Universität Wien

135032 PS Literary Theory (PS): The 'I' in Literature (2021W)

Continuous assessment of course work
REMOTE

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Tuesday 05.10. 13:30 - 15:00 Digital
Tuesday 12.10. 13:30 - 15:00 Digital
Tuesday 19.10. 13:30 - 15:00 Digital
Tuesday 09.11. 13:30 - 15:00 Digital
Tuesday 16.11. 13:30 - 15:00 Digital
Tuesday 23.11. 13:30 - 15:00 Digital
Tuesday 30.11. 13:30 - 15:00 Digital
Tuesday 07.12. 13:30 - 15:00 Digital
Tuesday 14.12. 13:30 - 15:00 Digital
Tuesday 11.01. 13:30 - 15:00 Digital
Tuesday 18.01. 13:30 - 15:00 Digital
Tuesday 25.01. 13:30 - 15:00 Digital

Information

Aims, contents and method of the course

Who is speaking, if a text says "I"? Even though narratology seems to have a rather straightforward answer to this question, there are different contexts where "I" can mean different persons or 'instances' of the text, depending on whether we are looking at e.g. autobiography, essays, novels, poems or – increasingly in the past years – autofiction. The playful ways in which the first-person report and the different roles and levels of enunciation (narrator, author, etc.) can characterize any given text, makes the "I" an interesting case study for different theoretical approaches to literature, first and foremost text-oriented (narratology) and context-oriented theories (publication contexts, reception).
In class, we will have a closer look at narratology, but also study the ways that we as readers are often consciously disoriented and have to deal with paradox or conflicting information. The goal is to acquire a number of tools and methodologies during the semester that make it easier to deal with complex constructions of the "I" in autofiction, but can be applied to a wider range of different texts.

Assessment and permitted materials

(aktualisiert am 17.11.)
Die Lehrveranstaltung wird synchron und in digitaler Form über Moodle abgehalten.
Die Gesamtnote besteht aus Mitarbeit (regelmäßige aktive Teilnahme, wöchentliche Lektüre der behandelten Texte, selbständige Diskussionsbeiträge (in Kleingruppen/breakout rooms sowie im Plenum; Protokollführung*); dem Verfassen dreier auf die Lektüre bezogener Pass/Fail Aufgaben über das Semester verteilt (#1: bis 20.11.; #2: bis 29.11.; #3: bis 15.1.; Upload via Moodle); selbständig verfasste schriftliche Abschlussarbeit bis 30.3.

*Zum Zweck der Ergebnissicherung soll jede*r Teilnehmer*in mindestens einmal im Semester ein Ergebnisprotokoll der Sitzung anfertigen

Minimum requirements and assessment criteria

Erreicht werden können max. 100 Punkte, davon
50: Abschlussarbeit (ca. 6 Seiten)
30: 3 p/f Aufgaben und schriftliche Beiträge
20: Diskussionsbeiträge/Mitarbeit/Protokollführung
Benotung: 100-90: s.g. // 89-80 gut // 79-66 befriedigend // 65-51 genügend // 50-0 n.g.

Examination topics

Regelmäßige Teilnahme; Beteiligung an der Diskussion in Kleingruppen und im Plenum; Abgabe mehrerer kürzerer Texte, sowie einer kurzen Abschlussarbeit

Reading list

alle Texte werden auf Moodle zur Verfügung gestellt
Inhalt sind unterschiedliche theoretische und literarische Texte, u.a.
Cusk, Rachel: Outline. London: Faber & Faber 2014
Holdenried, Michaela: Die Autobiographie. Stuttgart: Reclam 2000
Schmid, Wolf: Elemente der Narratologie. 3. erw. Aufl. Berlin: DeGruyter 2014.
Tawada, Yoko: Etüden im Schnee. Tübingen: Konkursbuch 2014.

Association in the course directory

BA M3

Last modified: Fr 12.05.2023 00:16