110198 SE Methods-Seminar CS II (2012W)
Continuous assessment of course work
Labels
Please provide the following information when registering:
- Name, student number, classification number
- for which part of your curriculum should the course be valid?
- Name, student number, classification number
- for which part of your curriculum should the course be valid?
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 09.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 16.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 23.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 30.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 06.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 13.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 20.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 27.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 04.12. 11:30 - 13:00 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 11.12. 11:30 - 13:00 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 18.12. 11:30 - 13:00 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 08.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 15.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Monday 21.01. 18:00 - 21:00 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 22.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 29.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
- preparation of a moderated session including a short presentation and a handout with questions to structure the discussion
- weekly readings (1 paper per week)
- joint discussion in plenary sessions
- preparation of short interventions in small groups and presentation in the plenary session
- preparation of three written summaries (of 5 pages each)
- weekly readings (1 paper per week)
- joint discussion in plenary sessions
- preparation of short interventions in small groups and presentation in the plenary session
- preparation of three written summaries (of 5 pages each)
Minimum requirements and assessment criteria
After the course, the students should be able
- to independently work with theoretical literature
- to comment and discuss theoretical papers
- to explain and analyse theoretical papers in written form
- to critically reflect theoretical positions and to put them into their proper theoretical context
- to use theoretical papers for your own research
- to independently work with theoretical literature
- to comment and discuss theoretical papers
- to explain and analyse theoretical papers in written form
- to critically reflect theoretical positions and to put them into their proper theoretical context
- to use theoretical papers for your own research
Examination topics
Readings, moderated discussion, written summaries
Reading list
Themenblock 1: Zur Einführung: Cultural Studies und Cultural Turns9.10.
Einführung; Verteilung der Referate; Vorstellung SemesterplanOliver Marchart, Cultural Studies. Konstanz 2008 (Kapitel 1: Kultur, Macht, Identität. Annäherung an das „politische Theorieprojekt“ der Cultural Studies, S. 11-47).16.10.
Lawrence Grossberg, Was sind Cultural Studies? (engl .Orig. 1992) In: Karl H. Hörning/Rainer Winter (Hg.), Widerspenstige Kulturen. Cultural Studies als Herausforderung. Frankfurt am Main 1999, S. 43-83.23.10.
Doris Bachmann-Medick, Cultural Turns. Neuorientierungen in den Kulturwissenschaften. Hamburg 2006, S. 7-57 (Einleitung).Themenblock 2: Konzepte von Politik, „Praktiken“ und „Agency“1. Politics and Culture30.10.
Michel Foucault, Governmentality. In: Graham Burchell, (Hg): The Foucault effect. Studies in governmentality, London 1991, S. 87-104.6.11.
Brian Longhurst, Politics and Culture. In: ders., (Hg.), Introducing Cultural Studies. Harlow 2008, S. 140-175 (Kapitel 6).13.11. Praxisworkshop 1
Dokumentationsfilme über Michel Foucault: „Die Wahrheit der Lüste – zur Philosophie Michel Foucaults“ (Hanns-Christoph Koch/Jochen Köhler, Frankreich 1991); „Michel Foucault par lui meme“ (Philippe Calderon, Frankreich 2003)2. ‚Taktiken’ und ‚Strategien’20.11.
Michel de Certeau, Kunst des Handelns. (frz. Orig. 1980) Berlin 1988. S. 9-10 (Widmung), 11-32 (Allgemeine Einführung), 85-92 (Strategien und Taktiken).27.11.
Patrick Joyce, Die Archivierung Indiens. Zur politischen Technologie des Britischen Kolonialstaats. In: Peter Becker (Hg.), Sprachvollzug im Amt. Kommunikation und Verwaltung im Europa des 19. und 20. Jahrhunderts. Bielefeld 2011, S. 275-304.3. ‚Praktiken’ und ‚Agency’4.12.
Georg Kneer, Akteur-Netzwerk-Theorie. In: ders., (Hg.), Handbuch soziologische Theorien. Wiesbaden 2009, S. 19-39; John Law, Notizen zur Akteur-Netzwerk-Theorie: Ordnung, Strategie und Heterogenität. In: Andréa Belliger/David Krieger, (Hg.), ANThology. Ein einführendes Handbuch zur Akteur-Netzwerk-Theorie. Bielefeld 2006, S. 429-446.11.12.
Lawrence Grossberg, We gotta get out of this place. Rock, die Konservativen und die Postmoderne. (engl. Orig. 1992) Wien 2010, S. 92-127 (Kap. 3. Macht und tägliches Leben und Kap. 4 Artikulation und agency).18.12.
Judith Butler, Performative Akte und Geschlechterkonstitution. Phänomenologische und feministische Theorie. (engl. Orig. 1988) In: Uwe Wirth (Hg.), Performanz. Zwischen Sprachphilosophie und Kulturwissenschaften. Frankfurt am Main 2002, S. 301-323.Themenblock 3: Forschungs- und Anwendungsbeispiele8.1.
