080134 PS Case Study II/III: Piet Mondrian's Painting: An 'iconoclastic' Art? (2014W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 15.09.2014 10:00 to Th 25.09.2014 10:00
- Deregistration possible until Fr 17.10.2014 10:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Wednesday
01.10.
14:15 - 15:45
Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Wednesday
08.10.
14:15 - 15:45
Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Wednesday
15.10.
14:15 - 15:45
Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Wednesday
22.10.
14:15 - 15:45
Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Wednesday
29.10.
14:15 - 15:45
Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Wednesday
05.11.
14:15 - 15:45
Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Wednesday
12.11.
14:15 - 15:45
Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Wednesday
19.11.
14:15 - 15:45
Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Wednesday
26.11.
14:15 - 15:45
Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Wednesday
03.12.
14:15 - 15:45
Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Wednesday
10.12.
14:15 - 15:45
Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Wednesday
17.12.
14:15 - 15:45
Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Wednesday
07.01.
14:15 - 15:45
Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Wednesday
14.01.
14:15 - 15:45
Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Wednesday
21.01.
14:15 - 15:45
Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Wednesday
28.01.
14:15 - 15:45
Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Information
Aims, contents and method of the course
Piet Mondrians Malerei wurde von einigen prominenten InterpretInnen, darunter Yve-Alain Bois, Sebastian Egenhofer und Regine Prange, als eine ikonoklastische Kunst gedeutet. Die betreffenden Argumente laufen zum Teil auf die These hinaus, abstrakte Malerei könne in ihrer vielleicht konsequentesten Ausformulierung als bildinterner Ikonoklasmus oder immanente Bildkritik charakterisiert werden. Im Zentrum der Fallstudie wird eine kritische Sichtung der betreffenden Argumente stehen. Sie werden nicht nur auf ihre innere Stimmigkeit hin zu prüfen, sondern auch mit den Ergebnissen eigener Werkanalysen zu konfrontieren sein. Insgesamt bietet die Lehrveranstaltung eine problemgeschichtliche Einführung in ein künstlerisches ¼uvre, an dem niemand vorbei kommt, der sich ernsthaft mit moderner Kunst auseinandersetzen möchte. Das Angebot richtet sich insbesondere an solche Studierende, die an theoretischen Fragen interessiert sind und denen beides Vergnügen bereitet: sowohl die kunsthistorische Analyse hermetischer Werke wie auch die Lektüre und das Verfassen anspruchsvoller Texte.
Assessment and permitted materials
Discussions, oral presentations, papers.
Minimum requirements and assessment criteria
The course aims at fostering the students' competences in reading theoretical texts, analysing works of art and developing art historical arguments. Each participant prepares an oral presentation on a chosen topic and (hopefully) writes a well researched and argued paper of about 15 pages (including footnotes).
Examination topics
Maieutics and dialectics.
Reading list
Zur Einführung:Yve-Alain Bois: Piet Mondrian, New York City. In: ders.: Painting as Model, Cambridge (Mass.) und London 1990, S. 157-183 und 302-309.
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:31