Universität Wien

080075 VO B230 Special Fields: (2020W)

Intersections of participatory action and migration biographies of Romani migrants

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

Language: German

Examination dates

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Die LV wird digital begleitet (Folien, Mitschnitt, weiterführende Materialien, Pflichtliteratur werden auf der Lernplattform Moodle zur Verfügung gestellt)

Die LV ist als Präsenzlehre geplant und wird per u:stream live übertragen (Link ist über die Moodle-Plattform abrufbar).

Je nach SARS-Cov19-bedingten Maßnahmen wird die LV selbst gegebenenfalls online durchgeführt. Sie werden rechtzeitig über mögliche Einschränkungen/Umstellungen über die Moodle-Plattform informiert.

Thursday 08.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Thursday 15.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Thursday 22.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Thursday 29.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Thursday 12.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Thursday 19.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Thursday 26.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Thursday 03.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Thursday 10.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Thursday 17.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Thursday 07.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Thursday 14.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Thursday 21.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Thursday 28.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4

Information

Aims, contents and method of the course

The lecture takes the school of Chicago’s approach on cultural studies as its starting point and introduce its perspectives on walking end exploring urban environments. We will discuss the figuration of the flâneur and the flâneuse based on the literature. Furthermore, we take a look on contemporary interpretations and forms of flânerie. We will discuss different forms of walking through the city, such as artistic, resistant, participatory and touristic practises. The contemporary forms of walking and exploring the city such as instawalks will be also discussed.
The second part of the course concentrates on the senses and flânerie. With the help of the approaches and methods of sensory ethnography, we will interrogate the (male) gaze of flâneur, and distribute an equal space to the aural, olfactory, gustatory and haptic perceptions of wandering. The block courses are devoted to discuss the given texts, films, art and research projects. In order to grasp and break the hierarchy of the senses practically, there will be an excursion at the end where the students will exercise the various sensory awareness and inscriptions of walking in the city.
Each lecture is structured similarly:
Following the (theoretical) input, we will have various activities such as presentations of the guests on exploring the city, and film projections. Lastly, we will explore the city space together with an excursion.

Assessment and permitted materials

At the end of the semester, there will be an exam.

Alternatively, students can write one paper (each one four pages long, plus an annex with literature) about a selected topic that are discussed during the lectures. The paper has to be uploaded via moodle on 17.6.2020.

Minimum requirements and assessment criteria

Für den erfolgreichen Abschluss der LV sind zumindest 46 von 100 möglichen Punkten zu erreichen.

Notenschlüssel:
1= 100-90
2= 89-77
3 = 76-63
4 = 62-46
5 = 45-0

Examination topics

Die Vorlesung setzt sich zusammen aus dem Input der LV-Leiterinnen, der Diskussion der Pflichtlektüre, der Einbeziehung multimedialer Materialien sowie Gastvorträgen von Expert*innen aus der Praxis.

Reading list

Armbruster, Heidi (2009) Anthropologische Zugänge zu Migration, in Six-Hohenbalken, Marianne und Jelena Tosic, Anthropologie der Migration. Theoretische Grundlagen und interdisziplinäre Aspekte. Facultas: 52-70.

Castro Varela, Mariá do Mar & Nikita Dhawan (2007) Migration und die Politik der Repräsentation. In: Anne Broden, Paul Mecheril (Hg.): Repräsenationen: Dynamiken der Migrationsgesellschaft. Düsseldorf: IDA-NRW, 29-46.

Glick-Schiller, Nina (2014) Das transnationale Migrationsparadigma: Globale Perspektiven auf die Migrationsforschung, In: Nieswand, Boris und Heike Drotbohm (Hrsg.) Kultur, Gesellschaft, Migration. Die reflexive Wende in der Migrationsforschung. Wiesbaden: Springer Verlag, 153-178.

Guy, Will (2004) Roma migration in Europe: case studies. Münster: LIT Verlag.

Guy, Will (n.d.) Why Roma migrate. https://www.opendemocracy.net/beyondslavery/will-guy/why-roma-migrate

Kocze, Angela (2017) Race, migration and neoliberalism: Distorted notions of Romani migration in European public discourses, in Social Identities (online).

Kopf, Sabrina und Elisabeth Gneisz (2013) Auswege aus struktureller Gewalt und "Marginalität"? EU-Projekte für junge Roma in Österreich und der Slowakei. In: Maria Six-Hohenbalken (Hg.) Aufwachsen im Ausnahmezustand. Sozialanthropologische Beiträge über Adoleszenz in Unsicherheit und Gewalt, Wien: Wiener Verlag f. Sozialforschung. S. 47-74.

Kopf, Sabrina (2012) Roma and Sinti: The "Other" within Europe. In: Ulrich Kockel; Mairead Nic Craith und Jonas Frykman (Hg.) A Companion to the Anthropology of Europe, Oxford: Wiley Blackwell. S. 310-321.

Magazzini, Tina und Stefano Piemontese (2016) "Roma" migration in the EU: the case of Spain between ‘new’ and ‘old’ minorities. In: Migration Letters, Vol. 13(2): 228 241.

Nieswand, Boris und Heike Drotbohm (Hrsg.) (2014) Kultur, Gesellschaft, Migration. Die reflexive Wende i. d. Migrationsforschung. Wiesbaden: Springer.

Pantea, Maria-Carmen (2012) From ‘Making a Living’ to ‘Getting Ahead’: Roma Women's Experiences of Migration, in Journal of Ethnic and Migration Studies 38(8): 1251-1268.

Pusca, Anca (Hg.) (2012) Eastern European Roma in the EU: mobility, discrimination, solutions. New York: International Debate Education Assoc.

Ram, Melanie H. (2014) European Integration, Migration and Representation: The Case of Roma in France. In: Ethnopolitics, Vol. 13(3): 203-224.

Ryder, Andrew, Sarah Cemlyn & Thomas Acton (eds.) (2014) Hearing the voices of Gypsy, Roma and Traveller communities. Bristol: Policy Press.

Strasser, Sabine (2009) Bewegte Zugehörigkeiten. Nationale Spannungen, transnationale Praktiken und transversale Politik. Wien: Verlag Turia + Kant.

Trehan, Nidhi (2001) In the name of the Roma? The role of private foundations and NGOs. In Will Guy (Hg.) Between past and future: the Roma of Central and Eastern Europe. Hatfield: Univ. of Hertfordshire Press. S.134-149.

Üllen, Sanda (2013) ’Ich bin von hier und hier muss ich sein’ Zugehörigkeit, Erinnerung und Gewalt im transnationalen Kontext am Beispiel bosnisch-herzegowinischer Jugendlicher. In: Maria Six-Hohenbalken (Hg.) Aufwachsen im Ausnahmezustand. Sozialanthropologische Beiträge über Adoleszenz in Unsicherheit und Gewalt, Wien: Wiener Verlag f. Sozialforschung. S. 95-110.

Association in the course directory

EC Kulturanalysen des Alltags,

Last modified: We 21.04.2021 11:26