Robert Garot, Sprachspiele im Wohnungsamt. In: Peter Becker (Hg.), Sprachvollzug im Amt. Kommunikation und Verwaltung im Europa des 19. und 20. Jahrhunderts. Bielefeld 2011, S. 157-184.15.1.
Callon, Michel, Some elements of a sociology of translation: domestication of the scallops and the fishermen of St Brieuc Bay. First published in J. Law, Power, action and belief: a new sociology of knowledge? London 1986, S.196-223.22.1. Praxisworkshop 2 (Doppelstunde)
Analyse von NS Propagandafilme:
Alles Leben ist Kampf (1937)
Blut und Boden. Grundlagen zum neuen Reich (1933)
Triumph des Willens (1935)
Einführung; Verteilung der Referate; Vorstellung SemesterplanOliver Marchart, Cultural Studies. Konstanz 2008 (Kapitel 1: Kultur, Macht, Identität. Annäherung an das „politische Theorieprojekt“ der Cultural Studies, S. 11-47).16.10.
Lawrence Grossberg, Was sind Cultural Studies? (engl .Orig. 1992) In: Karl H. Hörning/Rainer Winter (Hg.), Widerspenstige Kulturen. Cultural Studies als Herausforderung. Frankfurt am Main 1999, S. 43-83.23.10.
Doris Bachmann-Medick, Cultural Turns. Neuorientierungen in den Kulturwissenschaften. Hamburg 2006, S. 7-57 (Einleitung).Themenblock 2: Konzepte von Politik, „Praktiken“ und „Agency“1. Politics and Culture30.10.
Michel Foucault, Governmentality. In: Graham Burchell, (Hg): The Foucault effect. Studies in governmentality, London 1991, S. 87-104.6.11.
Brian Longhurst, Politics and Culture. In: ders., (Hg.), Introducing Cultural Studies. Harlow 2008, S. 140-175 (Kapitel 6).13.11. Praxisworkshop 1
Dokumentationsfilme über Michel Foucault: „Die Wahrheit der Lüste – zur Philosophie Michel Foucaults“ (Hanns-Christoph Koch/Jochen Köhler, Frankreich 1991); „Michel Foucault par lui meme“ (Philippe Calderon, Frankreich 2003)2. ‚Taktiken’ und ‚Strategien’20.11.
Michel de Certeau, Kunst des Handelns. (frz. Orig. 1980) Berlin 1988. S. 9-10 (Widmung), 11-32 (Allgemeine Einführung), 85-92 (Strategien und Taktiken).27.11.
Patrick Joyce, Die Archivierung Indiens. Zur politischen Technologie des Britischen Kolonialstaats. In: Peter Becker (Hg.), Sprachvollzug im Amt. Kommunikation und Verwaltung im Europa des 19. und 20. Jahrhunderts. Bielefeld 2011, S. 275-304.3. ‚Praktiken’ und ‚Agency’4.12.
Georg Kneer, Akteur-Netzwerk-Theorie. In: ders., (Hg.), Handbuch soziologische Theorien. Wiesbaden 2009, S. 19-39; John Law, Notizen zur Akteur-Netzwerk-Theorie: Ordnung, Strategie und Heterogenität. In: Andréa Belliger/David Krieger, (Hg.), ANThology. Ein einführendes Handbuch zur Akteur-Netzwerk-Theorie. Bielefeld 2006, S. 429-446.11.12.
Lawrence Grossberg, We gotta get out of this place. Rock, die Konservativen und die Postmoderne. (engl. Orig. 1992) Wien 2010, S. 92-127 (Kap. 3. Macht und tägliches Leben und Kap. 4 Artikulation und agency).18.12.
Judith Butler, Performative Akte und Geschlechterkonstitution. Phänomenologische und feministische Theorie. (engl. Orig. 1988) In: Uwe Wirth (Hg.), Performanz. Zwischen Sprachphilosophie und Kulturwissenschaften. Frankfurt am Main 2002, S. 301-323.Themenblock 3: Forschungs- und Anwendungsbeispiele8.1.
Robert Garot, Sprachspiele im Wohnungsamt. In: Peter Becker (Hg.), Sprachvollzug im Amt. Kommunikation und Verwaltung im Europa des 19. und 20. Jahrhunderts. Bielefeld 2011, S. 157-184.15.1.
Callon, Michel, Some elements of a sociology of translation: domestication of the scallops and the fishermen of St Brieuc Bay. First published in J. Law, Power, action and belief: a new sociology of knowledge? London 1986, S.196-223.22.1. Praxisworkshop 2 (Doppelstunde)
Analyse von NS Propagandafilme:
Alles Leben ist Kampf (1937)
Blut und Boden. Grundlagen zum neuen Reich (1933)
Triumph des Willens (1935)
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:32
The course is organized in three parts. In Part 1 you will read and discuss papers related to the theoretical underpinnings of cultural studies. The second part will confront conceptions of politics, practices, and agency. The final part is thought to illustrate the theoretical concepts with concrete research projects. The two workshops will provide additional opportunities to discuss theories, methods and approaches and to apply them during an analysis of propaganda films of the Third Reich.