Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
080101 VU B710 Cultural Studies Workshop 1: Exploring inclusion in museums (2025W)
a practice-oriented case-study of Wien Museum
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 01.09.2025 07:00 to Mo 22.09.2025 23:59
- Deregistration possible until Fr 10.10.2025 23:59
Details
max. 50 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Am Samstag, 22.11.2025 wird ein "Museumstag" von 10:00-18:00 Uhr abgehalten.
- N Monday 06.10. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
- Monday 13.10. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
- Monday 03.11. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
- Monday 10.11. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
- Monday 17.11. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
- Saturday 22.11. 10:00 - 18:00 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
- Monday 24.11. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
- Monday 01.12. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
- Monday 12.01. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
- Monday 19.01. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
- Monday 26.01. 18:00 - 19:30 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Die LV ist prüfungsimmanent; nur zweimaliges Fehlen erlaubt.
The points for the examination performances are awarded as follows:
* 30 points for the practical development of the cultural programme
* 40 points for the implementation of the cultural programme
* 30 points for the evaluation/documentation of the cultural programme
The points for the examination performances are awarded as follows:
* 30 points for the practical development of the cultural programme
* 40 points for the implementation of the cultural programme
* 30 points for the evaluation/documentation of the cultural programme
Minimum requirements and assessment criteria
Active participation, even during the conference, is a prerequisite for a successful completion of the course.
For the successful completion of the course, at least 50 of 100 possible points must be achieved.
Grading scale:
>= 92 very good (1)
>= 80 good (2)
>= 65 satisfactory (3)
>= 51 sufficient (4)
< 50 not sufficient (5)
For the successful completion of the course, at least 50 of 100 possible points must be achieved.
Grading scale:
>= 92 very good (1)
>= 80 good (2)
>= 65 satisfactory (3)
>= 51 sufficient (4)
< 50 not sufficient (5)
Examination topics
Siehe "Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab".
Reading list
Die Grundlage des Seminars bildet der Quellenkorpus sowie die gesichtete Literatur meiner Masterarbeit. Sie bildet einen sehr aktuellen Forschungsstand aller Inklusionsleitfäden sowie musealer Debatten zu Inklusion im deutschsprachigen Raum ab. Zentrale Grundlagen für den Kurs sind u.a. (alphabetisch gereiht):Békési, Sándor: »Das Rathaus als Museums- und Ausstellungsort«, in: Pils, Claudine / Scheutz, Martin / Sonnlechner, Christoph / Spevak, Stefan (Hg.): Rathäuser als multifunktionale Räume der Repräsentation, der Parteiungen und des Geheimnisses, Innsbruck / Wien / Bozen 2012, S. 339370.Bennett, Tony: »Pedagogic objects, clean eyes, and popular instruction: on sensory regimes and museum didactics«, in: Ders.: Museums, Power, Knowledge. Selected Essays, London 2018, S. 158178.Flieger, Petra / Schönwiese, Volker / Wegscheider, Angela: STIMME. Zeitschrift der Initiative Minderheiten, Spezialausgabe »Selbstbestimmt leben. 100 Jahre Behindertenbewegung, Nr. 115, 2020.Foerster, Cornelia: Zwischen malerischer Präsentation und historischer Dokumentation. Darbietungsformen in Geschichtsmuseen im 20. Jahrhundert, in: Museumskunde, Bd. 60, H. 13, 1995, S. 8894.Föhl, Patrick S. / Erdrich, Stefanie / John, Hartmut / Maaß, Karin (Hg.): Das barrierefreie Museum Theorie und Praxis einer besseren Zugänglichkeit. Ein Handbuch, Bielefeld 2015.ICOM: «ICOM approves a new museum definition«, in: icom.museum, 24.08.2022, online unter: https://icom.museum/en/news/icom-approves-a-new-museum-definition/ (21.10.2024)Kulke, Dieter: s.v. »Inklusion«, in: Amthor, Ralph-Christian / Goldberg, Brigitta / Hansbauer, Peter / Landes, Benjamin, Wintergerst, Theresie (Hg.): Kreft/Mielenz Wörterbuch Soziale Arbeit. Aufgaben, Praxisfelder, Begriffe und Methoden der Sozialarbeit und Sozialpädagogik, 9. vollständig überarbeitete Auflage, Weinheim / Basel 2021, S. 431435.Maaß, Christiane / Rink, Isabel (Hg.): Handbuch Barrierefreie Kommunikation, Berlin 2019.Maul, Bärbel / Röhlke, Cornelia (Hg.): Museum und Inklusion. Kreative Wege zur kulturellen Teilhabe, Bielefeld 2019.Neurath, Otto: »Bildhafte Pädagogik im Gesellschafts- und Wirtschaftsmuseum in Wien«, in: Ders.: Gesammelte bildpädagogische Schriften, Bd. 3, hg. von Haller, Rudolf / Kinross, Robin, Wien 2021, S. 197206 (ursprünglich erschienen in: Museumskunde, Neue Folge III, H. 3, Berlin 1931, S. 125129).Redaktion andererseits / Garbsch, Emilia / Steiner, Lisa (Hg.): Über Behinderung sprechen. Tipps aus der andererseits-Redaktion, Wien 2024.Sandell, Richard / Dodd, Jocelyn / Garland-Thompson, Rosemarie (Hg.): Re-Presenting Disability. Activism and Agency in the Museum, Abingdon / New York 2010.Schreibzentrum TU Dresden: Konstruktives Feedback einholen und geben, o.J.Smithsonian Accessibility Program: Smithsonian Guidelines for Accessible Exhibition Design, Washington 1996.te Heesen, Anke: Theorien des Museums. Zur Einführung, 2. unveränderte Aufl., Hamburg 2013 (2012).von Bismarck, Beatrice: Das Kuratorische, Leipzig 2021.
Wahl, Hannah: Radikale Inklusion. Ein Plädoyer für Gerechtigkeit, Graz u.a. 2023.Zeller, Sara / Steiner, Evelyn: »Design für alle? Neue Perspektiven auf inklusive Gestaltung«, in: Museum für Gestaltung Zürich / Dies.(Hg.): Design für alle? Inklusive Gestaltung heute, Leipzig 2024, S.1345.
Wahl, Hannah: Radikale Inklusion. Ein Plädoyer für Gerechtigkeit, Graz u.a. 2023.Zeller, Sara / Steiner, Evelyn: »Design für alle? Neue Perspektiven auf inklusive Gestaltung«, in: Museum für Gestaltung Zürich / Dies.(Hg.): Design für alle? Inklusive Gestaltung heute, Leipzig 2024, S.1345.
Association in the course directory
Last modified: Mo 21.07.2025 13:25
In cooperation with the Austrian Museum of Folklore, we get to know the everyday work of a cultural institution in the "Cultural Studies Workshop 1" by working on individual areas of responsibility. This summer, the further development and implementation of the cultural programme for the conference "Problematising and caring: cultural-analytical concepts of the public sphere and working methods of making publics" (20.-22.5.2020) is subject of the workshop. The workshop builds on the preparatory work from the winter semester and will develop, implement and evaluate practical ideas before, during and after the conference. The focus will be on the question of how to design publics.