Universität Wien

080081 UE Birgit Juergenssen (2010W)

Continuous assessment of course work

2. Block: MI 01.12.2010, 3.+4. Block Mitte Jänner 2011 jeweils im Bank Austria Kunstforum, Freyung 8, 1010 Wien

Beschränkte Teilnehmerzahl, max. 25

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Wednesday 13.10. 14:00 - 15:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Monday 29.11. 13:00 - 18:00 Seminarraum 1 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-07

Information

Aims, contents and method of the course

The Austrian artist Birgit Jürgenssen (1949-2003) is renowned as one of the leading exponents of feminist art. Parallel to the unleashed Actionism of her male colleagues, Jürgenssen used the masquerade and role play as vehicles to formulate a subtle and frequently self-ironic critique of the traditional images of femininity and assigned gender identities. Starting point of her experimental approach to the »self« within the cultural context was the female body, which she actuated as a location for artistic intervention, unmasking it as a projection screen of social codes. Jürgenssen's art unites social-political commitment, literary and psychoanalytical references and a surreal delight in metamorphosis and wordplay. Her multi-layered, ambiguous oeuvre anticipates in manifold ways later, post-feminist creative practices and encompasses performance-type body art, photographic scenarios, drawings of fetishist objects such as Schuhwerk (Shoework), and performances as a member of the women's artist group Die Damen.
The exercise is being held as part of the first posthumous retrospective devoted to Birgit Jürgenssen in the Bank Austria Kunstforum (16 December 2010 to 6 March 2011) in partnership with the Sammlung Verbund and the artist's estate.

Assessment and permitted materials

Regelmäßige Anwesenheit, aktive Teilnahme an den Diskussionen, Lektüre der ausgewählten Literatur sowie 15-minütige Referate inkl. Handout sind maßgeblich für die Beurteilung.

Minimum requirements and assessment criteria

Ziel der Übung ist die Analyse der künstlerischen Strategien und Fragestellungen Birgit Jürgenssens in Relation zum (kunst-)historischen Kontext und den theoretischen Grundlagen der feministischen Kunstwissenschaft.

Examination topics

Die Übung gibt einen Einblick in die künstlerische Position sowie deren (kunst-) historische Kontextualisierung (vgl. Meret Oppenheim, Louise Bourgeois, Cindy Sherman, VALIE EXPORT etc.). Nach der gemeinsamen Lektüre von Texten zu zentralen Fragen der feministischen Kunstwissenschaft werden Referate vor ausgewählten Originalen im Rahmen der Retrospektive sowie deren anschließende Diskussion im Zentrum stehen.

Reading list

Die Auswahl der Literatur wird in der ersten Stunde besprochen.

Association in the course directory

F 160, F 250

Last modified: Mo 07.09.2020 15:31