaltung müssen alle Teilleistungen erbracht werden.
- Seminararbeit: Zur Sicherung der guten wissenschaftlichen Praxis kann der/die Lehrveranstaltungsleiter/in Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch nach Abgabe der Arbeit einladen, welches positiv zu absolvieren ist.Beurteilungsmaßstab:
- aktive Beteiligung an Diskussionen 15%
- Referat und Präsentation 30 %
- Vertiefung in Form einer schriftlichen Hausarbeit 55%Notenschlüssel:
1 (sehr gut) 100-90 Punkte; 2 (gut) 89-81 Punkte; 3 (befriedigend) 80-71 Punkte; 4 (genügend) 70-61 Punkte; 5 (nicht genügend) 60-0 Punkte
Examination topics
Prüfungsstoff ist der Inhalt der Lehrveranstaltung.
Reading list
George, Alain. 2015. ‘Direct Sea Trade between Early Islamic Iraq and Tang China: From the Exchange of Goods to the Transmission of Ideas’. Journal of the Royal Asiatic Society 25 (4):579–624.
Herzfeld, Ernst. 1912. Erster vorläufiger Bericht über die Ausgrabungen von Samarra. Berlin: Reimer.
———.1923. Die Ausgranungen von Samarra, Ersterband: Der Wandschmuck der Bauten von Samarra und seine Ornamentik. Berlin: D. Reimer.
———. 1948. Die Ausgrabungen von Samarra VI: Geschichte der Stadt Samarra. Edited by Friedrich Sarre. Hamburg: Eckardt & Messtorff.
Hoffman, Eva R. 2008. ‘Between East and West: The Wall Paintings of Samarra and the Construction of Abbasid Princely Culture’. Muqarnas 25:107–32.
Leisten, Thomas. 2003. Excavation of Samarra, Volume 1: Architecture. Final Report of the First Campaign 1910-1912. Mainz am Rhein: Von Zabern.
Le Strange, Guy. 1900. Baghdad during the Abbasid Caliphate: From Contemporary Arabic and Persian Sources. Oxford: Clarendon Press.
Mahmoudian, Safa. 2024. Palace Gardens in Lower Mesopotamia: 8th to 11th Centuries. Edinburgh Studies in Islamic Art series. Edinburgh.
Northedge, Alastair. 2007. The Historical Topography of Samarra. Cambridge: Cambridge University Press.
Herzfeld, Ernst. 1912. Erster vorläufiger Bericht über die Ausgrabungen von Samarra. Berlin: Reimer.
———.1923. Die Ausgranungen von Samarra, Ersterband: Der Wandschmuck der Bauten von Samarra und seine Ornamentik. Berlin: D. Reimer.
———. 1948. Die Ausgrabungen von Samarra VI: Geschichte der Stadt Samarra. Edited by Friedrich Sarre. Hamburg: Eckardt & Messtorff.
Hoffman, Eva R. 2008. ‘Between East and West: The Wall Paintings of Samarra and the Construction of Abbasid Princely Culture’. Muqarnas 25:107–32.
Leisten, Thomas. 2003. Excavation of Samarra, Volume 1: Architecture. Final Report of the First Campaign 1910-1912. Mainz am Rhein: Von Zabern.
Le Strange, Guy. 1900. Baghdad during the Abbasid Caliphate: From Contemporary Arabic and Persian Sources. Oxford: Clarendon Press.
Mahmoudian, Safa. 2024. Palace Gardens in Lower Mesopotamia: 8th to 11th Centuries. Edinburgh Studies in Islamic Art series. Edinburgh.
Northedge, Alastair. 2007. The Historical Topography of Samarra. Cambridge: Cambridge University Press.
Association in the course directory
Last modified: Fr 04.04.2025 11:45