080111 EX Viennese Art (Summer Course): Traces of the 1873 Vienna World's Fair (2023S)
Continuous assessment of course work
Labels
Sommerkurse sind ein Zusatzangebot im Rahmen der Aktion 53.000 zur Erhöhung der Studienaktivität. Es handelt sich um reguläre Lehrveranstaltungen. Sie finden in der vorlesungsfreien Zeit im Sommer statt. Die Anmeldephase beginnt am 24.05.2023 und endet am 31.05.2023, jeweils 10:00 Uhr.GESONDERTE ANMELDEPHASE!
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 24.05.2023 10:00 to We 31.05.2023 10:00
- Deregistration possible until Su 09.07.2023 10:00
Details
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
The respective meeting points from 11.09 to 13.09.2023 will be announced in the detailed program at the beginning of September 2023 and on Moodle.
- Monday 03.07. 14:00 - 15:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20 (Kickoff Class)
- Monday 11.09. 09:00 - 17:00 Ort in u:find Details
- Tuesday 12.09. 09:00 - 17:00 Ort in u:find Details
- Wednesday 13.09. 09:00 - 17:00 Ort in u:find Details
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Excursions are courses immanent to the examination in which active participation in the form of a handout, an on-site input presentation, discussion moderation and discussion participation is assessed.
Minimum requirements and assessment criteria
Minimum requirement:
- Compulsory attendance. In case of absence due to illness or exceptional family situation, written proof must be submitted.
- All sub-credits must be completed for positive completion of the course.Grading Standard:
- Handout 25%
- Input presentation 25%
- Discussion moderation / active participation in discussions 50%.Grading scale:
1 (very good) 100-90 points; 2 (good) 89-81 points; 3 (satisfactory) 80-71 points; 4 (sufficient) 70-61 points; 5 (insufficient) 60-0 points.
- Compulsory attendance. In case of absence due to illness or exceptional family situation, written proof must be submitted.
- All sub-credits must be completed for positive completion of the course.Grading Standard:
- Handout 25%
- Input presentation 25%
- Discussion moderation / active participation in discussions 50%.Grading scale:
1 (very good) 100-90 points; 2 (good) 89-81 points; 3 (satisfactory) 80-71 points; 4 (sufficient) 70-61 points; 5 (insufficient) 60-0 points.
Examination topics
The subject matter of the examination is the content of the course.
Reading list
Sources:
-Digitalisierte Dokumente zur Weltausstellung (z.B. Situationspläne, Kataloge, Weltausstellungszeitung, Fotografien) der Wienbibliothek im Rathaus: https://www.digital.wienbibliothek.at/nav/classification/2665806
-Digitalisate in der Online-Ausstellung „Women at Work. 150 Jahre Frauenpavillon der Wiener Weltausstellung: https://forschung.tmw.at/exhibition/view/33987
-Sammlung Online Wiener Weltausstellung MAK https://sammlung.mak.at/sammlung_online?&q=Wiener%20Weltausstellung%201873Secondary literature:
Camilleri / Technisches Museum Wien 2004
Carla Camilleri / Technisches Museum Wien (Hg.), Welt ausstellen: Schauplatz Wien 1873, Ausst.-Kat. Technisches Museum Wien, 28.10.2004 – 27.02.2005, Wien 2004.Gruber 2013
Susanne Gruber, „Die Warenkundesammlung am Technischen Museum Wien und deren Wurzeln von der Wiener Weltausstellung 1873“, in: Schriften des Vereins zur Verbreitung naturwissenschaftlicher Kenntnisse Wien, 2013, 151/152, 89-104.Jones 2016
Caroline Jones, The Global Work of Art: World´s Fair, Biennials, and the Aesthetics of Experience, Chicago 2016.Kirshenblatt-Gimblett 1998
Barbara Kirshenblatt-Gimblett, Destination Culture: Tourism, Museums, and Heritage, Los Angeles, 1998.Krasny 2004
Elke Krasny, „Auf Spurensuche in der Landschaft des Wissens. Die Wiener Weltausstellung von 1873 im Kulturleben der Gegenwart“, in: Carla Camilleri / Technisches Museum Wien (Hg.), Welt ausstellen: Schauplatz Wien 1873, Ausst.-Kat. Technisches Museum Wien, 28.10.2004 – 27.02.2005, Wien 2004.Krasny 2010
