110239 SE Media Studies Seminar (BA) - Spanish (2018S)
Formatos del foto-ensayo
Continuous assessment of course work
Labels
Voraussetzungen lt. Studienplan:
BA: Absolvierung der Grund- und Erweiterungsmodule (Pflichtmodule); Absolvierung des Sprachkurses der Stufe 3 dringend empfohlen
BA: Absolvierung der Grund- und Erweiterungsmodule (Pflichtmodule); Absolvierung des Sprachkurses der Stufe 3 dringend empfohlen
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 22.02.2018 10:00 to Th 01.03.2018 10:00
- Registration is open from Mo 23.04.2018 09:00 to Fr 27.04.2018 17:00
- Deregistration possible until Fr 27.04.2018 17:00
Details
max. 25 participants
Language: German, Spanish
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 08.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum ROM 1 (3B-EG-15) UniCampus Hof 8
- Thursday 15.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum ROM 1 (3B-EG-15) UniCampus Hof 8
- Thursday 22.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum ROM 1 (3B-EG-15) UniCampus Hof 8
- Thursday 12.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum ROM 1 (3B-EG-15) UniCampus Hof 8
- Thursday 19.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum ROM 1 (3B-EG-15) UniCampus Hof 8
- Thursday 26.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum ROM 1 (3B-EG-15) UniCampus Hof 8
- Thursday 03.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum ROM 1 (3B-EG-15) UniCampus Hof 8
- Thursday 17.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum ROM 1 (3B-EG-15) UniCampus Hof 8
- Thursday 24.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum ROM 1 (3B-EG-15) UniCampus Hof 8
- Thursday 07.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum ROM 1 (3B-EG-15) UniCampus Hof 8
- Thursday 14.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum ROM 1 (3B-EG-15) UniCampus Hof 8
- Thursday 21.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum ROM 1 (3B-EG-15) UniCampus Hof 8
- Thursday 28.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum ROM 1 (3B-EG-15) UniCampus Hof 8
Information
Aims, contents and method of the course
Wenn es beim Essay als kritischer Form par excellence darum geht, die ihm naheliegenden Theorien 'aufzuzehren' (Adorno), ergeben sich besonders reizvolle Fragen, wenn wir ihn nicht nur gattungs-, sondern auch medientheoretisch reflektieren. Wie sehr manche Essays maßgeblicher hispanistischer Autoren und Autorinnen (Cortázar, Eltit, Glantz, Paz, Monsiváis) auf die fundamentale Herausforderung der Fotografie für die Buchstabenschrift setzen, ist bislang nur ansatzweise aufgearbeitet worden. Ausgehend von der Lektüre einiger Basistexte der Foto- und Schrifttheorie soll es in diesem Seminar darum gehen, der medienästhetischen Reflexion und der Inszenierung der Heterogenität von Repräsentationssystemen in verschiedenen Formaten des spanischsprachigen Foto-Essays nachzuforschen.
Assessment and permitted materials
Aktive Mitarbeit (25%) – Referat (20%) – Schriftliche Abschlussarbeit (55%)
Minimum requirements and assessment criteria
Vertrautheit mit grundlegenden Fragestellungen und Begrifflichkeiten der Foto- und Literaturtheorie; Versiertheit in Methoden wissenschaftlichen Arbeitens; Befähigung zu Präsentation und Diskussion medienwissenschaftlicher Themen und zum Abfassen einer umfangreicheren schriftlichen Arbeit.
Examination topics
Reading list
Barthes, Roland. 1989. Die helle Kammer. Bemerkungen zur Photographie. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Benjamin, Walter. 2002. "Kleine Geschichte der Photographie." In Medienästhetische Schriften, 300-324. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Blatt, Ari J. 2009. "Phototextuality: photography, fiction, criticism." In: Visual Studies 24 (2):108-121.
Geimer, Peter. 2007. Image as Trace. Speculations about an Undead Paradigm. In: differences: A Journal of Feminist Cultural Studies 18(1), 7-28.
Mignolo, Walter D. Delinking. The Rhetoric of Modernity, the Logic of Coloniality and the Grammar of De-Coloniality. In: Cultural Studies 21 (2-3), 449-514.
Mitchell, W.J.T. 1994. Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: University of Chicago Press.
Schwartz, Marcy E. /Mary Beth Tierney-Tello, eds. 2006. Photography and Writing in Latin America: Double Exposures. Albuquerque: University of New Mexico Press.
Weinberg, Liliana. 2014. El ensayo en busca del sentido. Madrid: Iberoamericana.
Weitere Literaturhinweise im Seminar.
Benjamin, Walter. 2002. "Kleine Geschichte der Photographie." In Medienästhetische Schriften, 300-324. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Blatt, Ari J. 2009. "Phototextuality: photography, fiction, criticism." In: Visual Studies 24 (2):108-121.
Geimer, Peter. 2007. Image as Trace. Speculations about an Undead Paradigm. In: differences: A Journal of Feminist Cultural Studies 18(1), 7-28.
Mignolo, Walter D. Delinking. The Rhetoric of Modernity, the Logic of Coloniality and the Grammar of De-Coloniality. In: Cultural Studies 21 (2-3), 449-514.
Mitchell, W.J.T. 1994. Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: University of Chicago Press.
Schwartz, Marcy E. /Mary Beth Tierney-Tello, eds. 2006. Photography and Writing in Latin America: Double Exposures. Albuquerque: University of New Mexico Press.
Weinberg, Liliana. 2014. El ensayo en busca del sentido. Madrid: Iberoamericana.
Weitere Literaturhinweise im Seminar.
Association in the course directory
PW 57 S; BS 58 S; BS 59 S; BAR 11/14/15 S; UF S 14; UF S 11
Last modified: Mo 07.09.2020 15:33