135055 VO Social History of Literature (VO): History of Reading: Overview and Challenges (2022W)
Labels
Registrierungsfrist für Vorlesungen (VO) des WS 2022/23: Beginn 1.9.2022, Ende: 30.9.2023
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
Tuesday
31.01.2023
16:45 - 18:15
Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Thursday
02.03.2023
16:00 - 17:30
Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG Monday 24.04.2023 13:15 - 14:45 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG N Tuesday 27.06.2023 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG Monday 24.04.2023 13:15 - 14:45 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG N Tuesday 27.06.2023 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Tuesday
04.10.
16:45 - 18:15
Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Tuesday
11.10.
16:45 - 18:15
Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Tuesday
18.10.
16:45 - 18:15
Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Tuesday
25.10.
16:45 - 18:15
Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Tuesday
08.11.
16:45 - 18:15
Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Tuesday
15.11.
16:45 - 18:15
Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Tuesday
22.11.
16:45 - 18:15
Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Tuesday
29.11.
16:45 - 18:15
Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Tuesday
06.12.
16:45 - 18:15
Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Tuesday
13.12.
16:45 - 18:15
Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Tuesday
10.01.
16:45 - 18:15
Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Tuesday
17.01.
16:45 - 18:15
Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Tuesday
24.01.
16:45 - 18:15
Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Schriftliche Prüfung am Semesterende, bei der sowohl Faktenwissen als auch Anwendungswissen abgefragt wird. (Nach aktuellem Stand, Juli 2022, wird es sich um eine Prüfung vor Ort handeln).
Minimum requirements and assessment criteria
Schriftliche Prüfung
Benotung: 50-45: sehr gut // 44-40 gut // 39-34 befriedigend // 33-26 genügend // 25-0 n.g.
Benotung: 50-45: sehr gut // 44-40 gut // 39-34 befriedigend // 33-26 genügend // 25-0 n.g.
Examination topics
Folien und Inhalte der LV (schriftliche Zusammenfassungen und ergänzende Lektüren auf Moodle)
Reading list
u.a. Texte aus
Cavallo, Guglielmo; Roger Chartier (Hg.): Histoire de la lecture dans le monde occidental. Paris: Seuil 2001.
Hammond, Mary; Jonathan Rose (Hg.): The Edinburgh History of Reading. 4 Bde. Edinburgh University Press 2020
Martus, Steffen; Carlos Spoerhase (Hg.): Gelesene Literatur. Populäre Lektüre im Medienwandel. Göttingen: Text + Kritik 2018
Ong, Walter J.: Orality and Literacy. The Technologizing of the Word. 30th Anniv. Edition. London: Routledge 2002.
Rautenberg, Ursula; Ute Schneider (Hg.): Lesen. Ein interdisziplinäres Handbuch. Berlin: De Gruyter 2015.
Towheed, Shafquat; Rosalind Crone and Katie Halsey (Hg.): The History of Reading. A Reader. London: Routledge 2011
Cavallo, Guglielmo; Roger Chartier (Hg.): Histoire de la lecture dans le monde occidental. Paris: Seuil 2001.
Hammond, Mary; Jonathan Rose (Hg.): The Edinburgh History of Reading. 4 Bde. Edinburgh University Press 2020
Martus, Steffen; Carlos Spoerhase (Hg.): Gelesene Literatur. Populäre Lektüre im Medienwandel. Göttingen: Text + Kritik 2018
Ong, Walter J.: Orality and Literacy. The Technologizing of the Word. 30th Anniv. Edition. London: Routledge 2002.
Rautenberg, Ursula; Ute Schneider (Hg.): Lesen. Ein interdisziplinäres Handbuch. Berlin: De Gruyter 2015.
Towheed, Shafquat; Rosalind Crone and Katie Halsey (Hg.): The History of Reading. A Reader. London: Routledge 2011
Association in the course directory
BA M5; EC
Last modified: Tu 09.05.2023 09:27
- You are able to critically reflect on a major field of literary scholarship
- You are familiar with central research concepts of (the history of) reading
- You know about certain practical limits of empirical and source-based scholarship