Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

080101 VU B710 Cultural Studies Workshop 1: Exploring inclusion in museums (2025W)

a practice-oriented case-study of Wien Museum

Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 50 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Am Samstag, 22.11.2025 wird ein "Museumstag" von 10:00-18:00 Uhr abgehalten.

  • Monday 13.10. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
  • Monday 03.11. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
  • Monday 10.11. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
  • Monday 17.11. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
  • Saturday 22.11. 10:00 - 18:00 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
  • Monday 24.11. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
  • Monday 01.12. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
  • Monday 12.01. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
  • Monday 19.01. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
  • Monday 26.01. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse

Information

Aims, contents and method of the course

<< The development, implementation and evaluation/documentation of the framework programme is made possible digitally. Examination material and exam performances are therefore also made possible on the basis of digital media. >>
In cooperation with the Austrian Museum of Folklore, we get to know the everyday work of a cultural institution in the "Cultural Studies Workshop 1" by working on individual areas of responsibility. This summer, the further development and implementation of the cultural programme for the conference "Problematising and caring: cultural-analytical concepts of the public sphere and working methods of making publics" (20.-22.5.2020) is subject of the workshop. The workshop builds on the preparatory work from the winter semester and will develop, implement and evaluate practical ideas before, during and after the conference. The focus will be on the question of how to design publics.

Assessment and permitted materials

Die LV ist prüfungsimmanent; nur zweimaliges Fehlen erlaubt.
The points for the examination performances are awarded as follows:
* 30 points for the practical development of the cultural programme
* 40 points for the implementation of the cultural programme
* 30 points for the evaluation/documentation of the cultural programme

Minimum requirements and assessment criteria

Active participation, even during the conference, is a prerequisite for a successful completion of the course.
For the successful completion of the course, at least 50 of 100 possible points must be achieved.
Grading scale:
>= 92 very good (1)
>= 80 good (2)
>= 65 satisfactory (3)
>= 51 sufficient (4)
< 50 not sufficient (5)

Examination topics

Siehe "Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab".

Reading list

Die Grundlage des Seminars bildet der Quellenkorpus sowie die gesichtete Literatur meiner Masterarbeit. Sie bildet einen sehr aktuellen Forschungsstand aller Inklusionsleitfäden sowie musealer Debatten zu Inklusion im deutschsprachigen Raum ab. Zentrale Grundlagen für den Kurs sind u.a. (alphabetisch gereiht):

Békési, Sándor: »Das Rathaus als Museums- und Ausstellungsort«, in: Pils, Claudine / Scheutz, Martin / Sonnlechner, Christoph / Spevak, Stefan (Hg.): Rathäuser als multifunktionale Räume der Repräsentation, der Parteiungen und des Geheimnisses, Innsbruck / Wien / Bozen 2012, S. 339370.

Bennett, Tony: »Pedagogic objects, clean eyes, and popular instruction: on sensory regimes and museum didactics«, in: Ders.: Museums, Power, Knowledge. Selected Essays, London 2018, S. 158178.

Flieger, Petra / Schönwiese, Volker / Wegscheider, Angela: STIMME. Zeitschrift der Initiative Minderheiten, Spezialausgabe »Selbstbestimmt leben. 100 Jahre Behindertenbewegung, Nr. 115, 2020.

Foerster, Cornelia: Zwischen malerischer Präsentation und historischer Dokumentation. Darbietungsformen in Geschichtsmuseen im 20. Jahrhundert, in: Museumskunde, Bd. 60, H. 13, 1995, S. 8894.

Föhl, Patrick S. / Erdrich, Stefanie / John, Hartmut / Maaß, Karin (Hg.): Das barrierefreie Museum Theorie und Praxis einer besseren Zugänglichkeit. Ein Handbuch, Bielefeld 2015.

ICOM: «ICOM approves a new museum definition«, in: icom.museum, 24.08.2022, online unter: https://icom.museum/en/news/icom-approves-a-new-museum-definition/ (21.10.2024)

Kulke, Dieter: s.v. »Inklusion«, in: Amthor, Ralph-Christian / Goldberg, Brigitta / Hansbauer, Peter / Landes, Benjamin, Wintergerst, Theresie (Hg.): Kreft/Mielenz Wörterbuch Soziale Arbeit. Aufgaben, Praxisfelder, Begriffe und Methoden der Sozialarbeit und Sozialpädagogik, 9. vollständig überarbeitete Auflage, Weinheim / Basel 2021, S. 431435.

Maaß, Christiane / Rink, Isabel (Hg.): Handbuch Barrierefreie Kommunikation, Berlin 2019.

Maul, Bärbel / Röhlke, Cornelia (Hg.): Museum und Inklusion. Kreative Wege zur kulturellen Teilhabe, Bielefeld 2019.

Neurath, Otto: »Bildhafte Pädagogik im Gesellschafts- und Wirtschaftsmuseum in Wien«, in: Ders.: Gesammelte bildpädagogische Schriften, Bd. 3, hg. von Haller, Rudolf / Kinross, Robin, Wien 2021, S. 197206 (ursprünglich erschienen in: Museumskunde, Neue Folge III, H. 3, Berlin 1931, S. 125129).

Redaktion andererseits / Garbsch, Emilia / Steiner, Lisa (Hg.): Über Behinderung sprechen. Tipps aus der andererseits-Redaktion, Wien 2024.

Sandell, Richard / Dodd, Jocelyn / Garland-Thompson, Rosemarie (Hg.): Re-Presenting Disability. Activism and Agency in the Museum, Abingdon / New York 2010.

Schreibzentrum TU Dresden: Konstruktives Feedback einholen und geben, o.J.

Smithsonian Accessibility Program: Smithsonian Guidelines for Accessible Exhibition Design, Washington 1996.

te Heesen, Anke: Theorien des Museums. Zur Einführung, 2. unveränderte Aufl., Hamburg 2013 (2012).

von Bismarck, Beatrice: Das Kuratorische, Leipzig 2021.
Wahl, Hannah: Radikale Inklusion. Ein Plädoyer für Gerechtigkeit, Graz u.a. 2023.

Zeller, Sara / Steiner, Evelyn: »Design für alle? Neue Perspektiven auf inklusive Gestaltung«, in: Museum für Gestaltung Zürich / Dies.(Hg.): Design für alle? Inklusive Gestaltung heute, Leipzig 2024, S.1345.

Association in the course directory

Last modified: Mo 21.07.2025 13:25