Universität Wien

080106 UE Course (Summer Course): At the Margins. Drolleries in Medieval Book Illumination (2024S)

Continuous assessment of course work

Die als Zusatzangebot geplanten Sommerkurse finden von Juli bis September statt. Es handelt sich um Lehrveranstaltungen, die, wie auch die Semesterkurse, bestimmten Pflichtmodulen zugeordnet sind.

GESONDERTE ANMELDEPHASE: Die Anmeldephase beginnt am 10.06.2024 und endet am 17.06.2024, jeweils 10:00 Uhr.

BITTE AUF AUFRECHTE STUDIENZULASSUNG ACHTEN: Die Sommerkurse zählen zum Sommersemester (2024S). Sie müssen zum Beurteilungstermin des Sommerkurses eine aufrechte Studienzulassung haben. Wenn Sie davor die letzte Prüfung Ihres BA Studiums absolviert haben sollten, dann können Sie nicht am Sommerkurs teilnehmen. Es ist nicht möglich, die Beurteilung im folgenden Wintersemester vorzunehmen.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Sunday 07.07. 09:30 - 13:00 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
Sunday 07.07. 14:30 - 18:00 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
Saturday 31.08. 09:30 - 13:00 Seminarraum 1 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-07
Saturday 31.08. 14:30 - 18:00 Seminarraum 1 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-07
Sunday 01.09. 09:30 - 13:00 Seminarraum 1 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-07
Sunday 01.09. 14:30 - 18:00 Seminarraum 1 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-07
Saturday 28.09. 10:00 - 12:00 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27

Information

Aims, contents and method of the course

While miniatures or pictorial programs in medieval manuscripts mostly illustrate the (often pious) text, the margin is frequently populated by nonserious (fantastic) creatures and depictions, a king (and patron of the manuscript) can be found bound and cared for by bathing girls in the margin decoration, trompe l`oeil invites the reader to linger. Which marginal phenomena can be identified in selected manuscripts and how can the discrepancy between text/text illustration and marginal decoration be explained?

In addition to thematic work, the course is also intended as an introduction to book illumination.

Assessment and permitted materials

"Übungen" are courses with immanent examinations in which active participation is assessed in form of oral and written contributions.

Minimum requirements and assessment criteria

Minimum requirement:
- Compulsory attendance. In the event of absence due to illness or exceptional family circumstances, written proof must be submitted.
- For a positive completion of the course, all partial performances must be provided: active participation, presentation, written elaboration (submission by September 15, 2024 at the latest)

Examination topics

The examination material is the content of the course.

Reading list

• Michael Camille, Image on the Edge: The Margins of Medieval Art, London 1992.
• Lilian M.C. Randall, Images in the Margins of Gothic Manuscripts, Berkeley und Los Angeles 1966.
• Jean Wirth, Les Marges à Drôleries des Manuscrits Gothiques, Genf 2008.

• Bernard Bousmanne, Le Monde en Désordre: Aux Confins des Marges Médiévales, in: Miniatures Flamandes 1404-1482, ed. Bernard Bousmanne und Thierry Delcourt, Brüssel und Paris 2011, S. 112-125.
• Lucy Freeman Sandler, The Word in the Text and the Image in the Margin: The Case of the Luttrell-Psalter, Journal of the Walters Art Gallery 54, 1996 (Essays in Honor of Lilian H.C. Randall), S. 87-99.
• Anja Grebe, An den Rändern der Kunst. Drolerien in spätmittelalterlichen Stundenbüchern, in: Anja Grebe und Nikolaus Staubach (Hg.), Sakralität und Komik. Ein ästhetisches Konzept in mittelalterlicher Kunst und Literatur, Frankfurt a. M. 2005, S. 164-178.
• Gerhard Schmidt, „Belehrender“ und „befreiender“ Humor: Ein Versuch über die Funktionen des Komischen in der bildenden Kunst, in: Worüber lacht das Publikum im Theater? Spaß und Betroffenheit – einst und heute. Fs. Heinz Kindermann, Wien und Köln 1984, S. 9-39, und in: Gerhard Schmidt, Malerei der Gotik: Fixpunkte und Ausblicke, Graz 2005, Bd. 2, S. 3-28.
• Elizabeth Moore Hunt, Illuminating the Borders of Northern French and Flemish Manuscripts 1270-1310, New York und London 2007.
• Michael Viktor Schwarz, Spiel, Witz und Augentrug: figürlicher Randdekor, in: Christine Beier (Hg.), Geschichte der Buchkultur, Bd. 5: Gotik, Bd. 1, Graz 2016, S. 253-276.

Association in the course directory

Last modified: We 03.04.2024 11:45