Universität Wien

135113 SE Bachelor Thesis: Poetics of the Autobiography (2022S)

Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 04.03. 13:00 - 14:30 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Friday 18.03. 13:00 - 14:30 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Friday 25.03. 13:00 - 14:30 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Friday 01.04. 13:00 - 14:30 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Friday 08.04. 13:00 - 14:30 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Friday 29.04. 13:00 - 14:30 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Friday 06.05. 13:00 - 14:30 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Friday 13.05. 13:00 - 14:30 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Friday 20.05. 13:00 - 14:30 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Friday 27.05. 13:00 - 14:30 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Friday 03.06. 13:00 - 14:30 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Friday 10.06. 13:00 - 14:30 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Friday 17.06. 13:00 - 14:30 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Friday 24.06. 13:00 - 14:30 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG

Information

Aims, contents and method of the course

In this seminar, we will look at the polysystem theory of the Tel Aviv school of Itamar Even-Zohar and Gideon Toury, introducing this theory in the sense of one of their fathers, Even-Zohar, who said that the theory was more serving as true. When the two theorists speak of polysystem, they mean all the systems that make literature, considered in its dynamic evolution. For example, they refer to main concepts such as literary canon, interference or inter-relationships among different cultures, or dynamic opposites such as Center vs. Periphery or tradition vs. Innovation. Translations, which introduce new texts of other Literatures into a literary polysystem, always play a very important role, especially if they get into a national literature that is still very "young" and seeks some stability, or if it is a literature that can be defined peripherally. Or even if the literature is in crisis. We will also be dealing with the role of the translator, and with intercultural hermeneutics and the communication function of literature in the intercultural process in which one is confronted with the "others". Daniel-Henri Pageaux believes that relationships with other cultures can come closer together only if you look at them positively, but if you look at them negatively, you can only become alienated.

Assessment and permitted materials

Presentation of your own seminar paper, which must be submitted two months after the end of the semester.
There is the obligation to attend the seminar.
Participation in discussions is taken into account.

Minimum requirements and assessment criteria

Participation, presentation, and seminar papers on the topics of the presentation list are considered for the grade.

Examination topics

Von den Studierenden wird die regelmäßige mündliche Mitarbeit in der LV als Teilleistung erwartet und bewertet. Darüber hinaus sind a) eine wissenschaftliche Arbeit im Umfang von 15 bis 20 Seiten bis 31. Juli 2022 einzureichen. Ferner hat jeder Studierende wahlweise ein themenbezogenes 30-minütiges Referat mit Powerpoint-Präsentation zu halten und ein Handout abzugeben oder alternativ einen 3 Seiten umfassenden Kurzessay zu einem gewählten Thema bis spätestens 30. Juni 2022 einzureichen.

Reading list

Alheit, Peter und Brandt, Morten, Autobiographie und ästhetische Erfahrung. Entdeckung und Wandel des Selbst in der Moderne, Frankfurt/Main: Campus Verlag 2006 (= Biographie- und Lebensweltforschung des Interuniversitären Netzwerkes Biographie- und Lebensweltforschung 4).
Brodzki, Bella und Schenck, Celeste (Hg.), Life/Lines. Theorizing Women’s Autobiography, Ithaca und London: Cornell University Press 1988.
Finck, Almut, Autobiographisches Schreiben nach dem Ende der Autobiographie, Berlin: Erich Schmidt Verlag 1999 (= Münchener Universitätsschriften. Geschlechterdifferenz & Literatur 9).
Gronemann, Claudia, Postmoderne/Postkoloniale Konzepte der Autobiographie in der französischen und maghrebinischen Literatur, Hildesheim, Zürich u. a.: Georg Olms Verlag 2002 (= Passagen Passages 1).

Grüter, Doris, Autobiographie und Nouveau Roman. Ein Beitrag zur literarischen Diskussion der Postmoderne, Münster, Hamburg: LIT 1994 (= Text und Welt 4).

Heinze, Carsten, Identität und Geschichte in autobiographischen Lebenskonstruktionen. Jüdische und nicht-jüdische Vergangenheitsbearbeitungen in Ost- und Westdeutschland, Wiesbaden: VS-Verlag für Sozialwissenschaften 2009.

Holdenried, Michaela, Autobiographie, Stuttgart: Reclam 2000 (= Universal-Bibliothek 17624).

Jelinek, Estelle C., Women’s Autobiography. Essays in Criticism, Bloomington: Indiana University Press 1980.

Klages, Nordgard, Look Back in Anger. Mother-daughter and Father-daughter Relationships in Women’s Autobiographical Writings of the 1970s and 1980s, New York, Bern u. a.: Peter Lang 1995 (= Studies in Modern German Literature 71).

Lange, Katrin, Selbstfragmente. Autobiographien der Kindheit, Würzburg: Königshausen & Neumann 2008 (= Epistemata. Würzburger wissenschaftliche Schriften 593).

Lecarme, Jacques und Lecarme-Tabone, Éliane, L’autobiographie, 2. Aufl., Paris: Armand Colin 1999 (= Collection U. Lettres).

Niggl, Günter (Hg.), Die Autobiographie. Zu Form und Geschichte einer literarischen Gattung, 2. Aufl., Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft 1998.

Pascal, Roy, Die Autobiographie. Gehalt und Gestalt, übers. von M. Schaible, Stuttgart, Berlin u. a.: W. Kohlhammer Verlag 1965 (= Sprache und Literatur 19).

Siegel, Kristi, Women’s Autobiographies, Culture, Feminism, 2. Aufl., New York, Washington u. a.: Peter Lang 2001 (= American University Studies. Series XXVII. Feminist Studies 6).

Sheringham, Michael, French Autobiography. Devices and Desires. Rousseau to Perec, Oxford, New York u. a.: Oxford University Press 1993.

Schrader, Sabine, „Mon cas n’est pas unique“. Der homosexuelle Diskurs in französischen Autobiographien des 20. Jahrhunderts, Stuttgart: Metzler 1999 (M-&-P-Schriftenreihe für Wissenschaft und Forschung Literatur).

Wagner-Egelhaaf, Martina, Autobiographie, 2. Aufl., Stuttgart und Weimar: Metzler 2005 (= Sammlung Metzler 323).

Association in the course directory

BA M11

Last modified: Th 04.07.2024 00:13