Universität Wien

110194 PS Extension module media studies introductory seminar - Italian (2010S)

-

6.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 11 - Romanistik
Continuous assessment of course work

Vierzehntägig; Voraussetzungen lt. Studienplan: BA: keine; Diplom/Lehramt: Absolvierung von 351- Iempfohlen

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 40 participants
Language: German, Italian

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 19.03. 16:00 - 19:15 Seminarraum ROM 8 (3B-O1-17) UniCampus Hof 8
  • Friday 26.03. 16:00 - 19:15 Seminarraum ROM 8 (3B-O1-17) UniCampus Hof 8
  • Friday 16.04. 16:00 - 19:15 Seminarraum ROM 8 (3B-O1-17) UniCampus Hof 8
  • Friday 23.04. 16:00 - 19:15 Seminarraum ROM 8 (3B-O1-17) UniCampus Hof 8
  • Friday 30.04. 16:00 - 19:15 Seminarraum ROM 8 (3B-O1-17) UniCampus Hof 8
  • Friday 07.05. 16:00 - 19:15 Seminarraum ROM 8 (3B-O1-17) UniCampus Hof 8
  • Friday 14.05. 16:00 - 19:15 Seminarraum ROM 8 (3B-O1-17) UniCampus Hof 8
  • Friday 21.05. 16:00 - 19:15 Seminarraum ROM 8 (3B-O1-17) UniCampus Hof 8
  • Friday 28.05. 16:00 - 19:15 Seminarraum ROM 8 (3B-O1-17) UniCampus Hof 8
  • Friday 04.06. 16:00 - 19:15 Seminarraum ROM 8 (3B-O1-17) UniCampus Hof 8
  • Friday 11.06. 16:00 - 19:15 Seminarraum ROM 8 (3B-O1-17) UniCampus Hof 8
  • Friday 18.06. 16:00 - 19:15 Seminarraum ROM 8 (3B-O1-17) UniCampus Hof 8
  • Friday 25.06. 16:00 - 19:15 Seminarraum ROM 8 (3B-O1-17) UniCampus Hof 8

Information

Aims, contents and method of the course

Dieses Proseminar untersucht populäres italienisches Kino in Hinblick auf die Konstruktion von Geschlechteridentitäten. Nach einer Einführung in die Fragestellungen feministischer Filmtheorie und der Gender Studies werden Genres und Einzelfilme analysiert. In diesem Zusammenhang werden auch die Filmindustrie und Filmrezeption in Italien diskutiert.

Assessment and permitted materials

Anwesenheit und Teilnahme an Gruppendiskussionen
Referat
Abschlussarbeit

Minimum requirements and assessment criteria

Die Filmanalysen sollen sichtbar machen, wie Konstruktionen und Repräsentationen von Geschlechteridentitäten im Laufe der italienischen Filmgeschichte ideologischen, aber auch marktökonomischen Vorgaben folgen, Verhaltensweisen beeinflussen und auch soziale Veränderungen (sowohl die konstruierten, als auch die realen) widerspiegeln.

Examination topics

Einführung in die feministische Filmtheorie.
Einführung in Methoden der Filmanalyse.
Analyse von ausgewählten Genres und Einzelfilmen.

Reading list

Bibliografie (Auswahl):
Bruno, Giuliana und Nadotti, Maria (Hg.): Off Screen. Women and Film in Italy. Vorwort von Laura Mulvey. Routledge, London 1988
Dalle Vacche, Angela: Star of Muteness and Goddess of Pain. In: Silent Divas of Italian Cinema. Hg. v. Angela Dalle Vacche und Gian Luca Farinelli. Ed. Olivares, Milano 2000
Dyer, Richard: The White Man’s Muscles. In: White. Hg. v. Richard Dyer. Routledge, London 1997
Gundle, Stephen: Fame, Fashion and Style: The Italian Star System. In: Italian Cultural Studies. Hg. v. David Forgacs und Robert Lumley. Oxford University Press, Oxford 1996
Hipkins, Danielle: Why Italian Film Studies Needs a Second Take on Gender, Italien Studies, Volume 63, Number 2, Autumn 2008
Riviello, Tonia Caterina: Women in Italian cinema = La donna nel cinema italiano. Libreria Croce, Roma 2001

Association in the course directory

Bachelor: GM 52 I; Diplom/Lehramt: 352-I

Last modified: Mo 07.09.2020 15:32