135056 VO VO: Sociology of the novel (2024S)
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
max. 25 participants
Language: German
Examination dates
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Thursday
07.03.
15:00 - 16:30
Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
Thursday
14.03.
15:00 - 16:30
Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
Thursday
21.03.
15:00 - 16:30
Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
Thursday
11.04.
15:00 - 16:30
Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
Thursday
18.04.
15:00 - 16:30
Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
Thursday
25.04.
15:00 - 16:30
Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
Thursday
02.05.
15:00 - 16:30
Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
Thursday
16.05.
15:00 - 16:30
Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
N
Thursday
23.05.
15:00 - 16:30
Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
Thursday
06.06.
15:00 - 16:30
Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
Thursday
13.06.
15:00 - 16:30
Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
Thursday
20.06.
15:00 - 16:30
Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
Information
Aims, contents and method of the course
From the perspective of literary sociology, networks are a central factor in the production, circulation and reception of literary texts. The lecture examines a series of case studies from the Renaissance (Petrarca, Boccaccio), Romanticism (Mme de Staël and her circle) up to the 20th century (Victoria Ocampo and her circle; James Joyce's editors). They will be treated not only as specific networks at certain points in history, but stand paradigmatically for different networking strategies and forms of canonization. This concerns positive relations – places, literary magazines, correspondences, translation work and personal friendships – as well as the lack of relations (marginalization), and their importance for literary history.
Assessment and permitted materials
Schriftliche Prüfung in der letzten Stunde des Semesters; zwei weitere schriftliche Prüfungstermine zu Anfang und Ende des nächsten Semesters; mündliche Prüfungen ebenfalls jederzeit nach Vereinbarung möglich.
Minimum requirements and assessment criteria
Kenntnis der vorgetragenen Inhalte und Thesen; bei der schriftlichen Prüfung gilt es, eine umfassende Frage in eineinhalb Stunden zu beantworten (Essay/Freitext); Beurteilung je nach Tiefe, Präzision und Ausführlichkeit der Beantwortung
Examination topics
Inhalte des Vortrags bzw. der Begleittexte zur Vorlesung (auf Moodle zu finden)
Reading list
Die besprochenen theoretischen Texte werden auf Moodle vollständig oder in Auszügen als Pdf bereitgestellt.
Die besprochenen Romane sind leicht zugänglich:
Cervantes: Don Quijote
Daniel Defoe: Robinson Crusoe
Matthew Lewis: The Monk
Arthur Conan Doyle: The Hound of the Baskervilles
Gustave Flaubert: Madame Bovary
Bram Stoker: Dracula
Franz Kafka: Der Verschollene; Der Prozess
Bertolt Brecht: Dreigroschenroman
Michel Houellebecq: Ausweitung der Kampfzone
Die besprochenen Romane sind leicht zugänglich:
Cervantes: Don Quijote
Daniel Defoe: Robinson Crusoe
Matthew Lewis: The Monk
Arthur Conan Doyle: The Hound of the Baskervilles
Gustave Flaubert: Madame Bovary
Bram Stoker: Dracula
Franz Kafka: Der Verschollene; Der Prozess
Bertolt Brecht: Dreigroschenroman
Michel Houellebecq: Ausweitung der Kampfzone
Association in the course directory
BA M5; EC
Last modified: Th 07.03.2024 05:05