Universität Wien

135034 PS Narrative Techniques of Fantastic Literature (2025W)

Continuous assessment of course work

Es findet ein begleitendes Tutorium statt: Mi 14.15-15.45 Uhr, SR3.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 07.10. 13:30 - 15:00 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 14.10. 13:30 - 15:00 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 21.10. 13:30 - 15:00 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 28.10. 13:30 - 15:00 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 04.11. 13:30 - 15:00 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 18.11. 13:30 - 15:00 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 25.11. 13:30 - 15:00 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 02.12. 13:30 - 15:00 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 09.12. 13:30 - 15:00 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 16.12. 13:30 - 15:00 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 13.01. 13:30 - 15:00 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 20.01. 13:30 - 15:00 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 27.01. 13:30 - 15:00 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Aims, contents and method of the course

"Fantastic literature" is a well-researched but contested field of literary studies. Is the fantastic the mere presence of inexplicable and supernatural elements in literature, or is it something more specific, a genre, a structural element, a narrative technique?
Those questions have been much debated since Tzvetan Todorov's fundamental "Introduction to Fantastic Literature" (1970). The course aims at making clear some of the common theoretical positions on the fantastic, including problems and contradictory aspects. We are concerned with the distinctions between related genres such as fairy tales, fantasy, SF, ghost stories, ...) and the question whether the uncanny is necessarily part of the fantastic. We will also have a look at the time after 1900 which is often considered the end of fantastic literature.

In the individual sessions, we will examine texts in order to see how they generate the ambivalences that are usually taken to be a central characteristic of fantastic literature in a narrower sense. The reading and analysis of the texts is partly done at home, partly in class (group work).

Assessment and permitted materials

Die Gesamtnote besteht aus
A) Mitarbeit (regelmäßige aktive Teilnahme, Beteiligung an den Gruppenarbeiten)
B) Erstellen eines Ergebnisprotokolls zu einer Einheit
C) Vorbereitung der Texte inklusive kleinerer schriftlicher Abgaben (Exzerpte, Textkommentare)
D) einer selbständig verfassten schriftlichen Abschlussarbeit (ca. 6 Seiten); Abgabe bis 31.3.2026

- für einen positiven Abschluss müssen alle Teilleistungen erbracht werden
- KI-Tools (ChatGPT etc.) sind als Hilfsmittel nicht gestattet

Minimum requirements and assessment criteria

Erreicht werden können max. 100 Punkte, davon
40: Abschlussarbeit (ca. 6 Seiten)
25: Protokoll
35: Schriftliche Aufgaben/Diskussionsbeiträge/Mitarbeit
Benotung: 100-90: s.g. // 89-80 gut // 79-66 befriedigend // 65-51 genügend // 50-0 n.g.
Für einen positiven Abschluss müssen alle Teilleistungen erbracht werden

Examination topics

Regelmäßige Teilnahme und Mitarbeit (maximal drei unentschuldigte Fehlstunden); rechtzeitige Abgabe kleinerer schriftlicher Aufgaben während des Semesters; Protokollführung; Abschlussarbeit (bis 31.3.2026)

Für die Abschlussarbeit ist die Anwendung folgender Aspekte und Fragestellungen im Rahmen der Textanalyse wichtig:
zentrale Konzepte der Narratologie und wichtige Theorien der Phantastik, inklusive der geläufigen Terminologie

Reading list

Primärliteratur u.a. von
Emily Brontë, Dino Buzzati, Julio Cortázar, Marlen Haushofer, Shirley Jackson, ...
(alle Texte werden auf Moodle zur Verfügung gestellt)

Sekundärliteratur (ausführliche Bibliographie auf Moodle)
Brittnacher, Hans Richard; Markus May (Hg.): Phantastik. Ein interdisziplinäres Handbuch. Stuttgart: Metzler 2013.
Durst, Uwe: "Übergänge zur Phantastik/Fantasy" in: Lothar Blum, Stefan Neuhaus (Hg.) Handbuch Märchen. Berlin: Metzler 2023
Todorov, Tzvetan: Einführung in die fantastische Literatur. Aus dem Französischen von Karin Kersten, Senta Metz und Caroline Neubaur. Berlin: Wagenbach 2013 [1970].

Association in the course directory

BA M3

Last modified: Tu 02.09.2025 14:06