Elke Krasny, „Binnenexotismus und Binnenkolonialismus. Das Bauernhaus mit seiner Einrichtung und seinem Geräthe auf der Wiener Weltausstellung 1873.“, in: Anita Aigner (Hg.), Vernakuläre Moderne. Grenzüberschreitungen in der Architektur um 1900, Bielefeld 2010, 37-56.Kos / Gleis 2014
Wolfgang Kos / Ralph Gleis (Hg.), Experiment Metropole: 1873: Wien und die Weltausstellung; Ausst.-kat. Wien-Museum Karlsplatz, 15.05 – 28.09.2014, Wien 2014.Marschik / Pfundner 2022
Matthias Marschik, Michaela Pfundnern (Hg.), Die Rotunde: ein verschwundenes Wiener Wahrzeichen – Von der Weltausstellung 1873 bis zum Brand 1937, Schleinbach 2022.Niemand 2021
Franziska Niemand, „Orientalische und orientalisierende Interieurs auf der Wiener Weltausstellung 1873 im Spiegel der Text- und Bildquellen“, in: Maximilian Hartmuth / Julia Rüdiger (Hg.), Gezimmertes Morgenland: Orientalische und orientalisierende Holzinterieurs in Mitteleuropa im späten 19. Jahrhundert. Phänomenalität, Materialität, Historizität, Wien 2021, 79-96.Offenthaler 2013
Österreichische Akademie der Wissenschaften / Eva Offenthaler,
Wiener Weltausstellung 1873 Revisited. Eine virtuelle Ausstellung zum 140-Jahr-Jubiläum, 2013: http://www.wiener-weltausstellung.at/startseite.htmlPemsel 1989
Jutta Pemsel, Die Wiener Weltausstellung von 1873: das gründerzeitliche Wien am Wendepunkt, Dissertation Universität Wien, Wien 1989.Ptáková 2021
Petra Ptáková, Praterateliers. Zur Geschichte der Bildhauerateliers in den Pavillons des amateurs im Wiener Prater vor 1939, Masterarbeit Universität Wien, Wien 2021.Roschitz 1989
Karlheinz Roschitz, Wiener Weltausstellung 1873, Wien 1989.Links:
-Kunsthistorisches Museum Wien, Ägyptisch-Orientalischen Sammlung: https://www.khm.at/besuchen/sammlungen/aegyptisch-orientalische-sammlung/die-geschichte-der-sammlung/
-MAK Wien, Ausstellung: Wiener Weltausstellung 1873 Revisited. Ägypten und Japan als Europas „Orient“: https://www.mak.at/weltausstellung und Glanz und Glamour. 2000 Jahre Lobmeyr: https://www.mak.at/200jahrelobmeyr
-Volkskundemuseum Wien, Ausstellung: Als die Welt nach Wien und Soja nach Europa kam, https://www.volkskundemuseum.at/soja_und_weltausstellung
-Technisches Museum Wien, Ausstellung: Women at Work. 150 Jahre Frauenpavillon der Wiener Weltausstellunghttps://www.technischesmuseum.at/ausstellung/women_at_work
-
-Digitalisierte Dokumente zur Weltausstellung (z.B. Situationspläne, Kataloge, Weltausstellungszeitung, Fotografien) der Wienbibliothek im Rathaus: https://www.digital.wienbibliothek.at/nav/classification/2665806
-Digitalisate in der Online-Ausstellung „Women at Work. 150 Jahre Frauenpavillon der Wiener Weltausstellung: https://forschung.tmw.at/exhibition/view/33987
-Sammlung Online Wiener Weltausstellung MAK https://sammlung.mak.at/sammlung_online?&q=Wiener%20Weltausstellung%201873Secondary literature:
Camilleri / Technisches Museum Wien 2004
Carla Camilleri / Technisches Museum Wien (Hg.), Welt ausstellen: Schauplatz Wien 1873, Ausst.-Kat. Technisches Museum Wien, 28.10.2004 – 27.02.2005, Wien 2004.Gruber 2013
Susanne Gruber, „Die Warenkundesammlung am Technischen Museum Wien und deren Wurzeln von der Wiener Weltausstellung 1873“, in: Schriften des Vereins zur Verbreitung naturwissenschaftlicher Kenntnisse Wien, 2013, 151/152, 89-104.Jones 2016
Caroline Jones, The Global Work of Art: World´s Fair, Biennials, and the Aesthetics of Experience, Chicago 2016.Kirshenblatt-Gimblett 1998
Barbara Kirshenblatt-Gimblett, Destination Culture: Tourism, Museums, and Heritage, Los Angeles, 1998.Krasny 2004
