Universität Wien

080088 VU B720 Cultural Studies Workshop 2: Cultural mediation practice in the Volkskundemuseum Wien - (2024W)

How to mediate without a museum?

Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

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Details

max. 50 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 08.10. 09:15 - 10:45 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
  • Tuesday 08.10. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
  • Tuesday 15.10. 09:15 - 10:45 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
  • Tuesday 15.10. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
  • Tuesday 05.11. 09:15 - 10:45 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
  • Tuesday 05.11. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
  • Tuesday 12.11. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
  • Tuesday 03.12. 09:15 - 10:45 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
  • Tuesday 03.12. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
  • Tuesday 17.12. 09:15 - 10:45 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
  • Tuesday 17.12. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
  • Tuesday 14.01. 09:15 - 10:45 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
  • Tuesday 14.01. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse

Information

Aims, contents and method of the course

Description
The Volkskundemuseum Vienna is deeply connected with the European Ethnology discipline. Due to the upcoming renovation of the museum, the mediation department is challenged to think about mediation in open spaces or in the public domain.
In our course, we will analyse the current discussions in the museum industry and education studies and discuss theories and best-practices regarding methods used in art and cultural mediation.
In the end, you will write and perform your own concept which is antiracist, gender equitable, and have a democratic attitude. What would this look like and how could we manage to do it with different or new participation methods, are two of many questions in our course.

Assessment and permitted materials

Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung.
Anwesenheitspflicht ( 2 x Fehlen erlaubt)

Die Punkte werden wie folgt vergeben:
Aktive Mitarbeit (Gespräch, Diskussion, Aufmerksamkeit): max. 30 Punkte
Auseinandersetzung mit dem Lehrveranstaltungsinhalt: max. 30 Punkte
Recherche zu einem vorgegebenen Thema: max. 20 Punkte
Verfassen von Texten (Blogbeiträge, Museums-, Sammlungs- und Objektbeschreibungen): 20 Punkte

Minimum requirements and assessment criteria

Für den erfolgreichen Abschluss der LV sind zumindest 51 von 100 möglichen Punkten zu erreichen. Alle Teilleistungen sind zu erbringen.
Notenskala:
> = 92 sehr gut (1)
> = 80 gut (2)
> = 65 befriedigend (3)
> = 51 genügend (4)
< 51 nicht genügend (5)

Examination topics

Reading list

Pfleger, Susanne; Kolb, Gila; Schütze, Konstanze (Hg.): Kunstvermittlung zwischen Haltung und Verantwortung. München 2023.

Landkammer, Nora (Hg.): Das Museum verlernen? Kolonialität und Vermittlung in Ethnologischen Museen (=Studien zur Kunstvermittlung 4, Band 1), Wien 2021.

Endter, Stepahnie; Landkammer, Nora; Schneider, Karin (Hg_innen): Das Museum verlernen? Kolonialität und Vermittlung in ethnologischen Museen (=Studien zur Kunstvermittlung 5, Band 2), Wien 2021.

El-Mafaalani, Aladin: Wozu Rassismus? Von der Erfindung der Menschenrassen bis zum rassismuskritischen Widerstand. Köln, 4. Aufl. 2023.

hooks, bell: Die Bedeutung von Klasse. Warum die Verhältnisse nicht auf Rassismus und Sexismus zu reduzieren sind. Münster 2020.

Doppelbauer, Angelika: Museum der Vermittlung. Kulturvermittlung in Geschichte und Gegenwart. Wien 2019.

Henschel, Alexander: Was heißt hier Vermittlung? Kunstvermittlung und ihr umstrittener Begriff (=Studien zur Kunstvermittlung 3), Wien 2020.

Sternfeld, Nora: Verlernen vermitteln, (=Kunstpädagogische Positionen 30), Hamburg 2014.

Association in the course directory

Last modified: Mo 14.10.2024 12:25