Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

080104 SE Venetian Painting of the 17th Century (2025S)

Continuous assessment of course work

Details

Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 21.03. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 28.03. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 04.04. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 11.04. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 02.05. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 09.05. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 16.05. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 23.05. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 30.05. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 06.06. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 13.06. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 20.06. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25
  • Friday 27.06. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-25

Information

Aims, contents and method of the course

The age of Venetian art that followed the great achievements of Titian, Tintoretto and Veronese in the 16th century was long considered decadent. It has been repeatedly claimed that 17th-century Venetian artists lacked the strength and innovation to step out of the great shadow of their illustrious predecessors. It was only in the 18th century that artists such as Tiepolo, Piazzetta, Canalletto and Bellotto are said to have given Venice new impetus and restored its reputation as a center of art. In reality, however, such an idea obscures the richness and diversity of artistic expression of Venetian artists in the Baroque period. The aim of the seminar is to take a closer look at the work of artists such as Palma il Giovane, Padovanino, Pietro della Vecchia, Pietro Liberi and others, whose work is situated in the field of tension between tradition and innovation.

Assessment and permitted materials

- aktive Beteiligung an Diskussionen
- Referat
- Vertiefung in Form einer schriftlichen Hausarbeit (etwa 40.000 Zeichen Fließtext)
- Mit der Anmeldung zu dieser LV stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen in moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.

Minimum requirements and assessment criteria

Mindestanforderung:
- Anwesenheitspflicht. Bei Absenz wegen Krankheit oder familiärer Ausnahmesituation ist ein schriftlicher Nachweis vorzulegen.
- Für einen positiven Abschluss der Lehrveranstaltung müssen alle Teilleistungen erbracht werden.
- Seminararbeit: Zur Sicherung der guten wissenschaftlichen Praxis kann der/die Lehrveranstaltungsleiter/in Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch nach Abgabe der Arbeit einladen, welches positiv zu absolvieren ist.

Beurteilungsmaßstab:
- aktive Beteiligung an Diskussionen 15%
- Referat und Präsentation 30 %
- Vertiefung in Form einer schriftlichen Hausarbeit 55%

Notenschlüssel:
1 (sehr gut) 100-90 Punkte; 2 (gut) 89-81 Punkte; 3 (befriedigend) 80-71 Punkte; 4 (genügend) 70-61 Punkte; 5 (nicht genügend) 60-0 Punkte

Examination topics

Prüfungsstoff ist der Inhalt der Lehrveranstaltung.

Reading list

-Günter Brucher, Geschichte der Venezianischen Malerei. Bd. 7. Von Palma il Giovane zu den 'Tenebrosi', Wien 2022.
-Linda Borean/Stefania Mason (Hrsg.), Rencontres à Venise. Étrangeres et Vénitiens dans l'art du XVIIe siècle, Ausst. Kat., Ajaccio, Palais Fesch, Mailand 2018.
-Roberto Longhi, Venezianische Malerei, Berlin 1995.
-Rolf Kultzen (Hrsg.), Bayerische Staatsgemäldesammlungen Alte Pinakothek. Venezianische Gemälde des 17. Jahrhunderts, München 1986.
-Rodolfo Pallucchini, La Pittura Veneziana del Seicento, 2 Bde., Mailand 1981.
-Nicholas Cann (Hrsg.), Venetian Seventeenth-Century Painting, Ausst. Kat. London, National Gallery, London 1979.
-Pietro Zampetti (Hrsg.), A Dictionary of Venetian Painters. Vol. 3, 17th Century, London 1971.
-Carlo Donzelli (Hrsg.), I Pittori del Seicento Veneto, Florenz 1967.
-Pietro Zampetti (Hrsg.), La Pittura del Seicento a Venezia, Ausst. Kat. Venedig, Ca' Pesaro, Venedig 1959.

Association in the course directory

Last modified: Tu 21.01.2025 12:25