080071 VU B330 Specialised Methodology: Ethnograhic perspectives on language and interaction (2020W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 31.08.2020 08:00 to Th 24.09.2020 23:59
- Deregistration possible until Fr 16.10.2020 23:59
Details
max. 50 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Die 1. Sitzung wird auf jeden Fall online gehalten. (hinzugefügt am 24.9.2020)
- Wednesday 07.10. 12:45 - 14:15 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Wednesday 14.10. 12:45 - 14:15 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Wednesday 21.10. 12:45 - 14:15 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Wednesday 28.10. 12:45 - 14:15 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Wednesday 04.11. 12:45 - 14:15 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Wednesday 11.11. 12:45 - 14:15 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Wednesday 18.11. 12:45 - 14:15 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Wednesday 25.11. 12:45 - 14:15 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Wednesday 02.12. 12:45 - 14:15 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Wednesday 09.12. 12:45 - 14:15 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Wednesday 16.12. 12:45 - 14:15 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Wednesday 13.01. 12:45 - 14:15 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Wednesday 20.01. 12:45 - 14:15 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Wednesday 27.01. 12:45 - 14:15 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
Information
Aims, contents and method of the course
This seminar introduces students to the methodological and empirical-analytical possibilities for ethnographically studying language and interaction. On the basis of key texts in the literature, we will discuss the various approaches afforded by linguistic anthropology, narrative studies, and related fields. At the same time, this methods seminar will allow students to gather, transcribe, and analyze linguistic-interactional data in a series of exercises. We will also critically analyze the production and analysis of such artifacts for how useful they are in the micro-analytic study of discursively-mediated social interaction.
Assessment and permitted materials
Mandatory attendance (2 excused absences permitted).Points are distributed as follows:
Participation (20)
Reading Notes (10)
Text presentations (20)
Transcriptions (20)
Data analysis (20)
Final reflection (10)
Participation (20)
Reading Notes (10)
Text presentations (20)
Transcriptions (20)
Data analysis (20)
Final reflection (10)
Minimum requirements and assessment criteria
Für den erfolgreichen Abschluss der Lehrveranstaltung sind mindestens 50 von 100 möglichen Punkten zu erreichen.Notenskala:
>= 87,5 sehr gut (1)
>= 75 gut (2)
>= 62,5 befriedigend (3)
>= 50 genügend (4)
< 50 nicht genügend (5)
>= 87,5 sehr gut (1)
>= 75 gut (2)
>= 62,5 befriedigend (3)
>= 50 genügend (4)
< 50 nicht genügend (5)
Examination topics
Reading list
* Meyer, Christian (2014): Diskursforschung in der Linguistischen Anthropologie sowie Kultur- und Sozialanthropologie. In: Diskursforschung. Ein interdisziplinäres Handbuch, Bd. 1. Hg. v. J. Angermüller et al. Bielefeld: Transcript. S. 56-69.
* Coulmas, Florian und Dell Hymes (1979) Soziolinguistik: Zur Ethnographie der Kommunikation. 2 edition. Suhrkamp Verlag.
* Schmidt-Lauber, Brigitta: Das qualitative Interview oder: Die Kunst des Reden-Lassens. In: Silke Göttsch; Albrecht Lehmann (Hg.): Methoden der Volkskunde. Positionen, Quellen, Arbeitsweisen der Europäischen Ethnologie. 2. überarbeitete und erweiterte Auflage Berlin 2007, S. 169-188.
* Briggs, Charles L. (1986) Interview techniques vis-à-vis native metacommunicative repertoires; or, on the analysis of communicative blunders. In: Learning How to Ask: A Sociolinguistic Appraisal of the Role of the Interview in Social Science Research. S. 39–60. Cambridge University Press.
* Meyer, Silke: Was heißt Erzählen? Die Narrationsanalyse als hermeneutische Methode in der Europäischen Ethnologie. In: Zeitschrift für Volkskunde 110 (2014), Heft 2, S. 243-267.
* Groth, Stefan (2015) Common Ground and Missing Links German Volkskunde and Language. _Anthropological Journal of European Cultures_ 24(1):24–41.
* Coulmas, Florian und Dell Hymes (1979) Soziolinguistik: Zur Ethnographie der Kommunikation. 2 edition. Suhrkamp Verlag.
* Schmidt-Lauber, Brigitta: Das qualitative Interview oder: Die Kunst des Reden-Lassens. In: Silke Göttsch; Albrecht Lehmann (Hg.): Methoden der Volkskunde. Positionen, Quellen, Arbeitsweisen der Europäischen Ethnologie. 2. überarbeitete und erweiterte Auflage Berlin 2007, S. 169-188.
* Briggs, Charles L. (1986) Interview techniques vis-à-vis native metacommunicative repertoires; or, on the analysis of communicative blunders. In: Learning How to Ask: A Sociolinguistic Appraisal of the Role of the Interview in Social Science Research. S. 39–60. Cambridge University Press.
* Meyer, Silke: Was heißt Erzählen? Die Narrationsanalyse als hermeneutische Methode in der Europäischen Ethnologie. In: Zeitschrift für Volkskunde 110 (2014), Heft 2, S. 243-267.
* Groth, Stefan (2015) Common Ground and Missing Links German Volkskunde and Language. _Anthropological Journal of European Cultures_ 24(1):24–41.
Association in the course directory
EC 130
Last modified: Th 24.09.2020 13:48