080106 UE Course (Summer course): Books for the Emperor (2023S)
Illuminated manuscripts for Frederick III and his family
Continuous assessment of course work
Labels
Sommerkurse sind ein Zusatzangebot im Rahmen der Aktion 53.000 zur Erhöhung der Studienaktivität. Es handelt sich um reguläre Lehrveranstaltungen. Sie finden in der vorlesungsfreien Zeit im Sommer statt. Die Anmeldephase beginnt am 24.05.2023 und endet am 31.05.2023, jeweils 10:00 Uhr.GESONDERTE ANMELDEPHASE!
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 24.05.2023 10:00 to We 31.05.2023 10:00
- Deregistration possible until Sa 15.07.2023 10:00
Details
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Sun., 09.07., 9.30-13.00, 14.30-18.00
probably Mon., 10.07, 9-10.30h (optional): Visit to a manuscript collection
Sat., 26.08., and Sun., 27.08., 9.30-13.00, 14.30-18.00
- Sunday 16.07. 09:30 - 13:00 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Sunday 16.07. 14:30 - 18:00 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Monday 17.07. 10:00 - 11:30 Ort in u:find Details
- Saturday 26.08. 09:30 - 13:00 Seminarraum 1 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-07
- Saturday 26.08. 14:30 - 18:00 Seminarraum 1 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-07
- Sunday 27.08. 09:30 - 13:00 Seminarraum 1 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-07
- Sunday 27.08. 14:30 - 18:00 Seminarraum 1 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-07
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Collaboration within the course incl. participation in discussions.
Presentation of a manuscript with book decoration in the course block at the end of August.
Presentation of a manuscript with book decoration in the course block at the end of August.
Minimum requirements and assessment criteria
All partial performances must be completed for a positive degree.
Attendance is compulsory. In case of absence due to illness or exceptional family situation, written proof must be submitted.
Attendance is compulsory. In case of absence due to illness or exceptional family situation, written proof must be submitted.
Examination topics
The examination material is the content of the course.
Reading list
Jonathan Alexander, Medieval Illuminators and Their Methods of Work, New Haven und London 1992.
Christine Beier, Gotik (= Geschichte der Buchkultur 5), 2 Bde., Graz 2016/2018.
Christine Beier u. Evelyn Theresia Kubina (Hg.), Wege zum illuminierten Buch. Herstellungsbedingungen für Buchmalerei in Mittelalter und früher Neuzeit, Wien 2014 open access (FWF).
Friedrich III. Kaiserresidenz Wiener Neustadt, Kat. zur Ausst. St. Peter an der Sperr, Wiener Neustadt, 28. Mai bis 30. Okt. 1966, Wien 1966.
Goldene Zeiten. Meisterwerke der Buchkunst von der Gotik bis zur Renaissance, hg. v. Andreas Fingernagel, Kat. zur Ausst. in der Österreichischen Nationalbibliothek Wien, 20. November 2015 bis 21. Februar 2016, Wien 2015.
Jeffrey F. Hamburger u. Maria Theisen (Hg.), Unter Druck. Mitteleuropäische Buchmalerei im 15. Jahrhundert. Tagungsband zum internationalen Kolloquium, Wien, Österreichische Akademie der Wissenschaften, 13. 1. – 17. 1. 2016, Petersberg 2018.
Christopher de Hamel, A History of Illuminated Manuscripts, London 1994.
Christine Jakobi-Mirwald, Buchmalerei. Terminologie in der Kunstgeschichte, Berlin 1991.
Otto Pächt, Buchmalerei des Mittelalters. Eine Einführung, hg. v. Dagmar Thoss u. Ulrike Jenni, München 1984.
Martina Pippal, Carmen Rob-Santer, Armand Tif, Guido Messling u. Veronika Pirker Aurenhammer (Hg.), Wiens erste Moderne. Visuelle Konstruktion von Identitäten im 15. Jahrhundert (= Jahrbuch des Kunsthistorischen Museums 22), Wien 2023.
Karin Schneider, Paläographie und Handschriftenkunde für Germanisten. Eine Einführung, Tübingen 1999.
Christine Beier, Gotik (= Geschichte der Buchkultur 5), 2 Bde., Graz 2016/2018.
Christine Beier u. Evelyn Theresia Kubina (Hg.), Wege zum illuminierten Buch. Herstellungsbedingungen für Buchmalerei in Mittelalter und früher Neuzeit, Wien 2014 open access (FWF).
Friedrich III. Kaiserresidenz Wiener Neustadt, Kat. zur Ausst. St. Peter an der Sperr, Wiener Neustadt, 28. Mai bis 30. Okt. 1966, Wien 1966.
Goldene Zeiten. Meisterwerke der Buchkunst von der Gotik bis zur Renaissance, hg. v. Andreas Fingernagel, Kat. zur Ausst. in der Österreichischen Nationalbibliothek Wien, 20. November 2015 bis 21. Februar 2016, Wien 2015.
Jeffrey F. Hamburger u. Maria Theisen (Hg.), Unter Druck. Mitteleuropäische Buchmalerei im 15. Jahrhundert. Tagungsband zum internationalen Kolloquium, Wien, Österreichische Akademie der Wissenschaften, 13. 1. – 17. 1. 2016, Petersberg 2018.
Christopher de Hamel, A History of Illuminated Manuscripts, London 1994.
Christine Jakobi-Mirwald, Buchmalerei. Terminologie in der Kunstgeschichte, Berlin 1991.
Otto Pächt, Buchmalerei des Mittelalters. Eine Einführung, hg. v. Dagmar Thoss u. Ulrike Jenni, München 1984.
Martina Pippal, Carmen Rob-Santer, Armand Tif, Guido Messling u. Veronika Pirker Aurenhammer (Hg.), Wiens erste Moderne. Visuelle Konstruktion von Identitäten im 15. Jahrhundert (= Jahrbuch des Kunsthistorischen Museums 22), Wien 2023.
Karin Schneider, Paläographie und Handschriftenkunde für Germanisten. Eine Einführung, Tübingen 1999.
Association in the course directory
Last modified: Tu 22.08.2023 10:27
The course trains the handling of book illumination in late medieval manuscripts. This includes the handling of script and writing material as well as the actual illuminated decoration. The focus is on manuscripts that were produced for the long-term emperor Frederick III (1415-1493) and his extended family or that came into Habsburg possession through inheritance (such as the famous Wenceslas Bible). Most of these are Central European, often Viennese products, but there are also Italian and Bohemian manuscripts among them.
In a first block, the basics will be deepened and trained on practical examples. An optional visit to a manuscript collection (presumably at the Vienna University Library) will enable contact with originals.
In the course block at the end of August, the students will each present a manuscript and classify it in as much detail as possible in its art-historical, but also cultural-historical context.