Universität Wien

080104 SE Dionysian Imagery in the Renaissance and Baroque Periods (2024W)

Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 11.10. 14:15 - 15:45 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 18.10. 14:15 - 15:45 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 25.10. 14:15 - 15:45 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 08.11. 14:15 - 15:45 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 15.11. 14:15 - 16:30 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 22.11. 14:15 - 15:45 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 29.11. 14:15 - 15:45 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 06.12. 14:15 - 15:45 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 13.12. 14:15 - 15:45 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 10.01. 14:15 - 15:45 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 17.01. 14:15 - 15:45 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 24.01. 14:15 - 15:45 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 31.01. 14:15 - 15:45 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25

Information

Aims, contents and method of the course

Dionysus/Bacchus is one of the most complex deities. He is associated with wine and intoxication, ecstatic frenzy, freedom and divine inspiration, but also with madness, destruction, chaos and death. Dionysus was depicted countless times in the art of the 16th and 17th centuries. This seminar focuses on the iconography of this deity and his entourage, consisting of nymphs, maenads, satyrs and the drunken Silenos, and examines the various contexts of their appearance in the works of Michelangelo, Titian, Poussin, Rubens, Velázquez and others. The aim is to develop a precise terminology in order to name the “Dionysian visual vocabulary” and to sharpen our view of the works of art in which artists expressed joie de vivre, moral condemnation and states of intoxication in different ways.
The analysis of works from two centuries, including those in which Dionysus is depicted as a single figure (Michelangelo, Caravaggio), during his triumphal processions (Heemskerk, Moeyart) and during his encounter and subsequent marriage to Ariadne (Raphael, Carracci), is accompanied by presentations that focus on the pictorial form of the bacchanal (Poussin, Carpioni), on the appearance of Dionysus with Venus and Ceres (Spranger) or on works in which the deity mingles with simple contemporaries in taverns (Velázquez, Manfredi, Bentveughels).

Assessment and permitted materials

- aktive Beteiligung an Diskussionen
- Referat
- Vertiefung in Form einer schriftlichen Hausarbeit (etwa 40.000 Zeichen Fließtext)
- Mit der Anmeldung zu dieser LV stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen in moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.

Minimum requirements and assessment criteria

Mindestanforderung:
- Anwesenheitspflicht. Bei Absenz wegen Krankheit oder familiärer Ausnahmesituation ist ein schriftlicher Nachweis vorzulegen.
- Für einen positiven Abschluss der Lehrveranstaltung müssen alle Teilleistungen erbracht werden.
- Seminararbeit: Zur Sicherung der guten wissenschaftlichen Praxis kann der/die Lehrveranstaltungsleiter/in Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch nach Abgabe der Arbeit einladen, welches positiv zu absolvieren ist.

Beurteilungsmaßstab:
- aktive Beteiligung an Diskussionen 15%
- Referat und Präsentation 30 %
- Vertiefung in Form einer schriftlichen Hausarbeit 55%

Notenschlüssel:
1 (sehr gut) 100-90 Punkte; 2 (gut) 89-81 Punkte; 3 (befriedigend) 80-71 Punkte; 4 (genügend) 70-61 Punkte; 5 (nicht genügend) 60-0 Punkte

Examination topics

Prüfungsstoff ist der Inhalt der Lehrveranstaltung.

Reading list

Die Literatur wird im Handapparat der Bibliothek zu finden sein.

Empfohlene Literatur:

Philippe Morel, Renaissance Dionysiaque. Inspiration bachique, imaginaire du vin et de la vigne dans l’art européen (1430-1630), Paris 2014

Michael Philip (ed.), Dionysos. Rausch und Ekstase, Ausst. Kat., München 2013.

Andreas Emmerling-Skala, Bacchus in der Renaissance. 2 Bde., Hildesheim-Zürich-New York 1994.

John f. Moffitt, Inspiration. Bacchus and the Cultural History of a Creation Myth, Leiden 2005.

Werner Hofmann (Hg.), Wasser und Wein. Zwei Dinge des Lebens aus der Sicht der Kunst von der Antike bis heute, Ausst. Kat. Krems, Wien 1995

Annalisa Scarpa, Nicola Spinosa (Hg.), Arte e vino, Ausst. Kat. Verona, Mailand 2015.

Association in the course directory

Last modified: Th 07.11.2024 15:05