Elke Krasny, „Auf Spurensuche in der Landschaft des Wissens. Die Wiener Weltausstellung von 1873 im Kulturleben der Gegenwart“, in: Carla Camilleri / Technisches Museum Wien (Hg.), Welt ausstellen: Schauplatz Wien 1873, Ausst.-Kat. Technisches Museum Wien, 28.10.2004 – 27.02.2005, Wien 2004.Krasny 2010
Elke Krasny, „Binnenexotismus und Binnenkolonialismus. Das Bauernhaus mit seiner Einrichtung und seinem Geräthe auf der Wiener Weltausstellung 1873.“, in: Anita Aigner (Hg.), Vernakuläre Moderne. Grenzüberschreitungen in der Architektur um 1900, Bielefeld 2010, 37-56.Kos / Gleis 2014
Wolfgang Kos / Ralph Gleis (Hg.), Experiment Metropole: 1873: Wien und die Weltausstellung; Ausst.-kat. Wien-Museum Karlsplatz, 15.05 – 28.09.2014, Wien 2014.Marschik / Pfundner 2022
Matthias Marschik, Michaela Pfundnern (Hg.), Die Rotunde: ein verschwundenes Wiener Wahrzeichen – Von der Weltausstellung 1873 bis zum Brand 1937, Schleinbach 2022.Niemand 2021
Franziska Niemand, „Orientalische und orientalisierende Interieurs auf der Wiener Weltausstellung 1873 im Spiegel der Text- und Bildquellen“, in: Maximilian Hartmuth / Julia Rüdiger (Hg.), Gezimmertes Morgenland: Orientalische und orientalisierende Holzinterieurs in Mitteleuropa im späten 19. Jahrhundert. Phänomenalität, Materialität, Historizität, Wien 2021, 79-96.Offenthaler 2013
Österreichische Akademie der Wissenschaften / Eva Offenthaler,
Wiener Weltausstellung 1873 Revisited. Eine virtuelle Ausstellung zum 140-Jahr-Jubiläum, 2013: http://www.wiener-weltausstellung.at/startseite.htmlPemsel 1989
Jutta Pemsel, Die Wiener Weltausstellung von 1873: das gründerzeitliche Wien am Wendepunkt, Dissertation Universität Wien, Wien 1989.Ptáková 2021
Petra Ptáková, Praterateliers. Zur Geschichte der Bildhauerateliers in den Pavillons des amateurs im Wiener Prater vor 1939, Masterarbeit Universität Wien, Wien 2021.Roschitz 1989
Karlheinz Roschitz, Wiener Weltausstellung 1873, Wien 1989.Links:
-Kunsthistorisches Museum Wien, Ägyptisch-Orientalischen Sammlung: https://www.khm.at/besuchen/sammlungen/aegyptisch-orientalische-sammlung/die-geschichte-der-sammlung/
-MAK Wien, Ausstellung: Wiener Weltausstellung 1873 Revisited. Ägypten und Japan als Europas „Orient“: https://www.mak.at/weltausstellung und Glanz und Glamour. 2000 Jahre Lobmeyr: https://www.mak.at/200jahrelobmeyr
-Volkskundemuseum Wien, Ausstellung: Als die Welt nach Wien und Soja nach Europa kam, https://www.volkskundemuseum.at/soja_und_weltausstellung
-Technisches Museum Wien, Ausstellung: Women at Work. 150 Jahre Frauenpavillon der Wiener Weltausstellunghttps://www.technischesmuseum.at/ausstellung/women_at_work
-
Association in the course directory
Last modified: Sa 01.07.2023 16:47
However, at second glance, many objects, arts and crafts from the World's Fair can be found in the collections of Viennese institutions such as the Museum of Applied Arts, the Technical Museum or the Weltmuseum Wien. In the Egyptian Oriental collection of the Museum of Art History in Vienna, there are copies of the wall paintings of the tomb of Prince Chnum-hetep in Beni Hassan in Middle Egypt, which were made for the Vienna World Exhibition of 1873. The popularity of art and handicrafts from Japan gave impulses to the artists in Vienna. But urban renewal, such as the construction of the Vienna High Springs Pipeline, the opening of new train stations, the construction of hotels (e.g. Hotel Austria or Hotel Britannia) and the emergence of new gastronomic establishments are also related to the 1873 World's Fair.
This excursion aims to trace the art and architecture of the city of Vienna, as well as those collections in Viennese museums, which are related to the context of the Vienna World's Fair of 1873. Students will practice identifying works of art and craft in their materiality and their concrete spatial and institutional context while contributing their own observations, questions, and suggestions for interpretation to a collaborative discussion.