Universität Wien

135042 PS PS Lit. Cross-Currents: Small Forms II: Flash Fiction and Micro-Stories (2021W)

Continuous assessment of course work
MIXED

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Monday 04.10. 14:00 - 15:30 Hybride Lehre
Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 11.10. 14:00 - 15:30 Hybride Lehre
Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 18.10. 14:00 - 15:30 Hybride Lehre
Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 25.10. 14:00 - 15:30 Hybride Lehre
Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 08.11. 14:00 - 15:30 Hybride Lehre
Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 15.11. 14:00 - 15:30 Hybride Lehre
Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 22.11. 14:00 - 15:30 Hybride Lehre
Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 29.11. 14:00 - 15:30 Hybride Lehre
Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 06.12. 14:00 - 15:30 Hybride Lehre
Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 13.12. 14:00 - 15:30 Hybride Lehre
Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 10.01. 14:00 - 15:30 Hybride Lehre
Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 17.01. 14:00 - 15:30 Hybride Lehre
Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 24.01. 14:00 - 15:30 Hybride Lehre
Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 31.01. 14:00 - 15:30 Hybride Lehre
Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Aims, contents and method of the course

The spectrum of names is wide: Flash fiction, sudden fiction, short short story, microrrelato, minificción, Kürzestgeschichte. They all designate stories of exceptional brevity. In fact, brevity is so essential that it becomes a generic marker. Established as a special form of narrative during the 20th century, anthologized under the name "flash fiction" since the 1990s, the form has in recent years found a new digital audience on Twitter, Facebook and other social media, reaching a new peak. Traditional publishing houses, too, accept it as literature (see Stefanie Sargnagel's Statusmeldungen). But is all "twitterature" the same as flash fiction?
These aspects will be addressed on both a practical and theoretical level in class:
How can we distinguish between flash fiction and other short forms? Is this always possible? What can comparative literature do with very short texts? Which tools do we have to analyze them? How do we contextualize them in literary history and within contemporary literature? Is it a new kind of literature or has it already been institutionalized?
Apart from these questions, we will explicitly consider different publication contexts (newspapers, magazines, books, online) in order to complete our overview of the form.

Assessment and permitted materials

UPDATE am 19.11.: Alle Sitzungen der LV finden bis auf Weiteres online via Moodle statt.

(aktualisiert am 17.11.)
Die Lehrveranstaltung wird alternierend als synchrone hybride Lehre im Hörsaal und auf Moodle abgehalten (Termindetails auf Moodle)
(Update 6.9.21: Die erste organisatorische Sitzung am 4.10., 14:00 wird virtuell auf Moodle stattfinden)

Die Gesamtnote besteht aus Mitarbeit (regelmäßige aktive Teilnahme, wöchentliche Lektüre der behandelten Texte, selbständige Diskussionsbeiträge in Kleingruppen/breakout rooms sowie im Plenum; Protokollführung*); dem Verfassen dreier auf die Lektüre bezogener Pass/Fail Aufgaben über das Semester verteilt (#1: bis 22.10.; #2: bis 29.11.; #3: bis 7.1.; Upload via Moodle); selbständig verfasste schriftliche Abschlussarbeit (6+2 Seiten) bis 28.2.2022
optional kann statt eines Teiles der Abschlussarbeit (2 Seiten) eine kurze Präsentation zu einem vorgegebenen Themenbereich aus der Forschungsliteratur gewählt werden

*Zum Zweck der Ergebnissicherung soll jede*r Teilnehmer*in mindestens einmal im Semester ein Ergebnisprotokoll der Sitzung anfertigen

Minimum requirements and assessment criteria

Erreicht werden können max. 100 Punkte, davon
50: Abschlussarbeit (ca. 6+2* Seiten), *optionale Präsentation
30: 3 schriftliche Beiträge während des Semesters (p/f)
20: Diskussionsbeiträge/Mitarbeit/Protokollführung

Benotung: 100-90: s.g. // 89-80 gut // 79-66 befriedigend // 65-51 genügend // 50-0 n.g.

Examination topics

Regelmäßige Teilnahme (maximal drei unentschuldigte Fehlstunden), Abgabe dreier schriftlicher pass/fail Aufgaben; Protokollführung; optionale Präsentation (alternativ eine zusätzliche schriftliche Aufgabe - Formulierung von Forschungsfragen - am Semesterende), Abschlussarbeit

Reading list

u.a.
Drees, Jan; Sandra Annika Meyer: Twitteratur. Digitale Kürzestschreibweisen. Berlin: Frohmann 2015
Galef, David: Brevity. A Flash Fiction Handbook. New York: Columbia University Press 2016
Hummel, Christine (Hg.): Kürzestgeschichten. Texte und Materialien. Stuttgart: Reclam 2010.
Rodríguez Romero, Nana: Elementos para una una teoría de la minificción. 3. Ed. Colibri 2021.
Rueda, Ana: Minificción y nanofilología. Latitudes de la híperbrevedad. Madrid/Frankfurt am Main: Iberoamericana/Vervuert 2017

Flash Fiction und Kürzestgeschichten von
Thomas Bernhard, Heimito von Doderer, Giorgio Manganelli, Augusto Monterroso, István Örkény, Stefanie Sargnagel u.a.m.

(alle Texte werden auf Moodle zur Verfügung gestellt)

Association in the course directory

BA M4

Last modified: Fr 12.05.2023 00:16