Universität Wien

130109 PS The Terrible Side of the Comic Genre. Pirandello und Kafka (2013W)

Continuous assessment of course work

Die persönliche Anmeldung zur LV findet am Do, 19.9. von 15 bis 19 Uhr, am Fr, 20.9. von 9 bis 13 Uhr, am Mo, 23.9. von 15 bis 19 Uhr und am Di, 24.9. von 9 bis 13 Uhr bei der Studienrichtungsvertretung im 1. Stock, Sensengasse 3a statt.

Details

max. 40 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 08.10. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 15.10. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 22.10. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 29.10. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 05.11. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 12.11. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 19.11. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 26.11. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 03.12. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 10.12. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 17.12. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 07.01. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 14.01. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 21.01. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 28.01. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Aims, contents and method of the course

In this course, we will try to shed light on the different forms of intertextuality, that are to be found in the vast field of songwriting. We will discuss the origin of folk songs in the oral tradition and how content was changed to fit the time and place of performance. We will also discuss 20th century music and contemporary songwriters and the abundance of cross-references, references to literary works and other forms of intertextuality to be found in this post-modern, shape-shifting beast that is rock music.

Assessment and permitted materials

active participation
presentations, group discussions, three essays (approx. 5 pages each)

Minimum requirements and assessment criteria

The course shall try to provide an overview of how intertextual references play an important in role in modern songwriting and how this connects to a millennia-old oral tradition.

Examination topics

The different topics shall be analyzed in oral presentations, moderated discussions, and three essays

Reading list

Bibliografie:
Luigi Pirandello, Gesammelte Werke, Hrsg. von Michael Rössner, Berlin, Propyläen.
Franz Kafka, Gesammelte Werke, Hrsg. von Hans-Gerd Koch, Frankfurt a. M, Fischer.
(!!) Die Liste mit den einzelnen Werken für die Referate wird im Seminar verteilt.
Sekundärliteratur:
Arthur Schopenhauer, Die Welt als Wille und Vorstellung, 1819 (Reclam Ausg.). [passim]
Douglas C., Muecke, Irony and Ironic, London, 1982. [passim]
Henri Bergson, Le rire / Das Lachen, Jena, 1921. [passim]
Jean Paul, Vorschule der Ästhetik, Meiner, Hamburg 1990. [passim]
Luigi Pirandello, Der Humor, Propyläen, Berlin 1997. [passim]
Milan Kundera, Die Kunst des Romans, Hanser, München 1987/2007. [passim]
Sören Kierkegaard, Der Begriff der Ironie mit ständiger Rücksicht auf Sokrates. Übers. von W. Rütemeyer, München, 1929. [passim]
Renato Barilli, Comicità di Kafka. Un’interpretazione sulle tracce del pensiero freudiano. Bompiani, Milano 1982. [passim]
Paola Casella, L’umorismo di Pirandello. Ragioni intra- e intertestuali, Ed. Cadmo, Fiesole 2002. [passim]
Pere Ballart, Eironeia. La figuración irónica en el discurso literario moderno. Barcelona, 1994. [passim]

Association in the course directory

BA M4

Last modified: Th 04.07.2024 00:13